La revista degana en valencià

Manises crea el primer observatori d’igualtat educativa a Espanya

Álvaro Errazu. Periodista

L’objectiu és augmentar l’educació superior dels veïns al 40% i reduir l’abandonament prematur al 10% el 2020

L’Ajuntament de Manises ha fet una innovadora aposta per l’educació pública i de qualitat amb la posada en marxa de l’Observatori d’Igualtat Educativa, el primer d’aquestes caracteristíques a Espanya. El treball de camp, que durarà tres anys, estarà a càrrec del professor de la Universitat de València Francesc Hernández.

L’Observatori no solament afecta a l’àmbit estrictament escolar o acadèmic, sinó que aposta pels canvis en àmbits com l’urbanisme, joventut, ocupabilitat, majors, serveis social, igualtat o participació, entre d’altres. A més, estarà en contacte amb els membres de la comunitat educativa, professorat, alumnats, pares i mares, però també amb els altres agents socials implicats en processos formatius. Tots ells assistiren ahir a la pesentació del projecte a càrrec de la regidora d’Educació, Pilar Molina, i l’alcalde, Jesus Borrás. Els dos ressaltarem que l’educació és un des pilars fonamentals en la transformació de la societat i necessària per aconseguir la igualtat d’oportunitats

A l’acte també va acudir la presidenta del Consell Escolar Valencià, Encarna Cuenca, qui anuncià una major coordinació entre els consell escolars locals.

L’Observatori de Manises elaborarà un protocol de la informació sobre l’eduació i la formació professional i contínua. Aquest protocol es referirà a nou línes d’actució de cara a 2020:

  1. Aprenentatge permanent. Un 15% de persones adultes ha de participar en aprenentatge permanent.
  2. Disminució del baix rendiment. El percentage d’alumnat amb baix rendiment en lectura, matemàtiques i ciencies haurà de ser inferior al 15%.
  3. Educació superior. Un 40% de la població entre 30 i 34 anys haja finalitzat l’Eduació Superior.
  4. Disminució de l’abandonament prematur. La proporció de persones de 18-24 anys que no ha cursat Eduació Secundària Postobligatòria siga inferior al 10%. Al Pais Valencià ara és superior al 23%.
  5. Eduació Infantil. El 95% de xiquets i xiquetes entre 4 anys i l’edat d’escolarització obligatòria ha de participar en l’Eduació Infantil.
  6. Coeducació. Amb un objetiu educatiu al màxim nivell legislatiu.
  7. Normatització lingüística i multilingüisme. L’Observarori ha de prestar particular atenció als processos de formació de competències lingüístiques de la població.
  8. Participació. Cal revisar i dinamitzar la participació dels membres de la comunitat educativa i dels agents socials en els processos educatius.
  9. Formació del professorat. És un dret laboral que té una repercussió positiva en els processos educatius.