La revista degana en valencià

La UPV impulsa dues aplicacions inclusives per a la creació sonora i artística

La Càtedra de Bretxa Digital i Discapacitat (DicaTIC) de la Universitat Politècnica de València (UPV), juntament amb la Universitat de València (UV) i la Universidad de Zaragoza (Unizar), ha desenvolupat dues aplicacions inclusives per a la creació sonora. Aglaya i Acouscapes són eines digitals pioneres que faciliten l’experimentació musical i l’expressió artística a persones amb discapacitat i sense. La Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme de la Generalitat Valenciana ha finançat aquest projecte.

Per tal de crear, explorar i aprendre música de manera inclusiva, un equip d’investigació vinculat a la Càtedra DicaTIC ha desenvolupat entorns digitals accessibles que combinen la sensibilitat artística amb la innovació tecnològica. L’equip està integrat per experts en música, art i tecnologia de les tres universitats participants.

Els entorns digitals ‘Aglaya i Acouscapes’ han sigut concebuts per a afavorir la participació de persones amb diferents capacitats motrius, sensorials o cognitives, permetent que la música s’experimente no sols des de l’audició, sinó també des de la percepció visual, tàctil i vibratòria. En concret, s’ha treballat en el desenvolupament i adaptació d’aquestes plataformes, que faciliten la creació, exploració i adaptació sonora a través d’interfícies accessibles i multisensorials, seguint els estàndards WCAG d’accessibilitat digital i les directrius del disseny per a totes les persones.

D’aquesta manera, les aplicacions contribueixen a democratitzar la pràctica musical, promovent l’accés equitatiu a la creació sonora en contextos educatius, artístics i terapèutics.

Investigació, impacte i difusió
S’han dissenyat sengles Apps, que poden descarregar-se des de la web de la Càtedra DicaTIC i, pròximament, des de les plataformes Apple Store i Google Play.

A més, s’estan desenvolupant instruments sonors experimentals i perifèrics integrats amb el programari, que permetran traduir el gest o la vibració en so, obrint noves formes de comunicació. I la seua implementació s’acompanyarà d’una guia tècnica i pedagògica accessible destinada a docents, educadors i terapeutes.

Aglaya és un entorn d’experimentació sonora que combina visualització, interacció tàctil i síntesi digital. Permet generar paisatges sonors o composicions mitjançant gestos, colors o moviments, adaptant-se a les capacitats motrius i cognitives de cada usuari. Acouscapes funciona com un laboratori virtual d’escolta i creació col·lectiva. Facilita la gravació, edició i mescla de sons a través d’una interfície simplificada i configurable, amb ajudes visuals i auditives que afavoreixen l’autonomia i l’expressió musical de persones amb diferents graus de discapacitat.

Actualment, s’està treballant en la millora funcional del programari, el prototipatge d’instruments sonors experimentals i l’avaluació de l’impacte social i educatiu, amb vista a una possible patent o model d’utilitat. Entre els resultats previstos s’inclouen la publicació d’un
article científic sobre innovació tecnològica inclusiva aplicada a la creació sonora, un documental audiovisual amb experiències i testimoniatges dels tallers i la difusió de les troballes en congressos especialitzats en art sonor, disseny, accessibilitat i educació inclusiva.

Proves pilot amb Asindown i alumnat de la UPV Metodologia i validació

L’equip responsable d’aquests treballs està integrat per Chele Esteve i Emili Espí, directora i subdirector de la Càtedra DicaTIC UPV, Adolf Murillo, professor de Didàctica de la Música i investigador de l’Institut de Creativitat i innovació Educativa de la Universitat de València, i
Rafel Arnal, professor de Didàctica de l’expressió musical i artista multidisciplinari de la Universidad de Zaragoza.

El projecte aplica l’enfocament del ‘Aprenentatge Basat en Projectes Artístics’ (ABPA), una metodologia que combina la creació col·lectiva amb l’experimentació tecnològica. A través de tallers participatius, es fomenta que cada persona explore el seu propi llenguatge sonor i visual,
sense dependre de coneixements musicals previs. S’han desenvolupat diverses proves pràctiques que seran base per a elaborar una guia tècnica i pedagògica que orient a docents, educadors i terapeutes en la implementació del programari en contextos educatius, socials i rehabilitació.

Les últimes proves pilot s’han realitzat en col·laboració amb l’Associació Asindown i amb alumnat de l’assignatura de Tipografia de la Facultat de Belles Arts de la UPV. Durant les sessions, els participants, amb discapacitat i sense, van dissenyar les seues pròpies composicions sonores utilitzant les apps adaptades, demostrant la capacitat de l’entorn per a generar processos artístics significatius i accessibles.

També s’ha provat en tallers participatius en espais d’investigació i acadèmics, com el V Seminari Internacional d’Investigació en Educació Musical (SIEM-2025), celebrat a la Universitat Jaume I de Castelló, i en la Universidad de Extremadura, en el marc de l’edició de 2025 de l’Extremadura Digital Day (EDD).

A més, el projecte compta amb la validació del Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat en la Comunitat Valenciana (CERMI CV), que participarà com a assessor extern per a garantir que els desenvolupaments tecnològics responguen de manera efectiva a les
necessitats reals de les persones amb discapacitat.

Compromís institucional
Amb Aglaya i Acouscapes, la Càtedra DicaTIC de la UPV reforça el seu compromís amb el disseny universal, l’accessibilitat digital i la innovació educativa inclusiva, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS 4, 9, 10 i 11). El projecte demostra com la tecnologia pot convertir-se en un instrument de participació cultural i apoderament creatiu, generant nous espais de trobada entre art, accessibilitat i comunitat.

DicaTIC: Cinc anys generant coneixement i eines d’accessibilitat
La Càtedra de Bretxa Digital i Discapacitat de la UPV (DicaTIC) forma part de la Xarxa de Càtedres de Bretxa Digital de l’Observatori de Bretxa Digital de la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, que integra a les cinc universitats públiques de la Comunitat
Valenciana. Cadascuna d’elles treballa en aquest àmbit centrant-se en un col·lectiu diferent.

L’objectiu de DicaTIC és conscienciar i generar coneixement sobre la bretxa digital que afecta les persones amb discapacitat i promoure estratègies, plans i accions concretes per a avançar cap a l’objectiu d’accessibilitat digital universal.

Des de 2020, la càtedra ha realitzat dos estudis sobre la bretxa digital en persones amb
discapacitat i una col·lecció de materials pràctics: els documents ‘Guia bàsica d’accessibilitat web’, la ‘Guia bàsica per a crear documents accessibles’, la ‘Guia bàsica per a crear continguts accessibles en xarxes socials’, la ‘Guia bàsica per a crear continguts accessibles en TikTok’ i una vintena de cursos en línia (MOOCs).

A principis de 2025, va inaugurar les exposicions del projecte ‘Art & Metaverso’, que posen en valor el paper de la creativitat i l’art com a instrument i punt de trobada, comunicació i eina de visibilització i conscienciació sobre la importància de la inclusió i la diversitat. Més de 120 artistes, amb discapacitat i sense, signen les creacions de ‘Retrats i autoretrats per a la inclusió’ i ‘Explorem la naturalesa: Expansió, inclusió i creativitat en l’era tecnològica’, distribuïdes en set sales (una d’elles, d’autors i autores de Asindown).

L’accés a les exposicions en el metavers, així com els estudis, cursos i les guies d’accessibilitat, és directe i gratuït des de la pàgina web de DicaTIC: www.dicatic.webs.upv.es/