La revista degana en valencià

Estudi de l’obra del pintor Amat Bellés

31/07/2020

Peu de foto: D’esquerra a dreta, les persones que hi apareixen són: Antonio José Gascó (autor), José Martí (president de la Diputació), Eva Alcón (rectora de lʼUJI) i Amat Bellés (pintor)

Amat Bellés és un dels pintors més destacats de les comarques de Castelló. Recentment, la Diputació de Castelló, en coedició amb la Universitat Jaume I (UJI), acaba d’editar un preciós llibre en què s’estudia en profunditat la seua vida i la seua obra. L’autor ha estat el catedràtic d’Història i crític d’art Antonio José Gascó Sidro i porta per títol Amat Bellés i Roig. Pintar la crònica i el mite.

El llibre està dividit en quatre apartats. En el primer, que porta el mateix títol que dona nom al llibre, es fa un extens repàs a la seua biografia. Amat Bellés va nàixer a la Pobla Tornesa l’any 1949, tot i que passà una bona part de la seua infantesa a Borriana. Aquells anys es mou en un ambient molt religiós que el porta a estudiar al Seminari de Sogorb-Castelló. Destaca en l’assignatura de dibuix i rep una notable influència del professor Ramón Rodríguez Culebras.

Acabat el batxillerat, deixa el seminari i se’n va a Barcelona a estudiar a l’Escola d’Art i Superior de Disseny; és el curs 1967-1968. Viu l’agitada vida universitària del moment i participa dels corrents avantguardistes. Aconsegueix un treball en l’editorial Bruguera, per a la qual il·lustra El Capitán Trueno. L’any 1974, la Galeria Barbie de Barcelona li ofereix un contracte en exclusiva. En la segona meitat dels anys 70 participa en diverses fires internacionals.

En la dècada dels anys 80 exerceix de professor en diversos llocs. En els anys 80 i 90 s’encarrega de l’escenografia del grup Xarxa Teatre, i a partir de 1991 és responsable del disseny de l’UJI. Amb el nou segle es dedica bàsicament al disseny i a obres d’art sacre a la basílica de la Mare de Déu del Lledó de Castelló i en altres pobles del territori.

El segon apartat es titula «Idearis, estils i procediments». El professor Gascó hi fa un repàs per les diverses etapes de la seua producció artística. En els primes anys sent predilecció per l’obra gràfica de Picasso, en particular per les tauromàquies. A finals dels 70 pinta les sèries dʼEls pelegrins de les Useres i Processons i aparicions. Continua amb els motius taurins, amb els quals s’acomoda al mite eròtic del bou. En els anys 80 tenen una especial importància els temes de la dona, el nacionalisme i la seua terra amb la sèrie Paisatges i presències. Entre 1986 i 1994 s’encarrega de les espectaculars escenografies del grup Xarxa Teatre. En la dècada dels 90 aprofundeix en una temàtica per la qual sempre ha sentit predilecció, Eros i Tànatos, i manifesta la seua fascinació pel final del període medieval trobant inspiració en el Tirant lo Blanc o les danses de la mort. Acaba el segle amb el Retaule del segon mil·lenni, on s’amunteguen moltes referències històriques, socials, literàries i humanes.

La tercera part porta per títol «Cartellística i disseny», que és al que s’ha dedicat preferentment el pintor en el segle XXI com a responsable de la Unitat de Disseny de lʼUJI, però també dissenyant cartells per a anunciar efemèrides esportives, culturals, festives, teatrals, musicals o de cobertes de llibres.

Cal dir també que l’autor del llibre fa una exhaustiva explicació de les obres més representatives del pintor, i ens conta diverses anècdotes de la seua carrera. La part més àmplia del llibre l’ocupa la reproducció de moltes de les seues obres més destacades. Un llibre imprescindible per a conéixer l’obra dʼAmat Bellés.