La revista degana en valencià

La Fira d’Arts Escèniques de la CV – Mostra d’Alcoi presenta novetats en la inauguració de la seua XXXIII edició

Amb 215.000 € de pressupost, 22 espectacles programats i 230 professionals inscrits, comença la Fira d’Arts Escèniques de la CV – Mostra de Teatre d’Alcoi

Més espai per a noves veus de l’escena, nous acostaments a personatges i textos clàssics, activitats de mediació amb estudiants, programació a l’aire lliure i una nova direcció entre els canvis presentats a la inauguració de la Fira d’AAEE de la CV – Mostra de Teatre d’Alcoi.

Leonardo Santos, representant de l’Institut Valencià de Cultura (IVC – GVA); Álvaro Oltra Pastor, director de Zona CV i Múrcia de SGAE; Elisa Guillem, regidora de Cultura; i Josep Policarpo, director de la Fira d’Arts Escèniques de la CV-Mostra de Teatre d’Alcoi han presentat la nova edició d’aquesta cita autonòmica.

La inauguració de la Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana – Mostra de Teatre d’Alcoi, ha servit com a exemple de descentralització de la cultura, segons han explicat fonts de l’organització. Amb una inversió de 215.000 €, dels que prop del 74% ve de l’Institut Valencià de Cultura i del 24% del consistori, la resta es completa amb l’aportació de la Diputació d’Alacant i de la Fundació SGAE, que enguany s’incorpora com a col·laboradora.

Aquestes dades econòmiques són una manera de fer palpable el suport institucional al treball que, al llarg de 33 anys, ha fet d’Alcoi l’aparador del talent i dinamisme de l’escena valenciana, funcionant com a espai d’exhibició, però també de negoci per als professionals de les tres províncies i de la resta d’Espanya que hi acudeixen. Enguany, més de 230 s’han inscrit i conviuran estos dies a la ciutat.

L’esdeveniment té una vessant oberta al públic, amb una programació que toca totes les disciplines de les arts escèniques. Però també en té una estrictament sectorial, dirigida a afavorir les contractacions, les sinèrgies entre diferents àmbits – com ara la creació, producció, distribució o programació escènica – i la reflexió.

“Del 21 al 25 d’octubre celebrem la Mostra. Hui la inaugurem. Però esta fira requereix un treball continu, durant tot l’any, de l’equip de la regidoria de cultura. Estem totalment compromesos amb donar visibilitat i oportunitats laborals als creadors valencians. Creiem profundament en el talent de l’escena que naix i es desenvolupa al nostre territori perquè l’hem vist créixer, diversificar-se, modernitzar-se i mantindré un nivell de qualitat artística molt notable”, ha apuntat la regidora de Cultura, Elisa Guillem, qui també ha destacat el treball que es fa en la creació de públics, amb l’objectiu “d’aprofundir en la tradició escènica de la ciutat, ja que és una de les expressions culturals més volgudes a Alcoi”.

Durant l’acte inaugural l’han acompanyat Leonardo Santos, representant de l’IVC-GVA; i Álvaro Oltra Pastor, Director de Zona CV i Múrcia de SGAE. Tots ells han reconegut la trajectòria de la Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana – Mostra de Teatre d’Alcoi. També la seua importància com a punt neuràlgic per al teatre, la dansa, la màgia i el circ.

Prova del seu pes en el sector és que s’han presentat 176 espectacles a la convocatòria pública d’aquesta edició. La direcció de la fira n’ha triat 22 per a composar una programació que durant cinc dies, en sessions matinals, de vesprada i nit, mostrarà 14 obres de teatre, 4 de circ, 1 de màgia i 3 de dansa. El 82% venen de companyies valencianes, mentre que el 8% és de la resta d’Espanya. Un percentatge que creix lleugerament enfront a l’edició anterior, un dels canvis respecte a l’any passat.

Entre les novetats, el relleu en la direcció, representacions als carrers, activitats amb estudiants i una major obertura a llenguatges escènics menys convencionals

Josep Policarpo, nou tècnic de cultura de l’Ajuntament d’Alcoi, ha assumit per primera vegada la direcció de la Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana – Mostra de teatre d’Alcoi. Una tasca que ha afrontat amb un doble sentiment: “d’emoció, pels vincles vitals amb la ciutat. I de respecte, pel paper que juga esta fita en la consolidació del sector, com a punt de referència anual”.

