La revista degana en valencià

L’AIE i el clima volen més bicis i menys autos!

22/11/2022

L’Agència Internacional de l’Energia va ser creada en 1974 per l’OCDE, organització dels països rics, amb l’objectiu d’assegurar l’abastiment de petroli i mantenir el creixement econòmic dels països membres, especialment en situacions d’emergència. Doncs bé, enguany hem patit una emergència important i l’AIE ha recomanat les següents mesures

1. Abaixar la calefacció i utilitzar menys l’aire condicionat.
2. Baixar la temperatura de les calderes per a calefacció i aigua calenta.
3. Treballar des de casa si és possible (teletreball).
4. Usar el vehicle privat de forma més econòmica i eficient.
5. Reduir la velocitat màxima almenys a 110 km/h en les vies ràpides.
6. Deixar el cotxe en casa els diumenges (i entre setmana alternar segons matrícula).
7. Fer els recorreguts curts a peu o en bicicleta, no en automòbil.
8. Fer ús preferentment els transports públics.
9. Reduir els viatges en avió i substituir-los pel tren.
10. Reforçar l’adopció de vehicles elèctrics i d’altres eficients.

És curiós com els experts de l’AIE han arribat a conclusions tan paregudes a les que els ecologistes venim proposant des de fa dècades; en realitat totes excepte la 10, que és discutible, apunten cap al decreixement energètic i econòmic perquè el petroli declina i cada any s’extrau menys i va sent més car. No obstant això, els governs sols han aplicat tres o quatre d’elles, ignorant les que apunten directament a reduir l’ús dels autos.

Ací, per exemple, els ecologistes demanàrem en 1997 que es recuperara com a Via Verda la traça per on circulava l’antic trenet de Carcaixent-Dénia i després de 25 anys encara no s’ha fet (falta el tram inicial de Carcaixent, la passarel·la, un altre tram després de La Barraca i el del Portitxol fins a Tavernes); esperem que la completen l’any que ve, que hi ha eleccions, almenys fins a Tavernes. També hem demanat una xarxa de camins, carrils i carrers que unisca tots els pobles i barris de La Ribera amb vies segures per a ciclistes i vianants, però sols han fet uns pocs trossos aïllats. I per descomptat, sempre hem reivindicat la millora i l’abaratiment del transport públic.
I ara ve l’AIE i ens dóna la raó, igual que el PNUMA i l’IPCC, i la COP27 si defensara realment el clima, perquè el transport és l’emissor més gran de gasos d’efecte hivernacle. Quina frustració i quina estafa les 27 COP, perquè les grans companyies energètiques, automobilístiques, d’armaments, etc. tenen massa diners i poder, i impedixen que els governs apliquen l’estalvi, l’eficiència i el decreixement energètic. I a més, també controlen els grans mitjans de comunicació, a través dels quals manipulen i dominen l’opinió pública.

Recordeu què va passar a Alzira quan canviaren aparcaments per arbres en un trosset del carrer Pérez Galdós? Quin escàndol muntaren alguns! I al cap d’uns mesos tots tranquils, el carrer millorat i els comerços funcionant igual o millor. Doncs allò va ser la conseqüència dels 60 anys de publicitat pro-cotxe i eixa oposició irracional explica per què en aquesta ciutat i moltes altres a penes s’apliquen mesures per a reduir els autos i fomentar la mobilitat sostenible, a peu i en bici.
De fet, la majoria de ciutadans encara creuen que els autos són imprescindibles i que poden utilitzar-se per a tot. Cras error perquè creen excessius problemes: pujada de temperatures, augment d’ones de calor, de plogudes torrencials, d’inundacions, etc., declivi del petroli, encariment, inflació, conflictes pel control dels jaciments, guerres, etc., etc.

Així doncs, necessitem canviar moltes coses, però sobretot aquesta mobilitat insostenible: l’AIE i el clima volen la xarxa verda que unisca tots els pobles i barris, i reduir a la meitat l’ús dels autos durant esta dècada (després probablement ja no hi haurà solució pel desgel de les glaceres i l’Àrtic, l’acidificació dels oceans, etc.). Qui ho dubte, simplement que pense què serà millor: un aterratge suau d’aquest excés consumista, a poc a poc i des d’ara mateix, o continuar igual fins que s’acabe el petroli o s’encarisca tant que hàgem d’aterrar de colp?

Inscriu-te al nostre butlletí

Top