La revista degana en valencià

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Picasso. Models del desig

 

L’exposició, que compta amb la col·laboració de Bankia, reuneix més de 200 gravats del pintor malagueny i 35 fotografies que mostren els seus models del desig

El recorregut compta amb obra gràfica de Picasso de la col·lecció de la Fundació Bancaixa al costat de les fotografies procedents del Museu Picasso de Barcelona

La Fundació Bancaixa ha presentat l’exposició Picasso. Models del desig, que proposa un recorregut per l’obra tardana del pintor malagueny i per tot el seu imaginari creatiu amb el desig com a motivació de la seua creació artística. El conjunt d’obres exposades permet apuntar-se als models del desig picassià que, fins i tot en la seua vellesa, porten a la trobada eròtica i a la idea que l’art és un vehicle per al plaer.

L’exposició, que compta amb la col·laboració de Bankia, reuneix una selecció de 228 obres, datades entre 1961 i 1972, de la col·lecció d’obra gràfica de Picasso pertanyent a la Fundació Bancaixa, que es mostren al costat de 35 fotografies preses a l’artista entre 1944 i 1969 procedents dels fons del Museu Picasso de Barcelona.

En la presentació de l’exposició, han participat el president de la Fundació Bancaixa, Rafael Alcón; la coordinadora de la Direcció de Comunicació i Relacions Externes de Bankia a la Comunitat Valenciana i Múrcia, Isabel Rubio; el director del Museu Picasso de Barcelona, Emmanuel Guigon; i el comissari de la mostra, Fernando Castro.

Al costat d’una selecció de linòleums i les sèries completes de Retrat de família (1961-62) i Els fumadors (1964), l’exposició descansa principalment en la producció sobre paper desenvolupada per Picasso en la Suite 347 (1968) i la Suite 156 (1970-72) que, en paraules de Fernando Castro, constitueixen “una de les seves més intenses obres, un cicle veritablement frenètic en el qual reprèn tota la seua imatgeria, des del tema central del ‘pintor i la model’ fins a la reconsideració de la història de l’art, introduint tons humorístics que, a vegades, es llisquen cap al grotesc. Les obres d’aquests anys, realitzades amb la mateixa obsessió que quan era jove, conformen un ´autoretrat´ en forma de diari eròtic, registrant les seves fantasies i desenganys”.

Les obres reunides permeten contemplar el vigor que manté un Picasso octogenari que, distant dels corrents artístics contemporanis aflorades després de la Segona Guerra Mundial, aborda amb el mateix vigor i mestratge temes recurrents en la seua trajectòria com Adán i Eva, el circ, l’escena eròtica i el bordell, el pintor i la model, mosqueters, l’enterrament del Comte de Orgaz, retrats de dona, fumadors, retrats de família, La Celestina, la història de l’art, Rafael, Degas en el bordell o el voyeurisme.

Aquesta aproximació al Picasso més madur es completa amb l’exposició de les fotografies d’alguns dels fotògrafs més rellevants que han deixat testimoniatge de l’entorn personal i creatiu de l’artista. Les fotografies exposades estan signades per David Douglas Duncan, André Villers, Jacqueline Roque, Robert Capa, Edward Quinn, Michel Sima, Lucien Clergue i Roberto Otero. En les imatges apareix Pablo Picasso treballant en els seus últims anys en alguns dels seus estudis.

L’exposició també permet veure extractes de tres filmacions amb Picasso com a protagonista i en les quals també es pot veure a Picasso treballant en els seus estudis i embardissat en el procés de creació: Pablo Picasso a Vallauris (1954), de Luciano Emmer; Guerre, paix et amour (1972), de Lucien Clergue; i El Misteri Picasso (1956), de Henri-Georges Clouzot.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg amb la reproducció de les obres presents en l’exposició i textos crítics del comissari, Fernando Castro, i del director del Museu Picasso de Barcelona, Emmanuel Guigon. A més, amb l’objectiu d’aprofundir en l’obra de Picasso, durant els mesos de gener i febrer tindrà lloc el seminari Pablo Picasso. Models del desig i obsessions gràfiques, que comptarà amb la participació d’investigadors, crítics i especialistes en art.

Dins de les activitats complementàries, es desenvoluparan també diferents tallers didàctics dirigits a escolars i públic infantil, persones amb discapacitat, i persones en risc d’exclusió social.
L’exposició pot visitar-se fins a l’1 de març de 2020 en la seu de la Fundació Bancaixa a València (Plaza Tetuan, 23) en horari de dimarts a diumenge de 10 a 14 i de 16 a 20 hores, i els dilluns de 10 a 14 hores. Les visites guiades es realitzaran els divendres i dissabtes a les 18 hores prèvia inscripció en el correu electrònic visitasguiadas@fundacionbancaja.es. Tota la informació sobre la mostra es pot consultar en www.fundacionbancaja.es

Inscriu-te al nostre butlletí

Top