La revista degana en valencià

‘Antidisturbios’: la sèrie que enfureix les autoritats policials

30/06/2021

Imatge: Personatges principals de la producció. Movistar+

La sèrie de Movistar+  surt a la llum submergida entre nombroses crítiques provinents de sindicats policials.

‘Antidisturbios’, l’última creació de Rodrigo Sorogoyen i Isabel Peña, s’ha convertit en un autèntic focus de debat des de la seua data de llançament. Quan el passat 16 d’octubre la plataforma Movistar+ decidia llançar a les pantalles la minisèrie espanyola, mai va imaginar el renou que posteriorment generaria. Per a alguns, la millor sèrie espanyola de l’any; per a uns altres, una aberració.

La trama principal de la sèrie representa la història de sis antidisturbis que executen un complicat desnonament en un barri cèntric de Madrid. Després de nombrosos contratemps i errors, el desallotjament es complica i succeeix una tragèdia: la mort d’un ciutadà africà immigrant. Arran d’aquest moment, un equip d’Assumptes Interns de la Policia serà l’encarregat d’investigar el possible homicidi imprudent. Es destaca per damunt de la resta la figura de Laia Urquijo (Vicky Luengo), una agent que s’obsessiona amb el cas i es proposa arribar amb ell fins al final.

La sèrie s’ha situat indubtablement sota el focus mediàtic des de la seua primera emissió, i ha generat un gran debat tant en xarxes socials com entre els grups sindicals de la policia. Els autors, també productors de llargmetratges com Que Déu ens perdone o El regne, han aconseguit reproduir un apartat del cos policial mai abans retratat, ocultat sota la duresa dels cascos, les porres i els escuts. ‘Antidisturbios’ ens mostra el que s’amaga darrere dels personatges més rudes dels Cossos de Seguretat de l’Estat. D’ací, el motiu del renou.

Cada capítol està titulat amb el nom d’un dels membres del cos, tractant d’indagar en la seua pròpia psicologia i en la seua manera d’observar i afrontar el conflicte ètic al qual s’enfronten. A pesar que la sèrie es planteja des d’un punt de vista políticament neutre (o així afirma el seu autor Sorogoyen), és innegable observar i analitzar la imatge oferida del sistema que sustenta el nostre país: un territori podrit per la corrupció judicial, policial, política i mediàtica.

Arran d’ací sorgeixen principalment les crítiques dels sindicats policials: suposades acusacions a un cos que té inclinació a ser “idealitzat”. És el cas del Sindicat Unificat de Policia (SUP), que al·lega que ‘Antidisturbios’ es troba “molt allunyada de la realitat”, ja que els agents “no són agressius” sinó solament “defensors de l’ordre constitucional”.

En aquesta producció són revisades les actituds i pensaments dels quals han de vetlar pel nostre benestar, la qual cosa al principi sembla molt més que just per a un espectador crític. Però més enllà d’això, el focus mediàtic no recau sobre els propis antidisturbis (moltes vegades representats com a simples marionetes) sinó sota les figures que es troben per damunt. Al cap i a la fi, es tracta de funcionaris que només compleixen ordres dels seus caps.

Fotograma de ‘Antidisturbios’. Movistar+

D’altra banda, l’elenc de la sèrie està format per grans noms del panorama cinematogràfic: Hovik Keuchkerian, Alex García, Raúl Arévalo, Roberto Álamo, Patrick Criado i Raúl Prieto, entre altres.

Però el treball preponderant és el de l’actriu Vicky Luengo al paper de Laia, convertint-se per a molts experts en l’actriu revelació espanyola de l’any 2020. La intèrpret mallorquina aconsegueix donar vida al seu personatge amb la figura del caràcter incansable i inconformista d’una dona esgotada per les penúries que corquen el sistema.

‘Antidisturbios’, en definitiva, persegueix generar un espectador disconforme amb la realitat imperant. Retrata una realitat amagada per la pluralitat d’interessos, però que no ha sabut veure que, a vegades, la veu dels oprimits arriba a ser molt més sonora quan aconsegueix fer ressò.

Imatge: Cartell de la sèrie policíaca espanyola ‘Antidisturbis’, original de Movistar+. Foto: El Español