04/01/2022
El calendari del 2022 de les agències de promoció del valencià dels ajuntaments amb el lema «El valencià, sempre al teu costat» dedica els mesos a diversos espais lingüístics, ja que la llengua és apta per a usar-la en qualsevol situació i és necessari parlar-la i escriure-la per tal de dignificar-la i donar-li la importància que es mereix.
El calendari ens recorda, mes a mes, que el valencià s’empra al comerç, als esdeveniments, a la muntanya, als mitjans de comunicació, a les emocions, als mitjans de transport, a la platja, a l’esport, a l’escola, a la cuina, als jocs infantils i a la informàtica, i cada mes recull el lèxic propi d’aquests espais.
La portada, amb el lema «El valencià, sempre al teu costat», té la mateixa imatge que la campanya dissenyada i coordinada per la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació de València «El valencià, sempre al costat del comerç», «Som de barri, de ciutat, de botiga, de mercat», un element més que mostra el treball col·laboratiu entre els serveis lingüístics de l’Administració local.
Un altre element de col·laboració és la participació d’una vintena d’agències de promoció del valencià (AVIVA) més la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació de València coordinades pel servei lingüístic de Silla. Aquesta col·laboració és la que ha fet possible que el calendari d’enguany, il·lustrat per Ana Policarpo, isca a la llum i es distribuïsca entre els municipis que hi participen: Silla, Almassora, Xàtiva, Museros, Alboraia, Massamagrell, Algemesí, Gandia, Manises, Novelda, Moncada, les Alqueries, Santa Pola, Aldaia, Carlet, Montserrat, Alginet, Albalat dels Sorells, Albal, Canet d’en Berenguer, més els municipis de la província de València que col·laboren amb la Unitat de Normalització de la Diputació. En total s’han editat més de 13.000 calendaris de taula i més de 2.000 calendaris de paret.
A més, l’Ajuntament de Montserrat, a través del servei lingüístic, ha elaborat un vídeo en què el protagonista és el calendari del 2022 «El valencià, sempre al teu costat», a fi que es puga difondre també a través de les xarxes socials: Twitter, Facebook, Instagram…
Com a aspecte a ressaltar, cal dir que no és casualitat que el primer mes, el mes de gener, es dedique al comerç, ja que és un àmbit que s’ha vist molt afectat econòmicament per la pandèmia i les agències de promoció del valencià s’han bolcat amb ells, durant tot el 2021, fent campanyes que promogueren el comerç local, com ara els premis a l’ús del valencià en el comerç local subvencionats per la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació de València o la distribució de més de 22.000 bosses de ràfia amb el lema «Compre en valencià. Jo, comerç local» entre més de vint ajuntaments.