La revista degana en valencià

Com incentivar el valencià en el comerç? La retolació té la clau

Fins ara quan la gent arriba a una botiga es deixa el valencià a la porta; en la gran majoria d’ocasions la llengua no entra a l’establiment. Per això, la Diputació de València, a través de la Unitat de Normalització Lingüística, ha llançat la campanya «Retolar en valencià, senyal d’identitat» que pretén recuperar la presència de la llengua en el comerç de proximitat, tal com ha apuntat Xavier Rius, diputat de Cultura.

Es tracta d’una campanya que intenta relacionar la qualitat del comerç de proximitat amb la qualitat de la nostra llengua, i que el fet que en un local t’atenguen en valencià siga un punt a favor, d’atracció per al client. Un adhesiu explicita: «Endavant! L’atenem en valencià». I és que «si volem guanyar l’ús social de la nostra llengua, al comerç l’hem de tenir de la nostra part», ha afirmat Immaculada Cerdà, cap de la Unitat de Normalització Lingüística.

Aquesta campanya no és nova: el 2009 ja es va tirar el primer gra de sorra sobre la senyalització que necessita un local. Ara, la Diputació la remodelació de la mà del dissenyador Pablo Ejarque, i incorpora un nou senyal “wi-fi debades” i elimina la de “prohibit fumar”, perquè es considera que la prohibició ja està interioritzada per tothom. La campanya està adreçada a establiments comercials, bars, restaurants i negocis en general dels municipis valencians, i ja ha estat sol·licitada tant per municipis de la província de València com d’Alacant i Castelló. Per a la vicepresidenta de la Diputació, Mª Josep Amigó, «això és molt bona senyal perquè nosaltres no creiem en els murs provincials. I cada un d’aquests gestos farà possible que la llengua tinga l’ús que es mereix i no siga una llengua de segona».

Aquesta campanya és un pas més en la incorporació del valencià al nostre dia a dia. De fet, des de Diputació s’han recordat els vocabularis d’aliments (del peix, el marisc, la fruita, la verdura, el dolç i el salat) que tots tracten de tenir en compte els geosinònims i incloure els usos lingüístics més comuns.

Campanya
Campanya “El teu comerç parla en valencià, perquè el valencià és marca de qualitat”
Campanya “El teu comerç parla en valencià, perquè el valencià és marca de qualitat”
Campanya “El teu comerç parla en valencià, perquè el valencià és marca de qualitat”