La revista degana en valencià

La Guerra dels Mons 2.0. Welles ‘versus’ García

Vicent Tronchoni. Tècnic de Cultura

Culturarts fa un altre pas cap al necessari canvi en les arts escèniques valencianes; de moment, només canvis formals (els estructurals suposem que s’estan encara projectant). El coliseu valencià acull després de molts anys una coproducció de l’ens amb una companyia valenciana, amb autoria, direcció, intèrprets i la resta del programa valencians i, a més a més, en valencià.

I celebrem que es tracte de L’Horta Teatre, una de les companyies senyera del nostre teatre i amb mèrits més que suficients per a ocupar l’escenari principal de la ciutat: nascuda fa 40 anys al barri de Castellar, ha produït més de trenta espectacles d’adults i per a públic familiar, alguns tan significatius en el seu moment com Bloody Mary Show, O tu o res, Pica ratlla tritura. Des de fa 30 anys, sota la gerència d’Alfred Picó ha sabut aguantar temps dolços però també els més difícils, aportant al teatre valencià frescor i qualitat i un bon grapat de noms imprescindibles per a l’escena valenciana (Alberola, García, Mendiola, el mateix Picó i un llarg etcètera), una recerca permanent per les noves tendències escèniques, una investigació constant per la immersió de les noves tecnologies en el teatre i una aposta pels nous actors i nous textos, i sempre en la nostra llengua. Fa 20 anys va obrir sala pròpia al seu barri, i fa 15 féu un salt qualitatiu en el seu teatre amb la incorporació com a autor i director de Roberto García, una forta aposta per la innovació.

La Guerra dels Mons parteix de la coneguda emissió radiofònica d’Orson Welles del 1938, que va provocar el pànic generalitzat a Nova Jersey amb una fictícia invasió alienígena per a fer un paral·lelisme entre la veritat i la mentida en els mitjans de comunicació actuals, una reflexió sobre les pors reals i les creades, sobre les angoixes i misèries humanes. El text de García ens submergeix en una intriga que, sobretot en la segona part, ens manté entre la realitat sorprenent i la mentida perversa per arribar a finalitats deshonestes però versemblants.

Amb una escenografia acuradíssima basada en el joc d’espills tan estimat per Welles, la justa utilització de projeccions i jocs de llums, l’estètica de l’obra (elegant i en moments brillant) contribueix notablement a la sensació d’inseguretat de l’espectador. La música d’Andrés Valero amb tres saxos en directe és incisiva i un element importantíssim en l’estètica i la creació de sensacions. Cal, però, destacar el treball dels tres actors: Jordi Ballester,  precís i amb llicència per a algun histrionisme; Álvaro Báguena, impecable en la primera part com a ciutadà americà del 38 i menys definit com a productor en la segona, salvable per la seua qualitat actoral; i, sobretot, una genial Verònica Andrés, perfecta en un paper difícil i mesurat de traductora.

Esperem que Culturarts continue apostant per produccions que fan gran el teatre i els teatres valencians, i, evidentment, que els canvis promesos arriben també a l’esquelet de la institució.

Article publicat al nº 413, corresponent a març de 2016. Ací pots fer-te amb un exemplar

Imatge: L’Horta Teatre