La revista degana en valencià

Campanya fallera: pancartes, influencers i fartons

Sempre s’ha dit que les Falles són una bona oportunitat perquè els polítics treballen les seues relacions i la seua notorietat. Les d’enguany han sigut excepcionals, perquè s’han convertit en 19 dies de campanya electoral ininterrompuda de cara a les eleccions municipals. Els polítics d’àmbit autonòmic també s’han deixat veure i han fet accions, però res comparable a la intensitat que s’ha viscut entre els principals alcaldables a l’Ajuntament de València.

El mes de març començava amb dues pancartes gegants de María José Català i Sandra Gómez, que volien tenir l’«efecte Laporta» i generar un gran impacte, però aquest no es va acabar produint del tot perquè l’impacte mediàtic es dividia, i el fet d’haver-n’hi dues feia que l’acció no fora única i disruptiva. No obstant això, segurament, la gran inversió (aproximadament d’uns 60.000 € per tela) es va aprofitar per la gran quantitat de persones que passen per aquells carrers en Falles i reben el missatge.

Més enllà de les pancartes, podem dir que en aquestes festes hi ha hagut dos punts neuràlgics on s’ha desenvolupat la precampanya: al carrer i al balcó de l’Ajuntament. Totes les accions formen part del que el consultor polític Xavier Peytibi va anomenar «campanyes connectades», en les quals el que es fa al carrer té ressò a la xarxa, i viceversa. D’aquesta manera, totes les persones que no érem a València presencialment –o que sí, però no on es duien a terme les diferents trobades– ens hem anat assabentant de tot el que els candidats anaven fent.

Aquesta precampanya té un fet característic, i és l’ambient festiu que hi ha, que permet endinsar-se en entorns i trobar-se amb persones que en un altre moment seria impensable. I això és una gran oportunitat política. En aquest sentit, veiem com les accions es poden englobar en tres eixos: la presència 24/7 als carrers, trobades amb influencers i mostrar suports polítics.

24/7 als carrers

La presència continuada als carrers és necessària, i tots els candidats l’han aprofitada per visitar falles, passejar i deixar-se veure, participar d’esmorzars, dinars o sopars populars… La clau és treballar les relacions amb la ciutadania –que en el món municipal són fonamentals– perquè millore o es reforce la percepció que tenien sobre els polítics, i a més a més, puguen fer de prescriptors, parlant bé d’ells. També es pot organitzar un dinar amb simpatitzants, com van fer els socialistes, o muntar una parada regalant orxata i fartons a la plaça de la Reina i poder parlar amb l’alcalde, com va fer Compromís. Per cert, no podem deixar passar l’acció fresca i simpàtica de les joventuts de Compromís, que van aprofitar els concerts per a regalar a l’entrada preservatius que versionaven la famosa dita popular de «Si en falles no folles…», però versionant la segona part i posant «en eleccions no falles!».

Els influencers

Els nous referents dels joves s’han convertit en actors clau en aquestes Falles, no sols per viralitzar i donar a conéixer la festa, sinó perquè des dels partits s’ha aprofitat per a entrar en les seues comunitats i arribar als seus públics, així com per a projectar una imatge pròxima als joves. Aquests són el principal segment de població a mobilitzar pels partits de l’esquerra i hi ha hagut una batalla digital per veure qui compartia més publicacions amb influencers, que s’han convertit en un element clau d’aquesta campanya. Lolalolita (amb més de 10 milions de seguidors), Sofia Surferss, Violeta, Inés Hernand, Sergio Poveda… Ha sigut impressionant la gran quantitat de creadors de contingut que han passat pel balcó de l’Ajuntament.

Els suports polítics

El partit que millor ha explotat els suports polítics ha sigut el PP, amb visites de líders coneguts com ara Alberto Núñez Feijóo, José Luis Martínez Almeida, Esteban González Pons… S’han deixat veure al balcó de l’Ajuntament, però també els han aprofitat per a visitar zones prioritàries electoralment i trobar-se amb diferents sectors, per demostrar que a Madrid o a Europa tenen un interlocutor que escolta els seus problemes, però sobretot aprofitant aquestes figures per a incrementar la notorietat i el grau de coneixement de María José Català, però també de Carlos Mazón, per tal que la gent els associe al PP.

El 2019, les Falles també van coincidir amb la precampanya electoral; no obstant això, no és comparable el desplegament d’aleshores amb el que han fet enguany. Segurament, perquè en aquestes eleccions tot està en l’aire i la victòria dels blocs i, per tant, l’alcaldia, pot anar de pocs vots. Per això s’estan deixant la pell a convéncer els indecisos.