Entre els seus objectius, en línia amb el treball de públics esmentat per la regidora, ha estat la programació de nous acostaments a clàssics de la literatura, des del mite de Don Juan a personatges icònics com Ana Karenina, Madame Bovary i La Regenta, o noves versions d’obres de ciència ficció com Farenheit 451 i referents del teatre espanyol com Divinas Palabras. “Hem donat més espai a llenguatges teatrals més moderns i a artistes que representen noves veus dins de la nostra escena”, ha afirmat el nou director. Una tasca d’acostament a públics joves que s’ha completat, gràcies a la col·laboració amb la Fundació SGAE per a fer programes de mediació amb centres educatius. Els creadors tindran sessions prèvies als instituts amb l’alumnat, qui anirà a veure l’espectacle amb més nocions sobre les arts escèniques i, en acabar, es trobaran amb els intèrprets per mantenir un col·loqui sobre la funció que acabarà d’enriquir l’experiència.

També com a novetat i amb la voluntat d’acostar la dansa i el circ al públic, el dimarts 22 (Pati del CADA), dimecres 23 i dijous 24 de vesprada (Plaça de Dins) hi haurà espectacles a l’aire lliure, convertint la ciutat en escenari i introduint alguns espectacles més breus en programes dobles, junt amb peces que estan ‘work in progress’, donant la possibilitat als creadors de rebre impressions i de testar propostes que encara estan en procés creatiu amb els assistents. A més, la programació s’amplia a espais de representació no convencionals, com el Pub L’Escenari, on el dijous a mitjanit l’humor serà protagonista.

A més, la direcció ha destacat la faceta d’espai de reflexió de la MTA’24. Hi haurà una taula redona sobre els públics de les arts escèniques amb participació d’Antonio Ariño, catedràtic de Sociologia de la UV; Ángel Murcia, Gerent d’AAEE de SGAE; Marian Díez, Tècnica de cultura de Monòver i representant del Circuit Cultural Valencià; Pau Rausell, professor titular del departament d’Economia Aplicada de la UV i director d’Econcult; Raúl Ramos, director de la consultora especialitzada en gestió cultural Asimétrica; i de Russafa Escènica – Festival de Tardor, el seu director, Jerónimo Cornelles, i la responsable de mediació, Marta García.

Amb la col·laboració d’AVETID (Associació Valenciana d’Empreses d’Arts Escèniques) es farà una ronda de negocis on presentar projectes a programadors i distribuïdors. També s’analitzarà una de les claus del funcionament de l’escena autonòmica a la trobada ‘Circuit Cultural Valencià: cap a un nou model de gestió’. I es presentarà el ‘Programa Trànsit de la Xarxa Alcover’.

Les activitats paral·leles a la programació escènica es completen amb l’exposició ’10 anys d’Escola Municipal de Teatre’ que es podrà visitar a la Galeria Media Art del CADA i amb el lliurament dels Premis Mostra de Teatre 2023, que arreplegaran les formacions La Troupe Malabó per Los Pfeifer, Millor Espectacle per a Públic Familiar, i La Valenciana per La Vídua Valenciana, Millor Espectacle per a Públic Adult. Els guardons estrenen enguany una nova fórmula: un jurat especialitzat passa a ser qui votarà i s’anunciaran els guanyadors una volta acabada la programació i el període de reflexió.

“Estem molt il·lusionats amb aquesta XXXIII edició. Volem testar les novetats amb el públic i els professionals, veure com van responent a unes propostes per a les quals hem tingut total suport de la regidora, a qui he d’agrair la seua confiança. I també és imprescindible reconéixer el gran treball de l’equip de Cultura, amb una dedicació incansable”, ha declarat Policarpo, tancant la seua intervenció amb la recomanació de donar una ullada a la programació completa de la Mostra de Teatre d’Alcoi, que pot consultar-se al seu web i als catàlegs que estan distribuïts a les taquilles del Teatre Calderón i diversos comerços de la ciutat.

