La revista degana en valencià

Eixim en bici al carrer!

20/05/2020

Ecologistes en Acció ha fet un nou informe sobre la qualitat de l’aire durant el confinament1 per la COVID-19, analitzant les dades de diòxid de nitrogen (NO2) i comparant-les amb les dels mateixos dies dels deu anys anteriors. La conclusió és que en tots els llocs la dràstica reducció del trànsit s’ha traduït en una millora sense precedents de la qualitat de l’aire, amb uns nivells de contaminants que ara compleixen perfectament els límits legals i les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Els casos més espectaculars s’han produït a Alacant i València amb un descens mitjà de la contaminació del 72%.

Una situació semblant a l’ocorreguda en la resta de poblacions. Així per exemple, La Carrasca-Ecologistes en Acció ha calculat que la concentració de NO2 s’ha reduït un 56% a Alcoi respecte a la mitjana dels últims deu anys. I La Ribera en Bici-Ecologistes en Acció, analitzant les dades de l’estació de Qualitat de l’Aire (QA) instal·lada entre Alzira i Benimuslem2, calcula que la concentració mitjana de NO2 durant el confinament3 s’ha reduït un 47% a La Ribera, quasi la meitat4. Resultats coherents amb els de les capitals però menors perquè la contaminació als pobles també és menor i perquè algunes estacions de mesura, com la d’Alzira, està enmig dels camps, no al casc urbà5

També a La Ribera, l’ozó troposfèric (O3) s’ha reduït un 25% i enguany no ha hagut cap dia que es superaren els 100 μg/m3 (màxim admés per l’OMS), mentre l’any passat el 20 i el 21 d’abril tinguérem 125 i 112 μg/m3… Respecte al CO2 no hi ha dades, però indubtablement, al tindre la majoria d’autos parats, també han d’haver disminuït significativament les seues emissions6. I durant aquest període hem gaudit d’un parèntesi de pau als nostres carrers, al reduir-se el soroll de forma molt significativa7.

Cal recordar que la contaminació urbana, originada fonamentalment pel transport motoritzat, provoca unes 30.000 morts cada any a Espanya, moltes més que la COVID-19. Perquè el NO2 és un gas irritant que agreuja les malalties respiratòries i minva la resistència a les infeccions. L’ozó estratosfèric ens protegix dels perillosos raigs ultraviolats però el troposfèric, ací baix, és un contaminant molt oxidant que agreuja l’asma, algunes infeccions i provoca seriosos problemes respiratoris, sobretot als nens, majors i malalts. Per la seua banda, el CO2 és el principal causant de l’emergència climàtica, una «pandèmia» pitjor que la del COVID-19 perquè ens fica en perill a tots, inclús els no nascuts. I el soroll provoca i agreuja diverses malalties de l’oïda, del son, cardiovasculars, dels nervis, de l’aparell digestiu, etc.

Com venim repetint la comunitat científica i els grups ecologistes, el trànsit motoritzat és la principal font de contaminació de les nostres ciutats i aquesta contaminació impacta molt negativament sobre la nostra salut, de manera que la reducció del trànsit disminueix la contaminació i per tant millora notablement la salut humana i la del medi ambient, tal com estem comprovant aquests mesos de confinament. Per cert, diversos estudis relacionen ara la contaminació atmosfèrica amb una major mortalitat pel coronavirus8.

Paradoxalment, l’eixida d’esta dura crisi sanitària podria comportar un augment de la contaminació atmosfèrica, amb l’empitjorament de la salut i dels malalts de la COVID-19 que seguiran apareixent. Per a evitar-ho, en la desescalada caldrà mantindre bones pràctiques cíviques com:

  • consumir productes de proximitat
  • teletreballar qui puga
  • administració electrònica fàcil
  • mobilitat activa, a peu i en bici, cedint més espai a aquests mitjans, com ja estan fent les ciutats més importants9.
  • i per suposat, mentre no hi haja vacuna ni antivirals efectius, mantindre la separació física (2 metres), dur mascaretes, llavar-se sovint les mans amb sabó, etc.

