El cicle és organitzat per l’IVC, Donostia Kultura, Filmoteca Basca, el Festival de Sant Sebastià i Tabakalera.
S’inicia el dissabte 18 de gener, a les 18.00 hores, amb la projecció d’una selecció de curts del període mut d’Alice Guy i Mabel Normand, i finalitzarà el 20 de desembre de 2025.
Aquest programa s’emmarca dins del cicle ‘Nosferatu’, organitzat per l’Institut Valencià de Cultura (IVC), Donostia Kultura, Filmoteca Basca, el Festival de Sant Sebastià i Tabakalera.
L’edició de 2025 proposa un ampli recorregut per la història del cinema des d’un punt de vista femení i feminista, repassant els seus cent trenta anys d’existència a través de 30 pel·lícules dirigides per creadores de totes les èpoques i procedències.
El cicle ve acompanyat per l’edició del llibre ‘Clásicas, modernas y extrañas. Historias feministas del cine’, núm. 21 de la Col·lecció Nosferatu, que ha sigut coordinat per Elisa McCausland i Diego Salgado.
Des de 1896, amb els curtmetratges de la pionera francesa Alice Guy, fins a l’actualitat, aquesta mostra pretén revisar, projectar i reivindicar el treball de directores, guionistes, productores i actrius, algunes reconegudes i reivindicades en els últims anys, moltes altres oblidades i eliminades de les històries del cinema.
La retrospectiva s’inicia mostrant el treball de pioneres i cineastes clàssiques com Lois Weber, Frances Marion, Musidora, Dorothy Arzner, Ana Mariscal o Anada Lupino. Continua amb directores definides com a modernes, cas d’Agnès Varda, Chantal Akerman, Lorenza Mazzetti, Lina Wertmüller, Larisa Shepitko o Barbara Loden. I es tancarà a la tardor amb cineastes com Susan Seidelman, Naomi Kawase, Kathryn Bigelow, Jane Campion, Isabel Coixet o Mati Diop.
Programació
El cicle s’inicia el dissabte 18 de gener, a les 18.00 hores, amb la projecció d’una selecció de tres curts del període mut d’Alice Guy i un de Mabel Normand. La sessió comptarà amb acompanyament musical en directe del pianista Arcadi Valiente. La pel·lícula podrà tornar a veure’s en versió sonoritzada el dimarts 21 de gener, a les 20.00 hores.
Considerada la primera pel·lícula de ficció de la història del cinema, ‘El hada de las coles’ (1896), d’Alice Guy, està basada en un conte popular francés en el qual els xiquets naixen en les cols i les xiquetes naixen en les roses. ‘Falling Leaves’ (1912) és un melodrama sobre una xiqueta que intenta salvar la vida de la seua germana major, greument malalta de tuberculosi, abans que finalitze la tardor, ja que ha sentit dir al metge que la malalta morirà quan caiga l’última fulla.
‘The Ocean Waif’ (1916) és també un melodrama sobre una jove que viu en un poble de pescadors amb un home que la va arreplegar de xiqueta i que ara la tracta com a una esclava, colpejant-la sovint. Quan escapa del seu agressor, coneix a un famós novel·lista que s’enamora d’ella.
Més cinema
La sessió es completa amb ‘Charlot a l’hotel’ (1914), dirigit per Mabel Normand i produït per Keystone Film Company. Es tracta del primer curtmetratge en el qual apareix el personatge del rodamon encarnat per Charles Chaplin.
El dissabte 25 de gener, a les 20.30 hores; i el diumenge 26 de gener, a les 18.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta ‘L’esborrall’ (1921) dirigida per Lois Weber. La sessió del diumenge 26 comptarà amb acompanyament musical en directe del pianista Arcadi Valiente.
Protagonitzat per les estreles del cinema mut Philip Hubbard, Claire Windsor i Louis Calhern, ‘L’esborrall’ és un drama social molt modern per a la seua època, que se centra en dues famílies veïnes amb recursos molt diferents, la d’un professor i la d’un ric empresari de la indústria del calçat. Va ser l’última pel·lícula que Weber va dirigir amb la seua pròpia productora i el seu més important èxit de taquilla.
El divendres 31 de gener, a les 18.00 hores; i el diumenge 2 de febrer, a les 20.00 hores, la Filmoteca Valenciana projecta ‘The Love Light’ (1921), escrita i dirigida per Frances Marion. La sessió del diumenge 2 de febrer comptarà amb acompanyament musical en directe del pianista Arcadi Valiente.
‘The Love Light’, primera de les tres pel·lícules que va dirigir Frances Marion, una de les grans guionistes del cinema clàssic americà i la primera a aconseguir un Oscar, és una producció de Mary Pickford, la gran estrela del cinema mut, que també és la protagonista de la cinta. Amb aquest paper dramàtic, ‘la núvia d’Amèrica’ volia canviar la seua imatge d’eterna adolescent per una imatge més seriosa.
La pel·lícula és un melodrama bèl·lic que narra la història d’Angela, encarregada de mantindre un far en la costa italiana mentre espera que els seus germans tornen de la Primera Guerra Mundial. Quan s’assabenta que han mort, es consola en braços d’un home que diu ser desertor de l’exèrcit americà.
Dins de les pel·lícules previstes per a febrer figuren ‘Sol i sombra’ (1922) de Musidora i Jaime de Lasuén; ‘La llum blava’ (1932) de Leni Riefenstahl i Béla Balázs, i ‘Hacia las alturas’ (1933) de Dorothy Arzner.
![logo-3[1]](https://revistasao.cat/wp-content/uploads/2018/02/logo-31.png)