 

PROGRAMACIÓ ESCÈNICA I ENTRADES MOSTRA DE TEATRE D’ALCOI 2024

La Dependent –Ibers, històries d’abelles, reines i abellots. Estrena absoluta. Dilluns 21 d’oct. 20 h, Teatre Principal.

Comèdia escrita per Pasqual Alapont i ambientada en l’àmbit acadèmic, on un sistema jeràrquic injust i antic explota els escalons més baixos en profit de qui s’asseu còmodament a la cimera. Durant la celebració d’una conferència on participen un catedràtic, una professora universitària i una doctoranda per a difondre nous descobriments sobre la cultura dels Ibers, el públic escolta la contradicció entre el discurs oficial i els pensaments més íntims, la farsa, l’odi que oculten els personatges davall la màscara social. L’anvers i el revers de l’ànima humana queda al descobert en aquesta comèdia, dirigida i interpretada per Pepa Miralles junt amb Pep Sellés i Andrea Juan a l’elenc. Un retrat de la hipocresia i la lluita de poder entre un cercle d’escollits que representen  la societat global.

 

Arden – Maleïdes Dames. Dilluns 21 d’oct. 22:30 h, Teatre Calderón.

Revisió crítica sobre el Bovarisme, fenomen psicològic tradicionalment atribuït a les dones, resultat de la insatisfacció que provoca el contrast entre les seues ambicions i la realitat.

Per primera vegada, Madame Bovary, Ana Karenina i La Regenta es reuneixen, ja madures, per a contar la seua pròpia història amb perspectiva de gènere, reflexionant sobre si hagueren tingut el mateix final sent homes. Chema Cardeña signa el text i dirigeix un espectacle que estableix paral·lelismes entre el passat i el present. Una obra que entrellaça l’essència de la trama i dels personatges creats per Flaubert, Tolstoi i Alas-Clarín al segle XIX, ara interpretats per Carme Juan, Pepa Juan, Rosa López i Darío Torrent. Un nou punt de vista sobre tres novel·les i tres icones femenines que han marcat (i encara marquen) el concepte de la dona i les seues relacions afectiu-sexuals.

 

Hongaresa Teatre – David. Dimarts 22 d’oct. 11:30 h, Casa de la Cultura.

Tragicomèdia negra, on conviuen la injustícia dels abusos d’uns éssers humans sobre altres, la soledat i les esperances posades en uns vincles difícils de trencar. Paco Zarzoso és l’autor i director de la proposta – Premi Max Aub de Teatre en Castellà Ciutat de València 2022 – que porten a escena Enric Juezas i Àngel Fígols. Interpreten un pare i un fill que descobreixen secrets amagats gràcies a l’encontre amb David, un misteriós personatge que canviarà la seua relació, la visió que tenien l’un de l’altre.

El diàleg d’un home que vol oblidar el seu passat amb els seus fantasmes, vertebra aquest espectacle amb cert aire circense on el rol de víctima i victimari poden alternar-se.

 

Cía Teatre Micalet – L’Oroneta. Dimarts 22 d’oct. 20 h, Teatre Principal.

Joan Peris dirigeix els intèrprets Brumo Tamarit i Pilar Almeria al nou muntatge de la commovedora història d’una professora de cant que rep un nou alumne, un home jove que vol aprendre a interpretar la cançó ‘L’Oroneta’ per al funeral de sa mare. A poc a poc, descobriran que el tema té un significat especial per a tots dos, marcats per l’atemptat homòfob que va patir la ciutat l’any anterior.

El dramaturg català Guillem Clua signa aquest llibret, guardonat com a Millor Text als Premis Butaca 2022 i Millor Autoria Original als Premis Teatre Barcelona 2022 amb el muntatge català de l’espectacle, que ha recorregut 15 països amb diverses companyies des de la seua estrena mundial el 2017.

 

La Teta Calva – YO SOY 451. Dijous 24 d’oct. 11:30 h, Casa de la Cultura.

