La revista degana en valencià

«Compre en valencià. Jo, comerç local» nova campanya de les AVIVA

07/09/2021

Les agències de promoció del valencià (AVIVA) enceten una nova campanya per promoure la llengua als pobles a través del comerç local «Compre en valencià. Jo, comerç local».

El nou projecte coordinat per AVIVA Silla i il·lustrat per 100×100 Disseny té, fonamentalment, dos objectius. El primer és promoure l’ús del valencià a l’hora d’anar a comprar, que és la llengua que ens identifica com a poble i el veiem reflectit en el lema «Compre en valencià». El segon objectiu és que el veïnat compre al comerç local, que és el que dona vida a un poble. Sovint comprem als grans magatzems i, a hores d’ara, fins i tot a través d’Internet, però… Com serien els pobles i les ciutats sense el comerç local? Com serien els pobles sense les xarradetes i el caliu humà que transmeten les expressions com «Mante, vols alguna cosa?», «Què vols, perla?» o «Xe! Com va això?»?

A més, en aquesta campanya també trobem altres objectius secundaris, però no per això menys importants.

D’una banda, ensenyar com es diu i com s’escriu el lèxic més bàsic que empren els comerços i serveis, com ara perruqueria, carnisseria, òptica, rellotgeria, impremta, esport, electrodomèstics, assessoria, reparació de vehicles, llibreria, estètica, sabateria, roba, bar… No pretén ser un lèxic exhaustiu, però sí una mostra representativa de les paraules que escriuen en la retolació. Quan arribem a un poble, el primer que percebem és la llengua que parlen els veïns i les veïnes, però també la llengua que s’empra en les retolacions comercials.

D’una altra, promoure la igualtat entre les persones. Sovint, al nostre subconscient encara tenim marcats uns determinats rols de dona i d’home. La dona és la que cuina i neteja, i l’home és el que arregla les coses de la casa. Aquests rols s’intercanvien amb naturalitat a través de les imatges de la bossa.

I, finalment, treballar en col·laboració, un objectiu que sempre figura en els projectes que coordina AVIVA Silla amb la plena convicció que junts arribem més lluny. En aquest projecte han participat vint-i-un ajuntaments (Albalat dels Sorells, Alboraia, Alcoi, Algemesí, Almassora, Alzira, Carlet, Benissa, Gandia, Massamagrell, Moncada, Moncofa, Montserrat, Muro, Mutxamel, Onda, Quart de Poblet, Silla, Sueca, Xàtiva i Xixona) i s’han encomanat més de 22.000 bosses de ràfia que es distribuiran entre els comerços i el veïnat d’aquests municipis. Alguns ajuntaments, com el de Silla, repartiran les bosses entre els comerços que participen en els Premis a l’Ús del Valencià en el Comerç Local; altres a través de les fires comercials que organitzen; altres entre la clientela del mercat… imaginació no hi faltarà perquè el valencià continue ben viu entre nosaltres.

Inscriu-te al nostre butlletí

Top