La revista degana en valencià

El clima necessita menys autos i més bicis

11/11/2020

Una altra vegada hem patit plogudes torrencials a La Ribera i en tan sols un dia o dos ens ha caigut la meitat o més del que plou durant tot l’any, la qual cosa ha provocat arrossegament de terres, desbordament de barrancs, inundacions de baixos, tall de carreteres i carrers, pujada dels cotxes a les zones altes, estrès dels veïns, etc. Encara que ja hauríem d’estar acostumats perquè així és el nostre clima i territori: Alzira és “la illa” del Xúquer i té uns barris que no per casualitat s’anomenen les Basses i Venècia, Sueca està enmig de camps d’arròs i fa milers d’anys era simplement una marjal, Cullera va nàixer a resguard de la muntanya, però la part nova l’han fet a la vora del mar…

El nostre clima i territori són així, el problema és que ara els fenòmens climàtics extrems (plogudes torrencials, inundacions, ones de calor, sequeres…,) són cada vegada més freqüents i més intensos, i això no ho resoldran més canalitzacions ni més pantans, ho sabem fa temps i també sabem les causes (1). Els governs en parlen molt, de fet ja duen 41 anys de reunions internacionals infructuoses, i els pobles es queixen sovint dels danys climàtics, però les solucions efectives no hi arriben perquè xoquen directament amb els grans poders econòmics.

El sector que més gasos hivernacle emet a Espanya, a Europa i a la majoria de països és el del transport i té una força tremenda. Dóna pena vore com la gent es queixa de les inundacions o les ones de calor i a continuació, sense cap escrúpol, agafa el cotxe per anar-se’n de festa o de capritx. I angúnia vore com les autoritats no s’atrevixen a llevar les subvencions als d’autos i damunt volen ampliar autovies com la V-21 o ports com el de València, o construir noves carreteres com la 3ª entre Carcaixent i Alzira o nous ponts com el 4t d’Alzira, tot el contrari del que haurien de fer per a remeiar l’emergència climàtica.

A més, el trànsit motoritzat és el principal problema de les nostres ciutats perquè la seua contaminació provoca sols a Espanya uns 30.000 morts/any i agreuja moltes malalties respiratòries, nervioses, digestives, immunològiques i altres com la Covid-19, a més dels accidents de trànsit que omplin de morts i ferits l’asfalt. També crea inseguretat, molèsties, furta l’espai, espanta i dissuadix a vianants i ciclistes, etc. etc. L’abús és tal, que a la CV el 28% de desplaçaments en autos són per anar a menys d’1’5 km i el 31% entre 1’5 i 5 km1, distàncies que molt bé podríem recórrer a peu o en bici.

Sobren raons per a reduir el trànsit motoritzat i fomentar el sostenible. I encara que els governs central, autonòmics i locals publiciten que ja ho estan fent, realment fan molt poc i amb un gran desequilibri entre els milers de milions que pressuposten per al transport insostenible (carreteres, AVE, ports, aviació) i les desenes que dediquen al transport sostenible (peu, bici i transport públic normal). Un exemple clar i diàfan: el Renove per a cotxes els subvenciona entre 400 i 4000 €, mentre les bicicletes només entre 75 i 250 €. El mateix passa amb les infraestructures viàries.

Algunes mesures no costen diners, per exemple declarar ciutats-30 (o 15) per a pacificar el trànsit, evitar accidents i afavorir que la gent puga anar segura en bici o patinet pels carrers. Però altres mesures sí i cal pressupostar-les urgentment, redirigint les subvencions del transport insostenible al sostenible, que sempre resulta molt més barat i beneficiós per a la salut, el medi ambient i el clima. Així, per exemple, 1 sol km d’AVE costa una mitjana de 24 milions d’€ (2), mentre que 1 km de carril bici o via verda costa entre 0’05 i 0’4 milions d’€ (3), segons on es faça.

Per tot això la Coordinadora per la Defensa de la Natura (4) denuncia el retard en la recuperació de la Via Verda (VV) de l’Antic Trenet, entre Carcaixent i Tavernes (i Dénia), perquè la van fent a trossets i abandonant els trams difícils, i preveuen acabar-la en 2023 (els ecologistes la demanaren en 1997, fa 23 anys). Una VV que sense estar acabada ja l’utilitzen molts cicloturistes, de fet, en un parell d’hores un dissabte pel matí, passaren pel tram de La Barraca uns 50 ciclistes, la qual cosa demostra que la VV pot ajudar a dinamitzar l’economia local; la referència la tenim en la VV d’Ojos Negros, València-Castelló-Terol, que atrau cada cap de setmana milers de cicloturistes; o en la del Carrilet, a Girona, amb un milió de visitants cada any…

Paregut ocorre amb la de La Pobla-Manuel-Xàtiva, que van fent-la també a trossets, de manera que tardaran encara anys a recuperar-la. Tot això quan amb el que costa 1 km d’AVE hi hauria diners de sobra per a recuperar bé la VV de Carcaixent-Tavernes, aquesta de Manuel-Xàtiva i encara en sobrarien milions per al Camí del Xúquer i per a completar les connexions necessàries entre alguns pobles i els polígons, quelcom imprescindible que també es fa esperar massa.

I no s’ha d’oblidar el transport públic, especialment el de rodalies que és el que més utilitza la població. Resulta imprescindible millorar la seua freqüència i puntualitat, abaratir el seu cost (és un total desficaci que siga més barat anar en cotxe a València que anar-hi en tren!) i ampliar les unitats en hores punta per a evitar les aglomeracions i contagis de Covid-19.

Així doncs, des de la Coordinadora de Grups per la Defensa de la Natura es reclama als Ajuntaments, Conselleries i Ministeris:

  • La finalització definitiva de la VV Carcaixent-Tavernes en 2021, sense més retards.
  • També la VV La Pobla-Manuel-Xàtiva, en 2021.
  • La Xarxa Verda comarcal que unisca amb seguretat per a ciclistes i vianants els pobles amb els polígons i pobles veïns durant esta legislatura.
  • Declarar tots els nostres municipis ciutats-30 i controlar que es limita realment la velocitat als 30 km/h.
  • Millorar, ampliar i abaratir el transport públic.
  • I deixar ja de fer-ne noves carreteres, ampliacions, ponts, etc., sobren autos!

Ara que vindran diners d’Europa per alçar la nostra economia de forma sostenible és un moment molt propici i cal pressionar perquè no s’ajorne més la transformació ecològica del transport. Per nosaltres i pel clima, que cada any està desbaratant-se més!

1 Estratègia Valenciana de Canvi Climàtic, GV

2 https://www.elmundo.es/economia/2018/06/27/5b328f2c22601ded1d8b4602.html

3 https://www.ballenablanca.es/cuanto-cuesta-construir-km-metro-bus-carrilbici/

4 La Coordinadora està formada pels col·lectius: Xúquer Viu, La Ribera en Bici-Ecologistes en Acció, La Llavor, Llavorem, Associació Murta Casella, Dynamo, Calciners, Amics de la Vieta, Indignats amb Renfe, El Magre, Grup d’Acció Mediambiental del Marquesat, Anoktua, Cel Blau, Mitja Galta, Jardinet de l’Estació, Plataforma Albaida Net, Aplec de La Ribera, Voluntariat Mediambiental de Corbera, Associació Mediambiental d’Aigües Vives, Associació Muntanyeta dels Sants-Acció Ecologista Agró, i col·laboren Interpreta Natura i la Coordinadora de Centres d’Ensenyament en Valencià.