Versió escènica i lliure del clàssic de la ciència-ficció Farenheit 451, on els llibres són cremats en ser considerats una amenaça per a un Estat Totpoderós, que encoratja l’hedonisme com la màxima expressió del materialisme. El protagonista és un bomber encarregat de ‘netejar’ les biblioteques personals dels ciutadans quan cau a les seues mans un volum amb una frase que canviarà la seua vida.

La vigència d’aquesta distopia, que planteja una societat on la cultura és ignorada, i els paral·lelismes amb l’actualitat establerts per la versió signada i interpretada per Xavo Giménez, conviden el públic a repensar el poder i la necessitat de les lletres, de les arts escèniques, de qualsevol expressió de creativitat i sensibilitat que ens humanitze.

 

Albena – Regala’m esta nit. Dijous 24 d’oct. 20 h, Teatre Principal.

Un quart de segle després de l’èxit de Mandíbula Afilada, els seus protagonistes es retroben en la comèdia Regala’m esta nit, una nova entrega de la història de Joan i Laura, que es pot veure de manera independent. Si la seua predecessora era un retrat de la joventut, aquesta ho és de la maduresa, i mostra com afecta el pas del temps a les expectatives i a les projeccions de futur.

L’espectacle narra l’encontre, dues dècades més tard, de dos vells amants. Les seues vides han evolucionat de manera ben distinta. Però coincideixen en la persona que triarien per a passar la seua darrera nit. Verònica Andrés i Carles Alberola donen vida a una contraposada i divertida parella en un espectacle amb tendresa i humor, que mostra les diferències entre els desitjos i la realitat. Una proposta escrita i dirigida pel mateix Alberola.

 

Trencadís Produccions – La bella dorment. Divendres 25 d’oct. 10 h, Teatre Salesianos. Funció concertada amb centres educatius.

La XXVIII producció de Trencadís és un espectacle musical que posa l’accent en la necessitat de conéixer el nostre passat per a poder mirar el futur. La memòria personal, familiar i cultural és un ric patrimoni que ha passat via oral, mitjançant contes i llegendes, de generació en generació. Així va ocórrer amb l’avi i l’àvia, per a qui la popular història de La Bella Dorment tenia un significat especial que anirà descobrint el públic, alhora que es troba amb els seus famosos personatges i passatges sobre l’escenari.

Jose Tomàs dirigeix aquesta proposta per a tots els públics interpretada per Carla Almeria, Alicia Miota, Samuel Berenguer, Vanessa Gil i Àngel Crespo.

 

NOVES VEUS

Leamok – Don Roberto. Dimarts 22 d’oct. 10 h, Teatre Salesians. Funció concertada amb centres educatius.

Tercera peça de la trilogia on l’actor, director i dramaturg Roberto Hoyo actualitza clàssics literaris. Després de les versions lliures Làzaro (de El lazarillo de Tormes) i Hanle (de Hamlet), arriba Don Roberto per a donar una nova lectura al mite de Don Juan, amb el lema d’‘Espanya no vol teatre, vol espectacle’.

L’arrogant conqueridor se sent més amo que mai. No tant en l’àrea sentimental com en la vital, confiat en el seu carisma, talent i discurs per a triomfar en el món de la interpretació. Un èxit que requereix sacrificis i renúncies, mostrats en una arriscada proposta escènica, on tenen cabuda les arts marcials, projeccions, música en directe i, fins i tot, el foc.

Els actors Tània Fortea i Resu Belmonte acompanyen Hoyo a l’hora de donar vida a un alter ego magnètic, que desafia el públic a ser fidel a si mateix i l’incita a la rebel·lió.

 

La Canadiense – 2030. Dimecres 23 d’oct. 20 h, Teatre Principal.

La jove companyia valenciana posa damunt la taula un debat urgent: l’arribada del col·lapse. Com s’ha arribat fins ací, com véncer la por per passar a l’acció o com fer front a la maquinària de la globalització són els eixos d’aquesta peça que tracta de construir una utopia, combinant el teatre textual, físic, la dansa contemporània, els audiovisuals i una música en directe on caben des del trap a les albaes.

