Mai podrem oblidar la dana del 29 d’octubre del 2024. Mai. En primer lloc, per la total impotència i indefensió davant d’un desastre natural d’aquestes magnituds. En segon lloc, per la pèrdua de vides, el dany més irreparable de tots. També pels estralls que han afectat els supervivents: l’alteració de la quotidianitat de les veïnes i veïns de tots aquests municipis. Per raons òbvies, els danys soferts a les instal·lacions públiques, i especialment a les que corresponen a les infraestructures educatives que afecten xiquetes i xiquets, mares i pares, àvies i avis. Per això deia que mai no ho podrem oblidar. Som éssers amb memòria. Sense memòria no seríem res. Emilio Lledó deia: «No és efímera la vida quan perviu i espera recuperar-se amb la memòria».
Muntatge d’aules prefabricades del CEIP l’Horta de Paiporta. Foto: Generalitat Valenciana.
Tornant als danys de les instal·lacions públiques, en el cas de Paiporta comptem cinc centres públics d’educació infantil i primària, un centre concertat, dos instituts i quatre escoles infantils. L’alumnat escolaritzat en aquests centres suma un total de 2.285 en infantil i primària i 1.463 en secundària i batxillerat. Per tant, estem parlant de 3.748 menors escolaritzats.
La biblioteca, ubicada en la plaça de l’Església Sant Jordi, acull en la tercera planta un CFPA. L’oferta cultural que ofereix aquest centre és útil i diversa: classes d’alfabetització, suport per a neolectors, educació de base, GES 1 i 2 valencià; accés a CFGS, accés universitat i anglés. També s’imparteixen tallers de pintura, fotografia, anglés de viatge i per tal de completar el mens sana in corpore sano de Juvenal, pilates i ioga.
A més a més, comptem amb la presència de l’Escola Oficial d’Idiomes de Torrent, que imparteix els nivells de B1, B1.2, B2.1 i B2.2 d’anglés, i no menys important amb l’oferta de Rogles de Babel, una plataforma de dinamització i intercanvi de cultura i llengües com l’àrab, l’espanyol, l’alemany, l’anglés, el francés i l’italià. L’objectiu no és que dominen a la perfecció les llengües, sinó oferir un antídot contra la ignorància, la xenofòbia i la intolerància.
Tots aquests centres, com és fàcil d’entendre, van resultar molt damnificats per les inundacions i provocaren grans danys materials. Davant d’aquesta situació, mai imaginada ni mai viscuda, Paiporta va haver de fer front a una tasca insòlita i complicadíssima com era la reconstrucció, la reparació i la recerca de les possibles solucions per tal que xiquetes i xiquets pogueren reprendre les activitats escolars el més aviat possible, sempre garantint la més absoluta seguretat. La represa de totes les activitats lectives hauria d’assegurar totes les garanties tant per a l’alumnat com per al professorat.
Van ser uns mesos de treball incansable i esgotador per part de l’administració, la comunitat educativa i part de la població. És molt difícil enumerar totes les gestions, però a poc a poc es va poder reprendre l’activitat lectiva en alguns centres. Altres centres, com a conseqüència dels danys soferts en totes les seus instal·lacions, van ser clausurats per la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitat i Ocupació.
A hores d’ara, la situació a Paiporta és la següent:
- 1. Activitat escolar a la població:
Els dos instituts (IES Andreu Alfaro i IES la Sénia) estan funcionant amb l’horari habitual que tenien abans de la malaurada dana. Pel que fa als CEIP, la situació és la següent:
CEIP Ausiàs March: funciona amb horari habitual i servei de menjador.
CEIP Jaume I: també està funcionant amb horari habitual i servei de menjador.
CC La Inmaculada: està funcionant amb horari habitual i servei de menjador.
CEIP Lluís Vives: funciona, però sense servei de menjador.
- 2. Activitat escolar fora de Paiporta:
CEIP Rosa Serrano: reubicat al CEIP Amparo Alabau d’Alaquàs. Un autobús els recull a Paiporta a les 8.30 h i els retorna, després de dinar, a les 15.30 h.
CEIP L’Horta: reubicat en dos centres de València: al CEIP Les Arts està ubicada Educació Infantil, i el CEIP Almudena Muñoz acull l’Educació Primària. El desplaçament és en autobús. Els horaris, com és lògic, depenen del trànsit.
Represes les classes, tots els esforços han estat encaminats a tractar que els centres reubicats fora de Paiporta puguen tornar al poble com més aviat millor. Una tasca que, per raons òbvies, no és gens fàcil.
Respecte del CEIP Rosa Serrano, la Conselleria, l’Ajuntament de Paiporta i la comunitat educativa estan reparant les instal·lacions amb l’objectiu primordial d’obrir el centre amb les condicions adequades i lliures de perill.
En el cas del CEIP L’Horta, la situació és diferent: no podran tornar al centre perquè la infraestructura està molt danyada. És per això que la Conselleria ha decidit instal·lar aules prefabricades mentre es construeix un nou col·legi.
El CFPA està recuperant la normalitat a poc a poc: les classes dels mestres ja s’han représ, i de forma imminent s’iniciaran les classes de l’EOI, els tallers i els Rogles de Babel.
Les escoles infantils, totes ubicades en baixos, han quedat absolutament devastades per les raons que tots coneixem. Per tant, són les que més dificultats tenen per poder tornar a obrir i donar el servei a totes les criatures de 0 a 2 anys. Conscients de la importància que tenen aquestes escoles i de com afecten l’entorn familiar, no sols dels pares sinó també de les àvies i avis, estem buscant alternatives i solucions per a tota aquesta població més menuda. Des de l’Ajuntament estem treballant i buscant una resposta viable fent reunions amb la Conselleria i amb directores de les escoles infantils per tal de trobar la solució que faça possible que els pares puguen conciliar la vida laboral i personal i que els xiquets puguen jugar i gaudir de la companyia d’altres xiquets socialitzant i estimulant el seu desenvolupament.
Muntatge d’aules prefabricades del CEIP l’Horta de Paiporta. Foto: Generalitat Valenciana.
Perquè en tot moment tenim present que la clau de l’educació és ensenyar a pensar, formar ments que puguen ser crítiques i que no accepten només perquè sí tot allò que se’ls ofereix. Una educació que ajude les persones a viure la veritat, a crear bellesa, a adquirir una certa saviesa i que aquesta saviesa l’empren a fer justícia. I, sobretot, i per damunt de tot, perquè el fonament de cada Estat és l’Educació.
Revista Saó Núm.510, pàgs.25-27. Gener 2025.