La revista degana en valencià

L’hospitalitat com a valor essencial

03/09/2019

És possible formar-se en hospitalitat? Té l’ésser humà una capacitat innata per a rebre i obrir la seua porta a l’estranger? No hi ha dubte que la Comunitat Valenciana és un territori obert, divers, obert al mar i amb anys d’experiència en gestió de l’arribada de visitants. Encara així, des de Turisme Comunitat Valenciana portem ja un llarg camí, sempre inacabat, d’aposta per l’hospitalitat. No solament com un valor imprescindible per a un territori que vulga ser turístic, sinó també com un element de formació i transformació de la persona i del paisatge.

La nostra estratègia passa per la posada en marxa de quasi 300 accions formatives en les quals han participat sectors tan diversos com guies, comerciants, policies o taxistes, perquè tots ells formen part de la cadena d’atenció al visitant. La imatge que s’emporte de la nostra destinació depén de nosaltres, així com les seues ganes de tornar-hi o de recomanar-nos. Vivim immersos en un món globalitzat, interconnectat, on les xarxes socials fan un paper fonamental. També ací l’hospitalitat jugarà un paper fonamental; ningú no vol anar on no és benvingut. La nostra capacitat d’acolliment, de posicionar-nos en els mercats i que la gent decidisca optar per la nostra destinació enfront d’altres també dependrà d’això.

Així, l’hospitalitat mediterrània, com ens agrada anomenar-la, és i ha de ser un element diferencial de la nostra proposta i del nostre model turístic. És, sens dubte, un avantatge competitiu respecte d’altres destinacions i països del món. Això ens fa traçar una estratègia de posada en valor, de formació, però també de reconeixement a tots aquells que exerceixen de grans ambaixadors de la Comunitat Valenciana, dins i fora de les nostres fronteres.

Al final, el turisme és una gran màquina d’emocions. Un sector fonamental per a la nostra economia, dinamitzador de l’ocupació, del territori, del patrimoni, de les nostres festes o la nostra gastronomia. Però també és imprescindible per a reforçar la imatge que volem traslladar al món sobre allò que som, sobre com som. Estem oberts al món, probablement per vocació i devoció, però també per professió. Perquè necessitem una economia sense fronteres.

Mai hem sigut una societat tancada en si mateixa. Més enllà de l’anècdota, un valencià va finançar la primera gran aventura globalitzadora de la modernitat (l’expedició de Colom cap a un Nou Món). Però el gen cosmopolita i hospitalari es cultiva. Podem portar-lo en el patrimoni cultural, però si no s’activa el seu potencial, restarà inert. No corren bons temps per a la lírica.

L’economia turística constitueix l’escenari ideal per a mobilitzar eixe potencial. Una força que deriva en capital humà, social i ètic. Dins de la formació que duem a terme des de Turisme Comunitat Valenciana tractem d’incorporar continguts educatius nous que aborden les destreses, els coneixements i les habilitats necessàries per a ser bons amfitrions. Una estratègia que avançarà íntimament vinculada al represtigiament de les professions lligades al turisme. Vivim la tremenda contradicció de l’insuficient reconeixement d’aquests oficis, quan es tracta de la primera indústria de la Comunitat Valenciana.

L’hospitalitat mediterrània com a eix de transformació del model turístic té a veure amb la professionalització sectorial, però també obrim l’oferta formativa cap a aquells gremis de frontera que interactuen amb el turista i el visitant.

L’hospitalitat requereix intel·ligència emocional, resolució diplomàtica de conflictes o incidències, respostes adaptades a la diversitat de públics, capacitat d’empatia, tolerància i destreses diverses que, desgraciadament, es van evaporar del sistema educatiu establit. L’hospitalitat és una actitud individual i col·lectiva que dignifica amfitrions i hostes, ens diferencia en el terreny de la qualitat i la professionalitat, ens connecta amb els millors atributs morals de la nostra història i, sens dubte, tindrà un retorn econòmic i reputacional. Per això no hi ha dubte que és un valor essencial, de present i de futur.