Aquesta obra de creació col·lectiva és fruit de la investigació al llarg d’un any amb col·lectius ecologistes i comunitats dels territoris més afectats pel canvi climàtic. Amb direcció de Francesc Romeu, Rubén Cerdà-Bacete, Sara Cerón i Marc Estrella interpreten un espectacle que convida a imaginar que un altre món és possible, que es pot començar de nou i que junts tenim més força.

 

Bramant – Escalante, Princeses, cavallers i dracs. El dia que deixàrem de ser xiquets. Dimecres 23 d’oct. 10 h, Teatre Salesians. Funció concertada amb centres educatius.

Jerónimo Cornelles és coautor (junt amb Guadalupe Sáez) i dirigeix aquest espectacle amb un elenc que reuneix la veterana Victoria Salvador amb una nova fornada d’intèrprets valencians: María Guerra, Lula Heredia, Emma Linares, Sergio Martín i Gabriel Benavent.

La creació de Bramant per a Escalante retrata la generació de vidre a partir d’un procés creatiu que ha inclòs sessions de treball amb estudiants de centres educatius per a conéixer de primera mà les preocupacions, la visió, el llenguatge dels adolescents. La trama presenta cinc estudiants que s’enfronten a l’interrogatori de la directora del seu institut, després que un pot de beguda haja impactat sobre un quadre durant la visita a un museu. Una acció reivindicativa o un accident?

 

Contrahecho Producciones – Massa pa’la carabassa. Dijous 24 d’oct 24 h, Pub l’Escenari.

Monòleg d’humor interpretat per Pilu Fontán i Amparo Oltra. Una mare gamberra i a l’última moda vol gaudir d’una vesprada lliure de família i d’obligacions; mentre que la seua amiga, una dona positiva i terrenal, reivindica trobar-se més ‘golosona’ que mai.

Una línia de treball que complementa la de teatre contemporani de temàtica social que desenvolupa aquesta jove companyia valenciana, amb espectacles com ara Segarem ortigues amb els talons, Delirium, Vesània o Sherezade.

 

Col·lectiu Intermitent – El intruso. Divendres 25 d’oct. 11:30 h, Casa de la Cultura.

Influències de Beckett, Ionesco o Harold Pinter en un text enginyós i àgil, que fa partícip l’espectador. Damián treballa en una gran plataforma i ha trencat les normes per a traure un benefici personal. Angoixat, una nit s’alça i descobreix al carrer un intrús que sembla observar-los a través de la finestra. Una aparició inquietant, que tornarà nit rere nit, alimentant una por (o fruit d’ella) que acabarà compartint la seua dona, María Luisa. I que creixerà fins a arribar a cotes risibles, transformant la intriga en comèdia.

Juan Pastor dirigeix Maria Pastor i Morgan Blasco en una proposta que parla dels mons amenaçadors i absurds que poden nàixer de la mateixa ment humana.

 

COMPANYIES NACIONALS

Atalaya (Andalusia) – Divinas Palabras. Dimarts 22 d’oct. 22:30 h, Teatre Calderón.

La veterana companyia andalusa torna, 25 anys després, al clàssic de Valle-Inclán. En 1998 van estrenar un muntatge que van representar a 150 ciutats mundials. Ara, amb l’evolució estètica i dramàtica experimentada, presenten una nova proposta escènica per a aquesta obra mestra de la literatura dramàtica espanyola del segle XX, màxim exponent del teatre bàrbar i sinistre.

Un potent disseny escenogràfic i de llums aporta gran plasticitat a l’espectacle i reforça el text, poètic i simbòlic, que retrata l’avarícia, la decadència moral i social que marca el món representat per uns personatges i unes escenes mítiques a les quals donen vida Silvia Garzón, Raúl Vera, Ana Baraza, María Sanz, Enmanuel García, Laura Krivakova, Pedro Callealta i Raúl Lledó en aquesta versió, adaptada i dirigida per Ricardo Iniesta.

 

GG Producción Escénica (Madrid)- Los lunes al sol. Dimecres 23 d’oct. 22:30 h, Teatre Calderón.

Versió escènica de la famosa pel·lícula de Fernando León de Aranoa, retrat de la competitivitat del mercat laboral, la manca d’oportunitats i de com afecta la pressió social a les relacions personals, l’autoestima i l’esperança. Una història plena de sinceritat i realisme amb cinc personatges inoblidables – Santa, Jose, Lino, Ana i Amador – que podrien ser qualsevol dels espectadors.

