La revista degana en valencià

Introducció quadern El port de València

30/08/2021

Les grans obres públiques tenen efectes sobre la realitat física i sobre les persones. Algunes alteren de forma important, o molt important, el que hem conegut fins ara. El port de València n’és una.

Si parlem d’economia, sols d’economia, està molt clara la importància de les instal·lacions del port: el transport de mercaderies ha registrat un creixement exponencial en les darreres dècades per l’ús dels contenidors i el desenvolupament dels vaixells dedicats a aquest transport. De fet, el port de València era una instal·lació sense massa rellevància als anys 1980 i hui és un dels principals ports de la Mediterrària, el cinqué en el trànsit de contenidors i el primer de l’Estat espanyol. Un altre aspecte en què s’ha produït un gran desenvolupament és en el trànsit de passatgers i del denominat turisme de creuers.

Des de fa anys, s’està parlant molt de l’ampliació del port i dels efectes que ha produït ja, o no, sobre les platges del nord i del sud de la ciutat. Les platges són ambients naturals formats al llarg dels segles, ambients que s’adapten ràpidament a les condicions energètiques de les ones i dels corrents que aquestes provoquen. Quins efectes han provocat, o no, les obres del port de València ja executades? Té validesa la Resolució de 30 de juliol de 2007, de la Secretaria General per a la Prevenció de la Contaminació i el Canvi Climàtic en la qual es formula la «Declaració d’Impacte Ambiental favorable a la realització del Projecte d’Ampliació del Port de València»?

Un altre problema del port és el logístic. Si arriben milions de contenidors al port de la ciutat de València, per on han d’eixir de les instal·lacions portuàries? Sols seran els camions els encarregats de «repartir» per carretera aquests contenidors?

És per això que hem preparat aquest Quadern, en el qual trobaran els articles de Vicent Esteban Chapapría analitzant el port que tenim; Josep E. Pardo-Pascual escriu sobre les platges, el port i la necessitat de la sostenibilitat; José C. Serra Peris fa una anàlisi del seguiment de les platges al sud del port entre els anys 2008-2015, i Pau Monasterio escriu sobre la lluita social en contra de l’ampliació de port. Hi trobareu també una entrevista a Joan Ribó, alcalde de València.