La revista degana en valencià

Intersindical Valenciana se suma a la campanya “Bicis al Metro” de València en Bici i Acció Ecologista Agró

La iniciativa sorgeix per demanar una connexió intermodal metropolitana i naix per les queixes de moltes persones usuàries de MetroValència i del TRAM d’Alacant que amb les seues bicicletes s’han vist expulsades del transport públic.

La situació s’ha creat arran de la prohibició d’accedir en bicicleta convencional als metros i als tramvies per part de l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), el passat juny. Som a la Setmana Europea de la Mobilitat 2025, amb el lema “Mobilitat per a totes les persones”. Des de València en Bici afirmen que aquest “totes” deixa fora a “moltes”. Entre elles a totes les treballadores i estudiants que depenen del cotxe per anar a la majoria dels centres de treball o de formació perquè no té una bona comunicació amb transport públic.

Intersindical porta temps denunciant el caos circulatori a l’àrea metropolitana de València que provoca diàriament retencions quilomètriques dins i fora de la capital. El sindicat també denuncia que açò ha comportat un augment significatiu dels accidents laborals in itinere en els desplaçaments als llocs de treball i un augment significatiu del temps que la ciutadania perd per arribar a la feina. Amb un bon servei de transport públic intermodal afirmen que les treballadores podrien estalviar temps, diners i estrés per arribar al treball i el planeta també ho agrairia.

Aquesta prohibició afecta moltes persones treballadores que combinen tren o metro amb la bici per arribar als seus llocs de treball. Aquesta norma, que només deixa pujar dues bicis plegables per tren, contradiu la legislació vigent. En efecte, la legislació autonòmica i europea inclou l’obligació, que tenen els operadors de transport, de facilitar la intermodalitat de bici+tren.

La llei 6/2011 de mobilitat, fa catorze anys, estableix que: “Els operadors de transport interurbans facilitaran la intermodalitat amb la bicicleta tot permetent el seu trasllat als vehicles, fins a un límit igual al 20% de les places assegudes, així com les possibilitats de lloguer i estacionament a les estacions i baixadors. Aquesta obligació s’incorporarà a tots els contractes de servei públic de transport a subscriure des de l’entrada en vigor d’aquesta llei.” D’altra banda, el Reglament (UE) 2021/782 sobre drets i obligacions dels viatgers de ferrocarril, que és de compliment obligat a tots els països de la UE, també estableix un nombre adequat de places per a bicicletes als combois.

Intersindical Valenciana, València en Bici i Agró denuncien que les administracions no faciliten poder accedir de forma segura, fàcil i sostenible ni als centres educatius ni als llocs de treball o esplai. Així, demanen la reversió d’aquesta norma que consideren injusta i exigeixen que es garantisca el dret de pujar amb la bici al tren. El sindicat i València en bici recorden que el transport públic normalment no pot portar a la ciutadania de porta a porta, però la intermodalitat bici + transport públic sí que podria ser una bona resposta per a molts dels desplaçaments.

A més a més, des de la Intersindical Valenciana reclamen altres mesures, necessàries per incentivar el transport públic, com ara l’augment de la capacitat dels combois, la seua freqüència i la franja horària. Així com, la seua puntualitat, assequibilitat i accessibilitat. També, l’extensió de la xarxa de transport públic i de carrils bici connectada entre ella i la creació d’estacionaments segurs de bicicletes a les parades de FGV.

Intersindical Valenciana anima a les persones usuàries a fer seua aquesta reivindicació de València en Bici – AE Agró tot posant reclamacions a la Direcció General de Transports i Logística de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori de la Generalitat Valenciana.