«Les enquestes demostren una dretització dels homes joves en els últims anys, que consideren que les idees feministes han anat massa lluny, i són els que més s’autoubiquen en l’extrema dreta»
Ens trobem en un moment polític complicat, no sols en l’àmbit valencià, sinó també estatal i fins i tot internacional. Per una banda, hi ha una gran desafecció, en gran part perquè hi ha nombroses persones que consideren que la política no està solucionant els problemes del dia a dia. Aquesta desafecció –lligada a l’increment de la polarització als carrers i als parlaments, que crea un clima difícil de sostenir, amb atacs personals i situacions extremes– fa que cada vegada hi haja més gent que haja decidit desconnectar-ne.
Per una altra banda, les formes d’expressió política han evolucionat i han aparegut amb força noves formes com l’artivisme o l’activisme de consum. Cada vegada som més conscients del poder que podem exercir apostant pel producte de proximitat (i ajudar així als productors locals), evitant comprar productes envasats amb plàstic i optar pel granel, o la decisió de comprar a Consum, Mercadona o Lidl, pels models de negoci que té cadascú.
En aquest sentit, és important assenyalar que darrerament la ciutadania en general (no aquelles persones que són militants o simpatitzants d’un partit) es mobilitza més per causes (com per exemple, el feminisme, l’animalisme, l’habitatge…) que no per qüestions ideològiques, i això afecta les tendències de fidelitat de vot: som més volàtils perquè no tenim problema de canviar el nostre suport a una opció política o altra segons la contesa electoral. Això, que a priori pot semblar una complicació, és el principal actiu per als partits, perquè els deixa marge per poder atraure nou electorat interpel·lant-lo a través de temes.
També han evolucionat els hàbits de consum informatiu, i cada vegada ens informem menys a través dels mitjans de comunicació tradicionals, i més per les xarxes socials. A través d’aquestes es divulguen moltes idees polítiques, però cal parar especial atenció a un fenomen que s’està produint: les enquestes demostren una dretització dels homes joves en els últims anys, que consideren que les idees feministes han anat massa lluny, i són els que més s’autoubiquen en l’extrema dreta. I és que hi ha una comunitat de youtubers d’extrema dreta, anomenats fatxatubers, que fan circular missatges misògins i contra les minories que els joves acaben normalitzant, ja que és a la xarxa on molts tenen la seua primera politització.
Podem dir que aquests són els principals reptes que té la política en l’actualitat, i és importantíssim detectar-los, conéixer les seues implicacions en profunditat, treballar per adaptar-se al nou context i revertir les amenaces. Tot i que són qüestions molt diverses que s’han d’abordar des de diversos àmbits, oferim un breu full de ruta amb idees per fer front a aquests reptes polítics:
- Intentar fer una democràcia més atractiva per generar més interés (per fer front a desafecció i la desconfiança).
- Instaurar els valors del municipalisme: proximitat, polítiques que milloren el dia a dia de la gent (per fer front a la desafecció i la desconfiança).
- Cuidar les formes del debat públic per reduir la polarització (per fer front a la polarització).
- Buscar espais de reflexió assossegada, tant al carrer com a l’espai digital (per fer front a la polarització).
- Generar identificació amb el projecte polític i amb els lideratges per establir un vincle amb els electors (per adaptar-se a un context amb volatilitat).
- Conéixer les noves formes d’expressió política i potenciar-les. Vehicular accions i missatges a través d’aquestes (per adaptar-se a les noves formes d’expressió política).
- Fer l’adaptació necessària als nous formats i canals comunicatius, mantenint sempre la coherència (per adaptar-se als nous hàbits de consum informatiu).
- Tenir presència a tots els espais, especialment allà on els fatxatubers són influents (per fer front a la dretització dels joves a través de les xarxes socials).
- Contrarestar el relat dels fatxatubers i de l’extrema dreta, però sense amplificar-lo, girant el marc mental (per fer front a la dretització dels joves a través de les xarxes socials).
- Establir sinergies amb els referents dels joves, els influencers, per fer col·laboracions o que ajuden a difondre marcs vinculats amb valors democràtics (per fer front a la dretització dels joves a través de les xarxes socials).