L’ús del valencià a les xarxes creix, però cal millorar la visibilitat i aprofitar camps temàtics que encara estan buits de contingut
L’informe Poblet 2024 analitza l’activitat de 296 creadors de contingut i destaca Instagram com la plataforma líder en audiència
L’ús del valencià a les xarxes socials ha experimentat un creixement notable en els darrers anys, tal com reflecteix l’Informe Poblet 2024, que analitza l’activitat de 296 creadors de contingut de les xarxes socials que comparteixen tot el seu contingut en la llengua pròpia. El document elaborat per Aitor Muñoz, coordinador del web que recull als creadors de contingut en valencià Poblet.info, posa de manifest la consolidació d’Instagram com la xarxa amb més influència per als creadors en valencià, amb una audiència creixent i xifres impressionants. No obstant això, plataformes com Twitch encara representen un repte per al desenvolupament de continguts en valencià.
L’informe destaca que Instagram s’ha convertit en la plataforma amb més impacte per als influencers valencians. Segons les dades recollides, en l’últim any el nombre de seguidors d’aquests creadors ha augmentat de forma exponencial. En gener de 2024, 74 comptes sumaven 666.251 seguidors, mentre que a mitjan any, 83 comptes han aconseguit arribar als 896.207 seguidors. Creadors com Cabrafotuda i Alegria de Poble lideren aquest creixement amb una forta presència i gran capacitat de captar públic mitjançant el format reels, el més consumit en aquesta xarxa.
Gràfic extret de l’Informe Poblet 2024.
En canvi, Twitch, la plataforma de streaming per excel·lència, es presenta com una assignatura pendent per als creadors de contingut en valencià. Tot i comptar amb 36 canals registrats, només 11 han mostrat activitat en l’últim semestre. El nombre total de seguidors és de poc més d’11.000, una xifra modesta si es compara amb altres xarxes. Simmer Valenciana i Tete Junior són dos dels creadors més actius, amb retransmissions regulars i continguts de qualitat, però l’escassetat de nous creadors i la dificultat de guanyar visibilitat fa que Twitch siga una xarxa encara poc aprofitada en clau valenciana.
YouTube també ocupa un lloc destacat en l’informe. Aquesta continua sent una plataforma essencial per a la difusió de continguts formatius i educacionals en valencià. Creadores com la Dra. Aina Monferrer, amb més d’un milió de visites, s’han especialitzat en continguts d’aprenentatge, oferint vídeos que mantenen una audiència fidel al llarg del temps. Actualment, hi ha 53 canals en valencià a YouTube, 22 d’ells actius, acumulant més de 83.000 subscriptors i 7,2 milions de visualitzacions.
Gràfic extret de l’Informe Poblet 2024.
Per altra banda, TikTok es manté com una de les plataformes amb més potencial per a la creació de contingut en valencià. Amb 51 comptes, creadors han aconseguit captar una audiència de més de 568.000 seguidors i 16 milions de “m’agrades”. Tot i ser una plataforma de creixement més lent en comparació amb Instagram, molts perfils com els de Valenardat i Gina Martínez han aconseguit un gran èxit a través de vídeos curts i virals.
Gràfic extret de l’Informe Poblet 2024.
L’informe Poblet 2024 també fa una menció especial als pòdcasts, un format cada vegada més popular i amb major grau de professionalització. Encara que les dades són més limitades per la manca de transparència de les plataformes d’àudio, s’estima que hi ha 31 programes en actiu en valencià. Alguns com El Dolcet Pal café o Xusma Deluxe obtenen milers de reproduccions en YouTube, mentre altres pòdcasts com Gent Ràndom i La Comoditat Valenciana destaquen en plataformes sonores com Spotify i Ivoox.
Aitor Muñoz conclou l’informe amb una sèrie de propostes i oportunitats per al futur del contingut en valencià a les xarxes socials. Entre els principals reptes, es destaca l’entrenament de l’algoritme per a aconseguir donar major visibilitat als continguts valencians, la col·laboració amb entitats i marques per a professionalitzar la seua tasca i l’aprofitament dels camps temàtics que encara estan buits de contingut. Alhora, l’informe subratlla el gran potencial de les xarxes socials per a continuar ampliant l’audiència i fer que el valencià tinga una presència digna a l’espai digital.