L’hospitalitat no és una idea qualsevol. Guarda relació amb l’actitud del bon amfitrió i amb la voluntat d’acollir com a credencial o targeta de presentació. Té a veure amb el patrimoni acumulat en la història de les societats mediterrànies. Obertes a l’altre, a l’estranger, al desconegut. Tal vegada mai fora un comportament tan idíl·lic si repassem la història. Els nostres dies continuen estenent acta de la bipolaritat moral de la condició humana, però com que necessitem una narrativa optimista del futur no és menys cert que l’hospitalitat és un atribut identitari d’aquest racó del món. El pòsit de tantes civilitzacions i mescles esborra dubtes sobre qui som: som una mica de tot. Una mica de tots. Deutors de cultures i diversitats que donen com a resultat una naturalesa sensible a la diferència. L’hospitalitat porta milers d’anys inserida en els textos sagrats i ja els poetes grecs la contraposaven a la maleïda xenofòbia parlant de l’amor a l’estranger (filoxènia). Va estar als pobles del desert, a les ciutats portuàries, a les que van ser alçades en les cruïlles de camins i rutes de mercaders.

Més enllà del mite i la veritat, la veritat és que l’hospitalitat hui és per a nosaltres una peça clau de la socioeconomia turística. Per això, Turisme Comunitat Valenciana té en marxa una estratègia que persegueix consolidar aquest atribut com un element de diferenciació i singularitat de la destinació. En primer lloc, creàrem i desenvolupàrem com a departament pioner, d’acord amb l’Organització Mundial de Turisme, un Codi Ètic del Turisme Valencià. Ací resideixen els valors que han d’impregnar les accions concretes que realitzem els diferents actors socials i econòmics del sector. La seua raó de ser no és decorativa, sinó legislativa. La nova Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat ja ha creat estructures per a l’impuls i la revisió del seu compliment. Subscriure’l és un requisit per a atorgar ajudes i subvencions.

Es tracta d’una llei pionera que ens permetrà continuar avançant en els pròxims anys cap a un model turístic innovador i capaç de conservar la nostra essència més mediterrània. Per a això també serem els primers a aplicar els Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides a les nostres destinacions turístiques, perquè han de ser el timó que ens garantisca una bona travessia en la qual poder enfrontar-nos a reptes sense perdre el rumb i sent capaços d’arribar a bon port. No es pot continuar avançant a qualsevol preu, sinó sempre alineats amb la sostenibilitat, l’ètica i la dignitat del territori i de les persones que treballen en aquest sector.

En segon lloc, hem activat aquesta campanya de comunicació i sensibilització en la mateixa societat valenciana anomenada «Contagia la teua Hospitalitat». L’objectiu no és altre sinó promoure la idea i el distintiu específic d’Ambaixadors de l’Hospitalitat. Per a això comptem amb l’ajuda d’algunes celebritats com Quique Dacosta, Susi Díaz o l’atleta paralímpic David Casinos. Qualsevol persona pot exercir d’ambaixador o ambaixadora d’una manera d’entendre la nostra manera de ser i d’estar en el món.

La formació és la tercera peça d’una estratègia sobre l’hospitalitat mediterrània que hem de reivindicar, assumir i convertir en avantatge competitiu. No oblidem que un territori és turístic si té l’actitud col·lectiva de voler ser-ho. En definitiva, estem davant un programa la vocació del qual és la transformació del model turístic des de la base. Un canvi, una evolució des del propi capital humà que, no ho oblidem, constitueix el principal actiu d’una economia. No deixem que la robòtica lidere allò que les neurones, les artèries i la pell d’homes i dones poden, saben i han de fer.

És cert que vivim immersos en una quarta revolució que canviarà el món i la nostra manera d’entendre’l. Ara el repte són les destinacions turístiques intel·ligents, adaptar-nos a la promoció a través del màrqueting online, ser capaços d’oferir productes atractius als nous patrons de consum, però res d’això substituirà la capacitat de l’ésser humà per a contribuir al fet que qui ens visita s’emporte un record agradable, una experiència gratificant per poder compartir o la sensació d’haver provat una cosa única que només a la Comunitat Valenciana li podem oferir. Tenim paisatge, clima, història, patrimoni, mar, gastronomia, festes, i milers d’Ambaixadors d’Hospitalitat disposats a mostrar al món la nostra millor versió. Què més volem?

 

Article publicat en el quadern de la revista de juliol 450