La revista degana en valencià

L’educació com a viatge

L’Àrea de Teoria i Història de l’Educació del Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Jaume I (UJI) de Castelló ha posat en marxa una proposta educativa i artística que sota el nom de Camí(n) Art. Els camins a l’escola, es desenvolupa dins del programa UJI-Encultura, i que té com a objectiu sensibilitzar l’estudiantat dels graus de Mestre d’Educació Infantil i Primària de l’UJI sobre la importància i el valor del patrimoni històric, social, educatiu i paisatgístic de les escoles rurals per a la seua formació com a mestres de l’ensenyament actual.

Aquesta proposta educativa està inspirada per l’existència del Museu Pedagògic de Castelló (MPdC). Aquest museu va ser impulsat per l’antic Departament d’Educació, de l’Àrea de Teoria i Història de l’Educació, juntament amb la Fundació Càtedra Enric Soler i Godes i el Vicerectorat de Cultura de l’UJI, que van estar treballant per tal de definir un fons estable de caràcter històric i etnològic, duent a terme diferents actuacions destinades a la conservació, restauració i difusió dels fons de l’antiga Escola de Magisteri de Castelló. A aquesta idea inicial s’han afegit amb el temps diverses escoles i associacions cíviques i culturals, i han fet del MPdC un projecte que ajuda a enfortir i estructurar el teixit social del seu territori al voltant del patrimoni educatiu de les comarques de Castelló.

I és que el MPdC s’allunya de la idea de museu escolar que exposa els materials educatius, i naix amb una mirada que entronca amb les idees de Bartolomé Cossío, que comporta una idea de museu obert, dinàmic i transformador, amb una mirada àmplia, capaç d’interpel·lar i establir diàlegs amb la ciutadania, per això s’articula a partir de la idea de xarxa i pretén connectar de forma horitzontal diferents nodes i establir relacions de cooperació entre ells.

Camí(n) Art. Els camins a l’escola té com a finalitat, segons que ens explica el professor Joan Traver, un dels coordinadors del projecte, «recuperar el patrimoni immaterial de les antigues escoles dels masos», escoletes disseminades sobretot per l’interior de Castelló, de les quals, després de cartografiar el territori, en van aparèixer 115. La majoria van desaparèixer als anys 60 i 70 del segle passat per la forta emigració interior i l’abandó dels masos.

Cadascun dels quatre grups de Magisteri de l’UJI han visitat o visitaran una d’aquestes quatre escoles: la d’Arteas de Abajo de Bejís, l’escola del Canto de Benassal, la del mas d’en Ramona de les Coves de Vinromà i la del mas de la Costa de Llucena. Això permet a l’alumnat experimentar en primera persona el trajecte escolar que havien de fer els xiquets i xiquetes que anaven a les escoles rurals en el passat. En el viatge sempre es compta amb la col·laboració d’agents de les xarxes locals, coneixedors de la temàtica.

«Però no es tractava només de fer el camí –ens diu Joan Traver–, sinó que volíem que els nostres alumnes feren una lectura d’aquesta experiència i la plasmaren mitjançant l’art». I per això van convidar dos artistes, Glòria Jové, amb qui han treballat la poesia visual, i Estelle Jullian, amb la qual han practicat el Land Art. Totes les creacions es queden al territori i enriqueixen el patrimoni que ja hi havia a l’escola.

Amb aquesta proposta educativa s’ha estat treballant la metàfora de l’educació com a viatge, que prenen com a pretext per poder fer aquest projecte, que, segons que ens explica Joan Traver, «després vinculem al tema de la recuperació i dignificació de la memòria històrica».

Revista número 502. Maig 2024.