La revista degana en valencià

Arden Producciones i Sala Russafa, qualitat escènica valenciana

Shakespeare en Berlín/Arden teatro

«L’equip Arden va obrir les portes de la Sala Russafa en 2011 per dotar d’un centre teatral el barri amb més efervescència cultural de l’actualitat»

«Tant la companyia, com la Sala, com l’Escola són un referent imprescindible del teatre valencià de les darreres dècades»

Quan creus que sobre el nazisme s’ha escrit tot, arriba Arden amb Shakespeare en Berlín i no només innova, sinó que és capaç d’emocionar-te i fer que tornes a creure en el teatre i en la funció de l’art com a teràpia ètica i social. Un text impecablement escrit, una interpretació excel·lent d’Iria Márquez, Chema Cardeña i Juan Carlos Garés i la resta d’elements escènics (projeccions, música, vestuari…) fan que la història vaja guanyant en emoció i dramatisme fins arribar a un final sorprenent. Tres candidatures als Premis Max i el Premi de la Crítica Valenciana al millor text, entre altres, i sobretot el públic en peu aplaudint en cada funció arreu de l’Estat avalen Shakespeare en Berlín.

 

Chema Cardeña (autor, actor i director) i Juan Carlos Garés (actor i productor) creen Arden Producciones en 1995 amb el projecte teatral inicial de «crear muntatges de tall clàssic a través de textos contemporanis». Des d’aleshores, més de trenta espectacles, un muntó de premis, així com gran representació de les millors actrius i actors valencians dels darrers anys han format part de la seua trajectòria. Amb Cardeña a l’autoria, interpretació i direcció artística (excepte en alguns muntatges que han comptat amb altres direccions prestigioses) i Garés a la producció i interpretació i la incorporació posterior de David Campillos en la producció i distribució, Arden ha creat un segell propi recreant textos clàssics i portant-los a l’actualitat, amb un paral·lelisme social de temes comuns a tota la història de la humanitat. Qualitat dramàtica amb incursions còmiques en els textos, elegant posada en escena, magnífiques interpretacions amb una especial importància de la veu i la dicció serien les característiques destacades del segell Arden.

 

La Trilogia del Teatre Clàssic Europeu, l’Hel·lènica, la del Mal, Teatre de Hui, d’Investigació Escènica, de Recreació Històrica, Teatre per a Xiquets i Xiquetes, Contes polítics i ara Matar al Rey o Shakespeare en Berlín, donen una idea de l’extensa producció de la factoria Arden. Companyies de tot l’Estat representen els textos de Chema Cardeña, en ocasions dirigits per ell mateix.

 

Tot i això, l’equip Arden té encara una espineta clavada en el seu cor escènic i valencià, un desig social i de barri, i en 2011 obri les portes de la Sala Russafa, per dotar d’un centre teatral el barri amb més efervescència cultural de l’actualitat i que en un passat recent va comptar amb més de deu teatres. La Sala oferix una programació d’arts escèniques de qualitat i risc a un preu assequible, serveix també com a lloc d’estrena i exhibició de la companyia i compta amb dues sales d’assaig i una Escola d’Arts Escèniques amb professorat de prestigi com Cardeña i Garés, i també Toni Aparisi, Amparo Vayá, Iria Márquez, etc., i que és un excel·lent planter actoral del teatre valencià actual. I sobretot, la Sala és un prodigi de supervivència en els temps difícils per què han passat les arts escèniques valencianes.

 

Tant la companyia, com la Sala, com l’Escola són un referent imprescindible del teatre valencià de les darreres dècades i un fenomen cultural del panorama artístic i cultural a tenir en compte. I de segur que el tàndem Garés-Cardeña-Campillos té un present i un futur que encara ens ha de donar molta qualitat, innovació i emoció.