La revista degana en valencià

10 idees per fer front als principals reptes polítics

«Les enquestes demostren una dretització dels homes joves en els últims anys, que consideren que les idees feministes han anat massa lluny, i són els que més s’autoubiquen en l’extrema dreta»

Ens trobem en un moment polític complicat, no sols en l’àmbit valencià, sinó també estatal i fins i tot internacional. Per una banda, hi ha una gran desafecció, en gran part perquè hi ha nombroses persones que consideren que la política no està solucionant els problemes del dia a dia. Aquesta desafecció –lligada a l’increment de la polarització als carrers i als parlaments, que crea un clima difícil de sostenir, amb atacs personals i situacions extremes– fa que cada vegada hi haja més gent que haja decidit desconnectar-ne.

Per una altra banda, les formes d’expressió política han evolucionat i han aparegut amb força noves formes com l’artivisme o l’activisme de consum. Cada vegada som més conscients del poder que podem exercir apostant pel producte de proximitat (i ajudar així als productors locals), evitant comprar productes envasats amb plàstic i optar pel granel, o la decisió de comprar a Consum, Mercadona o Lidl, pels models de negoci que té cadascú.

En aquest sentit, és important assenyalar que darrerament la ciutadania en general (no aquelles persones que són militants o simpatitzants d’un partit) es mobilitza més per causes (com per exemple, el feminisme, l’animalisme, l’habitatge…) que no per qüestions ideològiques, i això afecta les tendències de fidelitat de vot: som més volàtils perquè no tenim problema de canviar el nostre suport a una opció política o altra segons la contesa electoral. Això, que a priori pot semblar una complicació, és el principal actiu per als partits, perquè els deixa marge per poder atraure nou electorat interpel·lant-lo a través de temes.

També han evolucionat els hàbits de consum informatiu, i cada vegada ens informem menys a través dels mitjans de comunicació tradicionals, i més per les xarxes socials. A través d’aquestes es divulguen moltes idees polítiques, però cal parar especial atenció a un fenomen que s’està produint: les enquestes demostren una dretització dels homes joves en els últims anys, que consideren que les idees feministes han anat massa lluny, i són els que més s’autoubiquen en l’extrema dreta. I és que hi ha una comunitat de youtubers d’extrema dreta, anomenats fatxatubers, que fan circular missatges misògins i contra les minories que els joves acaben normalitzant, ja que és a la xarxa on molts tenen la seua primera politització.

Podem dir que aquests són els principals reptes que té la política en l’actualitat, i és importantíssim detectar-los, conéixer les seues implicacions en profunditat, treballar per adaptar-se al nou context i revertir les amenaces. Tot i que són qüestions molt diverses que s’han d’abordar des de diversos àmbits, oferim un breu full de ruta amb idees per fer front a aquests reptes polítics:

  1. Intentar fer una democràcia més atractiva per generar més interés (per fer front a desafecció i la desconfiança).
  2. Instaurar els valors del municipalisme: proximitat, polítiques que milloren el dia a dia de la gent (per fer front a la desafecció i la desconfiança).
  3. Cuidar les formes del debat públic per reduir la polarització (per fer front a la polarització).
  4. Buscar espais de reflexió assossegada, tant al carrer com a l’espai digital (per fer front a la polarització).
  5. Generar identificació amb el projecte polític i amb els lideratges per establir un vincle amb els electors (per adaptar-se a un context amb volatilitat).
  6. Conéixer les noves formes d’expressió política i potenciar-les. Vehicular accions i missatges a través d’aquestes (per adaptar-se a les noves formes d’expressió política).
  7. Fer l’adaptació necessària als nous formats i canals comunicatius, mantenint sempre la coherència (per adaptar-se als nous hàbits de consum informatiu).
  8. Tenir presència a tots els espais, especialment allà on els fatxatubers són influents (per fer front a la dretització dels joves a través de les xarxes socials).
  9. Contrarestar el relat dels fatxatubers i de l’extrema dreta, però sense amplificar-lo, girant el marc mental (per fer front a la dretització dels joves a través de les xarxes socials).
  10. Establir sinergies amb els referents dels joves, els influencers, per fer col·laboracions o que ajuden a difondre marcs vinculats amb valors democràtics (per fer front a la dretització dels joves a través de les xarxes socials).