La revista degana en valencià

Arts escèniques valencianes: una altra polèmica estèril

16/07/2021

Des d’aquesta mateixa pàgina, al mes de febrer parlàvem de les associacions professionals del sector de les arts escèniques al nostre territori. I parlàvem de com és de necessària una bona relació i coordinació entre elles per al bon funcionament del teatre, de la dansa, del circ, de la música, etc. Tres mesos després, el 7 de maig, onze d’aquestes associacions han volgut fer una demostració de força (tan necessària a hores d’ara) davant l’Administració autonòmica, demostració que ha esdevingut en polèmica i crítica per la falta de coordinació i entesa.

Sota el nom genèric de «50 propostes per al futur de les Arts Escèniques Valencianes», i amb la finalitat de millorar el diàleg amb l’Administració, més i millors ajudes amb menys traves administratives, revifar la Mesa de la Cultura Valenciana i establir mesures que creen públics per a garantir, a mitjà i llarg termini, la viabilitat d’un sector precari i danyat per l’actual crisi sanitària, són algunes de les reclamacions que empreses, companyies i treballadors del teatre, la dansa i el circ presenten. Aproximadament, la meitat de les mesures afecten la qüestió de les ajudes econòmiques per a millorar no només la quantitat, sinó la metodologia i distribució.

Fins ací tot correcte, i n’aplaudim la iniciativa; la polèmica es genera quan la Comissió del Circuit Valencià de Cultura (que representa 86 teatres públics i, per tant, 86 professionals de la gestió i la programació) s’assabenta amb molt poc de temps que s’està gestant l’escrit sense comptar amb el Circuit i a través de Gestió Cultural proposa afegir uns punts necessaris per a la Comissió en l’escrit, que no són acceptats per cap de les onze associacions signants per «entrar fora de temps».

Cal fer ara una nota aclaridora per a entendre la polèmica: entre les onze associacions signants, l’única que compta amb socis de la part de la gestió pública és Gestió Cultural, Associació Professional de Gestores i Gestors Culturals, tant d’empreses privades com públiques i de totes les disciplines culturals, la qual compta entre els seus socis/es amb molts i moltes programadors/es del Circuit, però mai en exclusivitat; ni tampoc les decisions de Gestió Cultural han de coincidir necessàriament amb les de l’Assemblea de programadors i programadores del Circuit. I, d’altra banda, els programadors del Circuit no compten amb cap associació ni persona jurídica que els represente, només amb la Comissió Coordinadora. I ací es presenta la polèmica.

El resultat és que la Comissió del Circuit no pot publicar les seues propostes entre les 50 presentades i observa, a més a més, que entre les presentades es parla molt poc del Circuit Valencià de Cultura, que, com diem, representa un tant per cent molt elevat de les sales d’exhibició valencianes. La polèmica s’ha vist alimentada a les xarxes socials i de nou s’ha donat una imatge de desunió i enfrontament…

I ens preguntem des d’aquesta pàgina: era tan difícil comptar des del principi amb el Circuit i incloure les propostes presentades? És possible que entre totes i tots deixem de pensar en nosaltres mateixos i pensem en global sobre com millorar i construir un bon futur per a les arts escèniques valencianes? Serà factible i possible prendre el document com un punt de partida i treballar conjuntament?

I recorda, LA CULTURA ÉS SEGURA!