DANA octubre 2024 al País Valencià. Vies del Metro entre Picanya i Paiporta.
Des de les comissions de Territori, Urbanisme i Mobilitat Sostenible dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER) de diferents municipis afectats per la DANA, s’han presentat al·legacions al Pla per a la Recuperació i Millora de la Resiliència enfront de les Inundacions del Ministeri de Transició Ecològica (MITECO).
Els últims mesos, els CLER i l’Escola CiutaDana han estat organitzant, als municipis afectats i arrasats pel fang i l’aigua, taules redones i conferències amb experts en clima, hidràulica, emergències, urbanisme, ecologia i infraestructures. Gràcies a això, la ciutadania ha pres consciència de les necessitats reals del territori i de les possibles solucions. Ara, després d’analitzar el Pla del MITECO, hem arribat a la conclusió que, tot i incloure algunes solucions adients, aquest pla és totalment insuficient. A més, no concreta, en la majoria dels casos, les mesures a realitzar, ni els terminis, ni els pressupostos.
Durant els últims mesos, els CLER ens hem reunit amb biòlogues, arquitectes, científics i enginyers de camins, canals i ports per estudiar la proposta del MITECO i elaborar les següents propostes, que estan fent arribar al Ministeri per totes les vies possibles, com ara el correu bzn-ayudas-dana@miteco.es i al mateix Comissionat del Govern per a la Reconstrucció, José María Ángel.
També volen presentar-les als ajuntaments afectats, a la Diputació de València i a la Generalitat Valenciana. Les propostes s’han viralitzat a les xarxes socials en pocs dies, aconseguint una forta repercussió a les comarques afectades. El pla ara està en fase de consulta pública fins al 23 de juliol, i qualsevol persona o entitat pot presentar al·legacions. Per això, volem fer arribar la quantitat més gran de sol·licituds possible al Ministeri.
Les propostes dels CLER inclouen 10 idees principals:
- – Eliminació del Circuit Ricardo Tormo i dels aparcaments de diferents companyies automobilístiques construïts en terrenys de domini públic hidràulic en la mateixa zona. Es proposa recuperar com a sòl agrícola inundable els terrenys dels llits ocupats per diferents indústries i edificacions en cada barranc. També es demana paralitzar immediatament els nous projectes d’àrees industrials al costat dels barrancs, com el cas del Parc Empresarial ‘Pont dels Cavalls’ a Aldaia.
- – Concreció de les “mesures basades en la natura”, com ara la construcció de fagines, assuts i estructures de contenció als barrancs i zones inundables naturalitzades per laminar els fangs i vegetació arrossegats per les avingudes, mitjançant estructures que desborden cap a zones agrícoles. També es demana fomentar la cobertura vegetal del territori per afavorir l’absorció de l’aigua i evitar l’erosió del sòl.
- – Suspensió i prohibició per llei de les llicències d’edificació en zones inundables, almenys fins que s’establisquen noves normes d’edificació i criteris d’ordenació del territori adequats.
- – Ampliació de la secció del barranc del Poio al seu pas per Paiporta, Catarroja i Massanassa. Davant el nou escenari climàtic, es reclama una reversió parcial i consensuada de l’edificat, especialment en les zones més exposades. També es proposa la substitució dels ponts que fan de barrera al flux de l’aigua.
- – Construcció de col·lectors de pluvials dimensionats adequadament, canalitzant les aigües superficials cap a zones de laminatge amb espais naturalitzats i tancs de retenció sota els aparcaments dels polígons comercials i industrials. Així mateix, es reclama la substitució de l’asfalt i paviments impermeables per materials porosos que permeten la infiltració de l’aigua.
- – Transformació de la xarxa ferroviària de l’Horta Sud, substituint les vies actuals entre el nus ferroviari de Silla i el barri de La Torre per un tramvia urbà o troleibús, envoltat d’un eix verd per a vianants i ciclistes.
- – Creació d’un bosc urbà lineal amb hortes comunitàries entre la CV-400 i totes les poblacions des d’Albal fins al barri de Sociópolis, amb la finalitat d’absorbir i frenar les aigües superficials de futures DANA.
- – Protecció total dels terrenys d’horta, sòl rústic i marjal, evitant-ne la urbanització i mantenint-los com a zones naturals d’amortiment, drenatge i filtració.
- – Reparació de la presa del pantà de Buseo, passant les competències de la seua gestió i manteniment a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer.
- – En Pedralba, insten la Diputació a renunciar al projecte de variant sud, que trenca transversalment el Parc Natural del Túria.
- – Dotació de sistemes de detecció de cabals d’aigua en tots els rius, rambles i barrancs del País Valencià i els seus afluents. S’hi inclou la implantació d’un sistema d’alerta primerenca amb manteniment garantit i transmissió de dades fluida i accessible també per a la població.
Per tot això, es demana a les diferents administracions que tinguen en compte les necessitats i propostes de la ciutadania dels municipis afectats per la DANA, així com de la resta del territori, que també es pot veure afectat per situacions similars en qualsevol moment.