Els Comitès Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLERs) denuncien el Pla Endavant de la GVA
que considera més prioritari un Circuit de Carreres de Motos que una Centre Educatiu.
El passat mes d’octubre la Generalitat Valenciana publicava la versió definitiva del Pla Endavant
per a consolidar la recuperació econòmica i social de la Comunitat Valenciana i, en concret, de la
zona afectada per la DANA d’octubre-novembre de 2024. En ell es detallen les actuacions que,
distribuïdes en 4 pilars (persones, economia, medi-ambient i teixit social i comunitari) es
desenvoluparà des de l’Administració Autonómica. Un Pla que no va comptar amb una veritable
participació ciutadana i que planteja actuacions basades en les mateixes polítiques que han
provocat la catàstrofe patida. Un pla que parla molt d’indústria i de creixement econòmic sense
prioritzar la seguretat de les persones, els serveis públics, ni la protecció de l’horta ni del territor
afectat, ni tampoc la millora i recuperació d’equipaments educatius, socials o sanitaris.
Des de els CLERs volem fer constància del despropòsit que suposa aquest projecte assenyalant
com a exemples les propostes encaminades a l’ampliació del Port, la promoció de negocis
relacionats amb l’automoció, les indústries del plàstic, de la química, de la logística i fins i tot de
tecnologia armamentística. De totes les actuacions, i a mode d’exemple del model de
reconstrucció que plantegen els actuals governants de la Generalitat Valenciana, està la
proposta de “ reconstruir i millorar els accessos i pàrquing del Circuit Ricardo Tormo per al Gran
Premi de MotoGP del mes de Novembre de 2025”, una infraestructura que ocupa un espai
natural de laminació, la qual cosa provocarà un augment de l’efecte destructiu de la barrancada i
que ja compta amb una data d’execuciò , en detriment d’altres infraestructures molt més
necessàries i urgents per a la població com ara els centres educatius o sanitaris que, a dia de hui,
encara no sabem quan estaran en funcionament.
Cal destacar la falta de propostes concretes en defensa de la recuperació del xicotet comerç, de
l’avaluació de l’impacte mediambiental o de la gestió del risc, que haurien de ser un dels pilars
fonamentals i prioritaris del pla. Aquest projecte evidència que la prioritat d’aquest Pla és un
creixement desmesurat i insostenible, ocupant més sól en zona inundable , fomentant l’ús del
formigó i convertint el nostre territori en objecte d’especulació econòmica. Denunciem
especialment la completa absència d’una visió integral de les conques hidrològiques com a
unitat territorial, ignorant que les desicions d’actuació que es prenen riu amunt afectaran
inevitablement la part baixa de la conca en el futur. Així mateix, reivindiquem l’aplicació del
concepte de Biorregió com a model d’organització territorial que s’estructure al voltant de les conques fluvials com a espais on es troba present tot allò necessari per a la reproducció i el manteniment de la vida.
Hem de dir també que este pla no contempla cap millora en la xarxa de transport públic de les
comarques afectades, obviant totalment el patiment de les persones usuàries: cancel•lacions,
retards, freqüències insuficients, una nul•la inversió autonòmica i una falta total de compromís
amb una mobilitat sostenible i eficient.
Hem de recordar que el Pla Endavant va ser la proposta estrella del tinent general retirat
Francisco José Gan Pampols, nomenat Vicepresident per a la Recuperació Econòmica i Social de
la Comunitat Valenciana al novembre de 2024, estimant-se en 2 mil•lions d’euros el cost del
contracte signat per a la redacció d’aquest pla de reconstrucció.
Des dels CLERs exigim la retirada inmediata del Pla Endavant per considerar-lo un programa que
únicament defensa els interessos d’empresaris i grans multinacionals, comprometent la vida de
les persones dels pobles afectats i condemant l’Horta Sud a una situació de col.lapse
social i ambiental.
Comités Locals d’Emergèmcia i Reconstrucció
24 de novembre de 2025
![logo-3[1]](https://revistasao.cat/wp-content/uploads/2018/02/logo-31.png)
