
La vaga indefinida de l’ensenyament públic al País Valencià ha entrat en la quarta setmana i el conflicte entre el professorat i la Conselleria d’Educació continua sense una eixida clara. Lluny de perdre força, les mobilitzacions han escalat en intensitat els darrers dies amb noves formes de protesta, una acampada indefinida al centre de València i un clima de tensió creixent marcat també per la polèmica agressió policial a una docent durant una concentració.
Després de més de dues setmanes lectives de vaga, sindicats i col·lectius docents denuncien una situació de bloqueig negociador i acusen la Conselleria d’allargar deliberadament el conflicte. Al mateix temps, des del departament que dirigeix Carmen Ortí es manté el discurs que les propostes presentades ja són suficients, mentre la distància entre les parts sembla cada vegada més gran.
Una acampada indefinida al cor de València
La principal novetat de les últimes hores ha sigut l’inici d’una acampada indefinida a la plaça de la Mare de Déu de València. Al voltant de 200 docents van participar en la primera nit d’una iniciativa impulsada per un col·lectiu de professorat mobilitzat que afirma voler “ocupar l’espai públic de manera indefinida” fins que hi haja una “voluntat negociadora real” per part de l’administració.
Els participants expliquen que la decisió respon a la necessitat de “diversificar les formes de protesta” després de setmanes de manifestacions, marxes i concentracions.
En un manifest públic, els docents reivindiquen “un ensenyament públic, popular, transformador, atent a la realitat valenciana i en valencià”, i denuncien també el que consideren una actitud “hermètica i autoritària” de la Conselleria durant les últimes negociacions.
Entre els episodis que citen com a símbol d’aquesta falta de diàleg hi ha el tancament de les portes de la Conselleria durant algunes sessions negociadores i el canvi del model de negociació cap a reunions telemàtiques i sectorials.
“La revolta educativa tot just acaba de començar”,
conclou el manifest.
Els sindicats denuncien una estratègia de desgast
STEPV, CCOO i UGT han elevat també el to contra la Conselleria i consideren que les noves “meses de treball” plantejades per l’administració tenen com a objectiu retardar i fragmentar les negociacions.
Els sindicats denuncien que la documentació de treball els arriba minuts abans de les reunions i asseguren que les modificacions introduïdes són mínimes i insuficients. També afirmen que alguns punts centrals del conflicte, com les qüestions retributives, han desaparegut de les propostes actuals. Per aquest motiu, les tres organitzacions han anunciat noves mobilitzacions i consultes entre el professorat.
Endemés, en un comunicat conjunt, asseguren que:
“Negociar els sis punts amb bona voluntat és imprescindible per solucionar el conflicte i està en mans de la Conselleria.”
Mentrestant, la unitat sindical inicial també s’ha afeblit després que ANPE i CSIF signaren un acord parcial amb Educació sobre qüestions salarials, fet que ha provocat un nou escenari dins del conflicte.
L’agressió a una docent augmenta la tensió
Una altra de les qüestions que ha marcat els últims dies ha estat l’agressió d’un agent de la policia espanyola a una docent durant una concentració a les portes de la Conselleria.
Les imatges, difoses àmpliament a les xarxes socials, mostren una professora caminant d’esquena quan un agent corre cap a ella i l’empeny violentament amb una porra, fent-la caure a terra.
La reacció social i política va ser immediata. La Delegació del Govern va anunciar l’obertura d’un expedient disciplinari a l’agent implicat després que la docent presentara denúncia.
Els sindicats han condemnat els fets i han insistit que les mobilitzacions continuaran sent “massives, reivindicatives i sense violència”.
L’incident també ha reforçat la indignació entre el col·lectiu docent i ha acabat convertint-se en un dels símbols visibles d’aquest conflicte.
Protestes davant Pérez Llorca
Les mobilitzacions també han arribat als actes institucionals. El president de la Generalitat Valenciana, Juanfran Pérez Llorca, va ser rebut amb crits de “dimissió” durant un acte al Palau de la Música de València. Docents en vaga, identificats amb samarretes verdes en defensa de l’escola pública, van reclamar tant la dimissió del president com de la consellera Carmen Ortí.
La protesta no es va limitar a l’exterior. Durant l’acte, alguns assistents van interrompre diverses intervencions per reclamar que el govern reprenga el diàleg amb el professorat. Fins i tot alguns estudiants premiats van aprofitar l’escenari per reivindicar el paper de l’educació pública com a eina d’oportunitats i cohesió social.

Un conflicte sense una eixida pròxima
Després de disset dies lectius de vaga, el conflicte educatiu valencià entra en una fase marcada per l’esgotament, però també per una major creativitat i persistència en les protestes.
Bandes de música, accions artístiques, muixerangues, marxes i ara una acampada permanent han anat configurant una mobilització que continua mantenint presència als carrers.
La situació, però, també representa una pressió creixent sobre el govern valencià i sobre una Conselleria d’Educació qüestionada per sectors cada vegada més amplis de la comunitat educativa.
Per ara, ni les negociacions avancen ni les mobilitzacions s’aturen. I, segons afirmen els mateixos docents, la protesta està lluny d’acabar.
![logo-3[1]](https://revistasao.cat/wp-content/uploads/2018/02/logo-31.png)