La revista degana en valencià

Contra la ignorància i l’assetjament laboral cap al professorat de valencià

El Sud trenca el silenci condemna la gravació il·legal feta al Professorat de Valencià i la intromissió en el currículum oficial de l’assignatura de Valencià

Els integrants de la Plataforma El Sud Trenca el Silenci condemnem categòricament l’assetjament que pateixen els professors de valencià al Baix Segura arran la recent gravació no consentida d’una professora de valencià mentre feia classe. Així mateix, cataloguem com a “inadmissible” que la Federació Provincial Gabriel Miró d’Alacant, a través del seu president Ramón López, utilitze aquest àudio il·legal per a “analitzar” que la docent explique els avantatges d’estudiar valencià als alumnes. Promocionar una de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana no és cap delicte i, molt menys, motiu de persecució a una professional de l’ensenyament, ni a cap persona.

Davant la demanda de la FAPA de “revisar” el contingut de les classes que s’imparteixen als alumnes exempts de valencià, cal puntualitzar que aquesta exempció sols afecta a l’avaluació final d’aquests alumnes, els quals tenen el dret, tal i com marca la Llei d’Ús i Ensenyament de Valencià, de rebre les classes igual que el té un alumne no exempt.

A més a més, aquest atac cap a la llengua també s’ha produït per part de la mateixa institució a través de la denúncia del repartiment gratuït d’una agenda escolar, una iniciativa de Plataforma per la Llengua, per alguns centres del Baix Segura i del Vinalopó Mitjà que conté un mapa dialectal del territori lingüístic català, al qual pertany també el valencià. Un mapa que, contràriament a allò que la Federació afirma, no professa cap contingut polític i ha estat elaborat a partir de dades purament filològiques.

L’associació de pares considera que es restringeix el castellà perquè a l’agenda es demana que es respecte la llengua o que no s’usen castellanismes. Cal informar que Espanya és un dels països signants de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, la qual protegeix el català (i totes les seues variants, que apareixen al mapa de l’esmentada agenda). Per tant, si des de l’escola es demana que els alumnes siguen competents lingüísticament en català, o valencià, si parlem de la variant, s’està complint amb la normativa.

En aquest sentit, les proves que usa la FAPA Gabriel Miró per demostrar les seues opinions respecte al valencià i al treball dels docents que l’imparteixen, suposen un atemptat contra la intimitat i, en conseqüència, és una pràctica FORA DE LA LLEI.

Tot i això, considerem que aquest incident tan greu evidencia el nivell del debat de les dues parts i, per tant, posa a cadascú al lloc que li correspon. Per això ens reafirmem a favor de la tolerància, de la cultura, de la llengua i, sobretot, de les persones a través de les paraules de l’escriptora Maria Jesús Bolta:

Si dic bon dia és perquè parle valencià.
Si pronuncie amb goig  Xàtiva, Llíria o Carcaixent és perquè parle valencià.
Si els meus fills són  Jaume, Jordi, Neus o Llum és perquè parle valencià.
Si use tenir i venir però també tindre i vindre és perquè parle valencià.
Si em sent a prop d’Estellés i d’Ovidi és perquè parle valencià.
Si tinc un jardí a vessar de margarides i roselles és perquè parle valencià.
Si decidisc generosament “hablarle en castellano” és perquè parle valencià.
Si vosté sap que jo existisc és perquè encara parle valencià.

La meua llengua no provoca, no insulta, no intimida .
No agredix.
No margina.
La meua llengua fa viure el poble que la vetla.
La meua llengua fa lliure el poble que la parla.