La revista degana en valencià

L’estiu, un aliat comunicatiu per als socis minoritaris dels governs de coalició

18/10/2021

Sandra Gomez, Vicealcaldessa de València

«Les vicealcaldies i les noves persones que ocupen l’alcaldia poden trobar en l’estiu un gran aliat per potenciar el seu lideratge, treballar la seua marca i reputació i visibilitzar la feina que es fa des del partit»

Sempre s’ha dit que l’estiu és una època de baix interés informatiu. La gent desconnecta, fa vacances i està a la platja, a la piscina, a la muntanya o fent la volta al món. També les redaccions periodístiques i els gabinets de premsa estan a mig gas perquè moltes persones es prenen uns dies de merescut descans. I prova d’això és que l’any passat el rei Juan Carlos I va marxar a l’Aràbia Saudita per aquestes dates, per fer el mínim soroll possible i sent coneixedor que l’impacte en la ciutadania seria inferior que si ho haguera fet en qualsevol altra època de l’any que no tinga vacances pel mig. I si ho va fer ell, que no va mancat d’assessors i experts, per alguna cosa deu ser.

No obstant això, hi ha temes que a l’estiu generen interés i capten l’atenció de la població. Malauradament, sempre (o quasi sempre) són qüestions negatives, tret de mundials, supercopes, tours de França o olimpíades. Temes com ara els incendis forestals o les problemàtiques lligades al turisme (manca d’aigua potable, destrosses en mobiliari urbà, etc.) són les que ocupen la primera línia de l’opinió pública durant l’estiu. I enguany, per segon any consecutiu, la covid-19 i les mesures que els diferents governs implanten per aturar-ne els efectes, inclosa la campanya de vacunació.

Són aquestes temàtiques les que porten una oportunitat política per a aquelles persones que lideren els governs. Ara bé, no sols la ciutadania en general i els periodistes marxen de vacances, sinó que les persones que ocupen l’alcaldia també ho fan, i és el moment de les vicealcaldies. Si el govern és monocolor –poc freqüent a hores d’ara en un context de fragmentació política i multipartidisme–, cap problema. Però si el govern és de coalició, és una oportunitat magnífica per a lluir-se, ja que les vicealcaldies passen a ser alcaldies provisionals i tenen una finestra molt potent per visibilitzar-se i treballar a peu de carrer, encara que siga durant un mes. A més, si es té això en compte, es pot treballar amb mirada estratègica durant el curs i decidir presentar o anunciar alguna acció nova que s’impulse des de la seua regidoria o alguna del mateix color polític, i així ocupar més espai mediàtic, no sols des dels mitjans, sinó també des de les xarxes i els canals oficials del consistori. D’aquesta manera, no sols poden treballar la visibilitat, sinó també la visió i ser percebuts com a possibles alcaldables.

Hi ha un altre aspecte que fa concretament d’aquest estiu una data clau per a la comunicació política: amb l’equador de la legislatura en alguns ajuntaments, hi ha hagut canvi d’alcaldia a causa del pacte de govern entre socis coalicionals. Per tant, potser ara hi ha una persona al capdavant de la institució que moltes persones desconeixen o no identifiquen com l’alcalde. Sabent que el ritme de feina baixa al mes d’agost, caldria aprofitar-ho per anar a tot arreu (botigues, entitats, fires, trobades, activitats) i començar a treballar la marca personal i el nou lideratge que se suposa que ha d’exercir. Es tracta d’un moment que cal aprofitar, mostrant-se proper, accessible i empàtic; i ja sabem que les primeres impressions són importants.

En definitiva, tant les vicealcaldies com les noves persones que ocupen l’alcaldia poden trobar en l’estiu un gran aliat per potenciar el seu lideratge, treballar la seua marca i reputació i visibilitzar la feina que es fa des del partit, aprofitant l’exposició mediàtica que hi ha en aquesta època de l’any.

MªCarmen Sánchez, Vicealcaldessa d’Alacant

Noemi Llauradó. Vicealcaldessa de Reus i Presidenta de la Diputació de Tarragona