La revista degana en valencià

Associacions ciclistes i ecologistes reclamen suport per a la bici durant la desescalada

03/06/2020

3 de juny 2020, Dia Mundial de la Bicicleta

En el Dia Mundial de la Bicicleta, les organitzacions ConBici, Ecologistes en Acció, Amics de la Terra, Greenpeace i la Coordinadora Caminant reclamen al govern recolzament econòmic per a plans de mobilitat així com mesures més ambicioses a conselleries i ajuntaments.

 

L’abril de 2018 l’ONU va declarar el dia 3 de juny com el Dia Mundial de la Bicicleta per a promoure el seu ús i fomentar aquest mitjà que, entre altres beneficis, contribueix al desenvolupament sostenible, fomenta la salut i prevé malalties. També promou la tolerància, l’enteniment i el respecte, potencia l’equitat de gènere i l’autonomia de les dones i facilita la inclusió social.

Per a celebrar aquesta data, les organitzacions ConBici,  Ecologistes en Acció, Amics de la Terra, Greenpeace i la Coordinadora Caminant manifesten que la bicicleta és un element estratègic en la mobilitat durant la desescalada, perquè no produeix embussos, contaminació ni gasos d’efecte hivernacle i permet mantenir la distància interpersonal. A més, aquest mitjà de transport resulta beneficiós per a la salut: pedalejar amb regularitat redueix el risc de malalties cardiovasculars, vesses cerebrals, certs tipus de càncer o diabetis i de patir hipertensió i  altres malalties.

Per aquestes i altres raons, moltes ciutats en el món han començat a realitzar plans d’emergència per a fomentar els desplaçaments amb bicicleta. Així, París està engegant 1000 km de noves vies ciclistes. Altres ciutats que estan apostant per crear noves vies ciclistes són Bogotà (45 km), Milà (35 km), o Londres, amb un ambiciós pla que inclou carrils bici en Euston Road i Park Lane.

A Espanya destaquen algunes ciutats com Barcelona, que engegarà 21 quilòmetres de carrils bici, Logronyo amb el seu pla “Logronyo Calles Abiertas” o el pla de transició a una nova mobilitat de Valladolid.

No obstant això, les organitzacions ciclistes i ecologistes assenyalen que les mesures d’emergència a Espanya es noten poc, excepte excepcions, i les bicicletes i els vianants segueixen sense ser els protagonistes de la mobilitat.

Major encara és la preocupació perquè la majoria de les ciutats no compten amb cap tipus de pla per a millorar ni la mobilitat ciclista ni per als vianants o garantir un transport públic de qualitat durant la desescalada. En aquestes ciutats és molt probable que es produïsca fins i tot un augment del tràfic rodat.

ConBici, Ecologistes en Acció, Amics de la Terra, Greenpeace i la Coordinadora Caminant demanen als ajuntaments engegar carrils bici i carrers amb prioritat per als vianants i ciclista que cobrisquen tota la ciutat. Així mateix s’han d’instal·lar aparcaments segurs en punts estratègics (bescanviadors de transport públic, edificis de l’administració i estacions de tren i centres de treball).

També cal declarar bicipeatonals els centres urbans i totes les ciutats 30 i 20, limitant així la velocitat màxima per a millorar la seguretat de vianants i ciclistes, i per a dissuadir de l’ús dels automòbils. En realitat la velocitat mitjana en ciutat, comptant els temps morts, no sol superar els 20 km/h, de manera que aquesta limitació a penes retardaria i tan sols s’eliminaria els perillosos, contaminants i sorollosos «accelerons».

A més, les organitzacions ciclistes i ecologistes insten a les autoritats locals a engegar campanyes de promoció d’aquest mitjà, i facilitar i potenciar la intermodalidat, permetent viatjar amb bicicleta en el transport públic. D’altra banda, és necessària l’engegada de programes de formació per a circular en bicicleta amb seguretat, dedicat sobretot a aquelles persones que mai han circulat amb bici.

Per a arrancar totes aquestes mesures és fonamental el suport del Govern central amb un finançament específic a tots els ajuntaments per a mesures de mobilitat d’emergència que potencien la bicicleta.

A Europa no falten els exemples. El Govern britànic ha posat sobre la taula un pla que inclou un fons d’emergència de 250 milions de lliures per a infraestructures per als vianants i ciclistes a més d’un pla a llarg termini de 2.000 milions de lliures. A França s’han assegurat 20 milions d’euros per a ajudes ciclistes en tot el país.

Mentrestant, el Govern d’Espanya ha limitat el seu suport a donar recomanacions a la mobilitat ciclista. No obstant això, tal com li retrauen les organitzacions ciclistes i ecologistes, sí que s’ha garantit a la indústria de l’automòbil recolzament, probablement en forma de pla renove, la qual cosa una vegada més es tradueix a apostar pels mitjans de transport més insostenibles…

Per a visibilitzar totes aquestes demandes, ConBici convoca accions en diverses ciutats, precisament per a demandar més espai i protagonisme d’aquest mitjà en el sistema de mobilitat. I a La Ribera invitem a tots/es a moure’s en bici aquest dimecres, 3 de juny, i tots els altres dies de l’any perquè és el vehicle més respectuós amb les persones i amb el medi ambient.

Finalment, ConBici, Ecologistes en Acció, Amics de la Terra, Greenpeace i la Coordinadora Caminant insisteixen que la mobilitat ciclista serà crucial en els pròxims mesos i no es pot oblidar l’espai per als vianants, que haurà d’ampliar-se per a garantir la distància interpersonal. És a més imprescindible dotar al transport públic dels mitjans necessaris per a oferir un servei de qualitat i amb garanties de seguretat, facilitant l’ús combinat amb la bici. Perquè hem de recuperar l’espai públic per a la sostenibilitat de la vida i no solament per a circular de pressa.

https://conbici.org/

www.ecologistasenaccion.org

https://www.tierra.org/

https://es.greenpeace.es

https://asociacionapie.org/tag/coordinadora-andando/

www.lariberaenbici.net