La revista degana en valencià

Mariola

Deia Ovidi, l’Ovidi Montllor, que Serra de Mariola era la cançó més bonica del món. Ho contava diumenge passat Paco Muñoz en un recital d’homenatge al cantant i artista alcoià, que va nàixer i ens va deixar per març. L’afirmació ovidiana, que ara arreplegue i faig meua, no admet cap rèplica: la més bonica cançó. Qui gosaria contradir una floreta, un vers, un adagi? Sobretot cantada, xiuxiuejada a penes per un auditori divers, en veu molt baixa, a petició de Paco, com una brisa que porta aromes de timó dels cims de Mariola i arriba en so de pau, de saviesa recòndita i amable. Té, sense ser-ho, la solemnitat d’un himne, el ritme plàcid d’una havanera, la calidesa d’una cançó de bressol i l’exigència solidària del cant coral. Devia ser per tot això, tal volta, que l’Ovidi se l’estimava tant i que tota la gent del meu país sap entonar-la.

Ve a tomb això per la notícia que dóna el diari d’uns músics bocairentins que, per commemorar la declaració de la Mariola com a Parc Natural, van pujar en un globus i allà dalt, mentre gaudien de l’espectacle de la serra sencera al seus peus, van interpretar alguns pasdobles dianers i peces de Raimon i en Llach. Hi ha gestos que valen més que totes les paraules. Al desgavell d’un món de cimeres altisonants i carregades de bombo es pot respondre, com han fet aquests músics mariolencs, amb la senzillesa d’unes melodies interpretades a gran altura. Són només gestos, a penes un xiuxiueig entonat a mitja veu, com la cançó que a l’Ovidi li semblava la més bonica del món, o aquell poema que Joan Valls va escriure ara fa cinquanta-cinc anys, La cançó de Mariola. Unes notes que retornen sempre, una tonada de floretes, un cant coral invicte.

 

16 març 2002