Aquestes recomanacions per a desescalar bé el confinament i protegir la salut de la població coincidixen també amb les solucions per a resoldre l’emergència climàtica. Per una senzilla raó: el sector que més gasos d’efecte hivernacle emet és precisament el transport i cal reduir-lo un 7’6% cada any durant els pròxims deu anys si volem superar la crisi climàtica6

Certament que el canvi serà traumàtic per a alguns sectors, especialment els de l’aviació i l’automoció, on treballen milers de persones, però és inevitable, perquè abans de la COVID-19 ja baixaven les vendes d’autos i ara han caigut molt més, i imprescindible, perquè el calfament global amenaça amb convertir les nostres terres en deserts. I es pot fer minimitzant l’impacte social si fomentem l’economia verda, que pot crear milions de llocs de treball: algunes fàbriques es poden reconvertir per a produir coses més necessàries, com respiradors, EPIs, mascaretes, bicicletes, etc.; també podem posar en marxa un Pla d’Autoconsum Fotovoltaic per a dotar tots els edificis públics de plaques solars que generen l’electricitat que consumixen; podem fer un Pla Forestal per a repoblar amb espècies diverses i autòctones tots aquells espais recremats, degradats i en vies de desertificació, que no poden recuperar-se sols; i un Pla de Recollida Selectiva dels RSU i de Compostatge dels Residus Orgànics; etc. etc.

Els diners necessaris es poden aconseguir reduint les despeses de dubtosa o nul·la utilitat, com per exemple la compra d’armaments (l’enemic és el virus i la crisi, no els veïns) o la construcció de noves infraestructures (sobren aeroports, AVE, autopistes, etc.) i per suposat eliminant les actuals subvencions directes i indirectes al transport i les indústries contaminants. També es poden obtindre milers de milions pujant els impostos als rics (que gaudiren de reduccions anteriors), lluitant de veres contra el gran frau fiscal i la corrupció, i cobrant a la banca els 60.000 milions del rescat, que ja és hora que els tornen igual com han fet en tots els altres països, fins i tot als EEUU.

El canvi és possible, sense perdedors inclús. Però la inèrcia és molt gran i els més poderosos no volen canviar, encara que es desequilibre el clima i després s’enfonse tot. Per tant, estem en un moment clau, una cruïlla històrica, i la ciutadania ha de decidir: implantem ja la societat ecològica, solidària i saludable o ens deixem dur cap al desastre?

1  www.ecologistasenaccion.org/wp-content/uploads/2020/04/informe-2-calidad-aire-covid-19.pdf

2  www.agroambient.gva.es/va/web/calidad-ambiental/calidad-del-aire

3  Falten les dades dels dies 1 al 19 d’abril d’enguany, probablement per problemes tècnics, per tant hem tret la mitjana dels dies del 14 al 31 de març, del 20 al 30 d’abril i de l’1 al 9 de maig, tots inclosos, de 2020 i de 2019.

4  L’oratge plujós pot haver influït, però poc, perquè la primavera passada també va ploure paregut.

5  Fa un parell d’anys, nosaltres demanàrem a la Conselleria traslladar aquesta estació mesuradora a la Rodona de les Fulles. I també demanàrem una altra estació a La Ribera Baixa, a Cullera o Sueca.

6  A Wuhan mesuraren una reducció del 25% en les emissions de CO2 durant el confinament i nosaltres podem tindre una baixada semblant. L’Agència Internacional d’Energia preveu que les emissions mundials enguany es reduiran al voltant del 8%, més o menys el que els científics de l’IPCC calculen que necessitem reduir cada any per a resoldre l’emergència climàtica:

www.unenvironment.org/es/noticias-y-reportajes/comunicado-de-prensa/el-mundo-debe-reducir-las-emisiones-76-anual-en-la

7  Excepte algunes estones al meu carrer, on hi ha un moter despietat que fins i tot durant el confinament algunes estones ens castiga a tots amb el petardeig de la seva maleïda moto!

8  https://www.lavanguardia.com/natural/20200408/48384555894/coronavirus-impacto-zonas-estudio-polucion.html

www.ecologistasenaccion.org/142630/pide-a-tu-ayuntamiento-que-priorice-a-peatones-y-ciclistas/