La revista degana en valencià

Influencers en valencià: mite o realitat?

26/07/2021

A les persones que ja tenen una certa edat, tot allò dels influencers, la creació de continguts, els podcasts, les xarxes socials…, de vegades els queda una mica lluny o, directament, molt lluny. Per això, en Saó hem volgut oferir un Quadern que parle, precisament, de tot aquest món que ha vingut per a quedar-se.

I ho hem volgut fer perquè volíem analitzar el paper que poden jugar totes aquestes realitats en la vida, en el manteniment, i fins i tot reviscolament, del valencià com a llengua d’ús normal i més encara entre la gent més jove. És una bogeria tot açò? Pensem que no, perquè la nostra societat està canviant a un ritme trepidant i una llengua com la nostra ha de saber trobar tots els mètodes, els camins, les experiències que la facen més forta i més usada. Fa ja uns quants anys, en 2016, Eugeni Alemany declarava en una entrevista que li va fer Saó que «el futur del valencià passa per les xarxes socials». Cinc anys més tard, aquesta afirmació s’ha convertit en una realitat tangible i mesurable.

Les persones que estiguen en contacte amb gent jove poden veure quin ús es fa de les xarxes socials i com, dia a dia, cada vegada més, els mitjans de comunicació tradicionals també s’han hagut d’adaptar a les noves realitats. Fins i tot la televisió ja es consumeix «a la carta», a l’hora que millor vinga, quan es té una estoneta.

Ara, però, encara s’ha fet un pas més: la creació de continguts. Cert és que continuen havent-hi persones influents que promocionen colònies o sabates. Però els nostres nets o fills i filles coneixen creadors i creadores de contingut que ho fan en valencià. I tenen milers de seguidors i seguidores. I estan, dia a dia, circulant per les xarxes, també les de les nostres cases. També ens fem la pregunta de si els nostres polítics actuals estan valorant suficientment totes aquestes iniciatives que impulsen individus i col·lectius, i que, en definitiva, estan ampliant l’ús del valencià, també entre la gent més jove, que en definitiva és el present i el futur.

En el Quadern trobaran un article col·lectiu d’Avel·lí Flors-Mas, Marina Massaguer i F. Xavier Vila en què analitzen l’ús de la llengua en l’entorn digital i es fan la pregunta de si és una oportunitat o una amenaça; Susana Pérez Alonso (Simmer Valenciana) escriu sobre «Els influencers valencians: realitat o mite»; Teresa Ciges parla al seu article sobre la monetització dels influencers en llengua pròpia: utopia o realitat?»; Eugenio Viñas escriu sobre «Llengua, podcast i país en l’era de l’audificació», i Sergi Pau ho fa sobre «El valencià a YouTube: el cas de Valençubers». El Quadern conté també una entrevista a Miss Tagless, una de les influenciadores valencianes més rellevant de les xarxes socials.