La revista degana en valencià

«Anem al Teatre», un projecte comunitari d’arts escèniques

Vicent Tronchoni. Tècnic de Cultura

És un matí de dia feiner d’abril o maig, en un poble dels voltants de València. Al carrer se senten rialles cridaneres de xiquets i xiquetes que van contents perquè eixe dia no fan classe; van al teatre. I ja a la sala, es troben amb alumnes d’altres escoles del poble de la mateixa edat que també han anat al teatre. I després a casa ho contaran als pares i descobriran que la mare, el pare i la germana major també havien anat al teatre totes les primaveres dels anys que havien estat escolaritzats. És la iniciació a les arts escèniques dels més menuts, la festa del teatre i la dansa per al públic escolar de 25 municipis de l’Horta, però també de la Ribera, del Camp de Túria i del Camp de Morvedre. És la campanya «Anem al Teatre», un exemple de col·laboració intermunicipal que enguany fa 28 anys.

«Anem al Teatre» naix l’any 1988 fruit de les inquietuds culturals de tres municipis de l’Horta Sud; cada any van unint-se altres pobles veïns i al 1995 són ja 15 municipis. Paral·lelament, a l’Horta Nord naix «Teatre Menut», una campanya de característiques semblants, i és en 2003 que les dues campanyes es fusionen. «Anem al Teatre» esdevé un dels projectes més grans i duradors de gestió totalment intermunicipal, coordinada des de les àrees de Cultura dels 25 ajuntaments, sense cap estament administratiu superior. Actualment, es programa tant teatre de sala com teatre de carrer a l’aire lliure, amb la incorporació de disciplines de circ també als espectacles. El finançament és igualment municipal, si bé la Diputació de València hi col·labora amb un 15 % aproximat del pressupost i durant anys va col·laborar també una entitat financera.

Els objectius i beneficis de la campanya són clars: fomentar les arts escèniques entre els escolars de totes les edats, així com la transmissió de valors i coneixements, potenciar la cooperació entre diferents municipis i l’enriquiment cultural i de gestió, fomentar la distribució de teatre i dansa de qualitat potenciant alhora la indústria cultural valenciana, economitzar i rendibilitzar recursos. Les xifres són imponents; les mitjanes de cada any són: 48.000 espectadors, 15 companyies participants, 225 sessions, 180.000 € de pressupost total.

Hora i mitja més tard, les rialles es tornen a sentir al carrer: els escolars tornen als col·legis, a la quotidianitat educativa, aliens potser al fet que hui han participat en un fet cultural compartit amb milers de companys i companyes, ignorants que hui han crescut una mica més com a persones…

Article publicat al nº 415, corresponent a maig de 2016. Ací pots fer-te amb un exemplar