La revista degana en valencià

Infraestructures i planificació territorial

09/06/2020

Qualsevol manual de política econòmica explica que les infraestructures són un element instrumental per a afavorir l’activitat dels sectors presents en un territori i millorar la mobilitat de les persones. Aquests manuals també mostren que la presa de decisions és conflictiva i que sovint les mesures de política econòmica acabem afavorint més uns grups (i interessos) que no altres. També que una decisió sobre un aspecte concret acaba tenint efectes en molts àmbits de l’activitat econòmica i en la vida de les persones.

L’alliberament de l’AP-7 ha augmentat la qualitat de vida en molts municipis, les empreses tenen menors costos, menys accidents de trànsit… I u es pregunta: si tan bo és, per què no s’ha fet abans? La primera resposta és immediata: les decisions no sempre són per l’interés general, ni de les persones ni dels sectors productius d’un territori. Hi ha interessos particulars i també –i aquesta seria la segona resposta no tan immediata– una manca total de planificació territorial. La planificació del transport per carretera no ha considerat la possibilitat que l’autopista fora gratuïta, han fet circumval·lacions i desdoblaments de carreteres on possiblement ara, amb l’alliberament de l’AP-7, no serien necessàries.

Aquest mateix raonament el podem traslladar al debat sobre l’Ampliació Nord del Port de València. La intervenció plantejada respon als interessos particulars d’una empresa, i no al fet que les empreses valencianes necessiten ampliar la seua capacitat logística de transport. No és una infraestructura que resolga els nostres problemes de competitivitat. És, simplement, una activitat d’enclavament d’una empresa que aprofita una localització estratègica, amb una incidència en l’economia regional molt baixa. Tots els estudis apunten un fort impacte ambiental a les platges del sud, a més de la contaminació que comporta el trànsit marítim de gran tonatge i l’augment del trànsit de camions. Tot plegat, un fort impacte negatiu sobre el turisme i el model de ciutat que darrerament es vol impulsar, més respectuós amb el medi ambient i més pensant en termes de sostenibilitat social.

El debat de l’ampliació del port no és un problema de barri o de ciutat; és un problema de tota la societat valenciana, del model productiu i social que volem. I ens podem preguntar moltes coses: realment fa falta l’ampliació? Té sentit quan la indústria tradicional està en declivi i el port no és més que una porta de pas sense impactes positius sobre el conjunt de l’economia valenciana? Té sentit fomentar una activitat en contra d’altres?… En definitiva, té sentit que encara estiguem sense una planificació territorial clara i sense una estratègia de futur en què prime un interés general i no els d’uns pocs o unes poques empreses?