La revista degana en valencià

L’expulsió dels moriscos valencians, en imatges

 

Va ser l’any 1997 que, gràcies a les aportacions de l’arxiver Jesús Villalmanzo, s’aconseguí identificar els autors de les obres que contenen la sèrie pictòrica de l’expulsió dels moriscos, integrada per set quadres, sis dels quals són propietat de la Fundació Bancaixa. La col·lecció, segons la documentació que es va exhumar llavors, havia estat encarregada per Felip II de València i III de Castella, i volia fixar plàsticament per a la memòria històrica un fet transcendent per a la monarquia hispànica i que també ho va ser, de manera especial, per a les terres valencianes. De fet, si per a l’Estat i l’Església l’expulsió dels moriscos, el 1609, va significar un triomf evident, amb el tancament d’un cicle que s’havia iniciat amb l’arribada de l’Islam a la península Ibèrica, el 711, per a les terres valencianes, aquella expulsió suposà la pèrdua de pràcticament la tercera part de la població del Regne.

La victòria de la monarquia dels Àustries no podia deixar passar un esdeveniment així sense traure’n rendiment propagandístic. I per això, entre els anys 1612 i 1613 Pere Oromig i Francesc Peralta foren els encarregats de representar, en sengles pintures fetes conjuntament, les escenes de l’expulsió al port de Vinaròs i al d’Alacant –ara en una col·lecció particular. Pere Oromig va ser el responsable de l’escena pictòrica del Grau de València, i Vicent Mestre, per la seua banda, ens deixà les visions del port de Dénia, la revolta de la Mola de Cortes i l’arribada dels moriscos a Orà; finalment, Jeroni Espinosa va ser qui s’encarregà de plasmar els enfrontaments de la serra de Laguar entre les moriscos i els cristians. El conjunt, que no destaca precisament per ser d’una extraordinària qualitat pictòrica, sí que és de gran importància perquè recull, de manera gràfica, aquell moment de la història.

Si Jaume Bleda, amb la seua Corónica de los moros de España (València, 1618), es va encarregar de la descripció literària d’aquell fet, les pintures que aquests dies torna a exposar la Fundació Bancaixa són el document gràfic perfecte per a complementar la historiografia del tràgic daltabaix per a tants valencians que foren expulsats per la intolerància religiosa d’aquells temps en què la diversitat era castigada.