El guionista de la pel·lícula, Ignacio del Moral, signa junt amb el director de l’espectacle, Javier Hernández-Simón l’adaptació d’aquesta tragicomèdia que convida a reflexionar sobre la justícia social. Una commovedora proposta que bota de les pantalles a l’escenari interpretada per Yune Nogueiras, Marcial Álvarez, José Luis Torrijo, Fernando Cayo, Fermi Herrero, Fernando Huesca, César Sánchez i Lidia Navarro.

 

DANSA

Qabalum Col Danza (Navarra) – La medida que nos ha de dividir. Dimarts 22 d’oct. 18 h, Pati CADA.

Com a exemple de noves veus dins de l’àmbit coreogràfic, des de Pamplona arriba aquest espectacle – Primer Premi al Certamen Coreográfico DanzaXtrema (2021) i Premio Focus Day al Certamen Internacional 10 Sentidos (2022) – que ha recorregut els carrers de gran part d’Espanya i de països com Itàlia, Brasil o Malta.

El col·lectiu format per Lucía Burguete i Diego Pazó, que compaginen els seus treballs com a ballarins i coreògrafs per a altres companyies amb el seu projecte personal, interpreten aquesta creació pròpia on exploren els límits que ens separen (o ens acosten) físicament i emocionalment als altres.

 

Producciones Bucles – Rara avis. Dimecres 23 d’oct. 18 h, Plaça de Dins.

També és una mostra de les companyies de dansa emergents Produciones Bucles amb aquesta celebració de la memòria col·lectiva, on desapareix la barrera entre el públic i els artistes. Els moviments de la coreografia creada per Jacob Gómez, un dels valors de la dansa valenciana, són fruit de la investigació de la relació entre els individus i la seua cultura autòctona, el lloc on naixen i es desenvolupen. Sobretot quan, al llarg d’eixe procés, es produeix un canvi de localització que fa entrar en joc noves influències i un llegat cultural diferent, donant pas a identitats híbrides.

La música i el llenguatge coreogràfic amb influències africanes i valencianes conviuen en aquesta proposta, de rerefons social, interpretada per Adrián Ros, Elton Luis, Cristina Reolid i Wilda Puentes.

 

Fil d’Arena – Zenez. Dimecres 23 d’oct. 18 h, Plaça De Dins.

Música en directe i improvisació per a aquesta peça de dansa que demostra la comunicació que s’estableix entre el llenguatge musical i coreogràfic, posant el focus en el discurs com a forma de viatge conjunt.

Textures, moviments, silencis i atmosferes van sorgint davant del públic en aquesta proposta, que es mou al ritme creat per Carles Salvador amb l’instrument ancestral Txalaparta. Una sonoritat que Mei processa amb eines electròniques per a generar mantres, frases melòdiques que van succeint-se, creixent, creant una massa sonora que fa vibrar les ballarines Irene Ballester i Isabel Abril.

 

MÀGIA

Nacho Diago –aLUZina. Dimecres 23 d’oct. 11:30 h, Casa de la Cultura.

Nova creació, dirigida i interpretada per Nacho Diago, un dels prestidigitadors més respectats de l’escena nacional i valenciana. Un viatge a través de la llum i de la seua inseparable ombra per a reflexionar sobre la capacitat de sorprendre’s. Una travessia al llarg del temps, on la màgia sempre apareix com l’art encarregat d’estimular-la i de fer possible allò que sembla impossible.

Una proposta per a tots els públics que deixa bocabadats els espectadors amb jocs, teatre d’ombres, humor i poesia visual i fa un recorregut per la relació de l’ésser humà amb la claredat i l’obscuritat, tornant als ulls dels espectadors la lluentor que deixa la sorpresa.

CIRC

Cia Patrícia Pardo – Cuina. Dijous 24 d’oct. 10 h, Teatre Salesians. Funció concertada amb centres educatius.

La cuina, l’acte d’alimentar-se diàriament, la decisió de preparar-se menjar o no, de quines receptes i ingredients triar… Tot açò i més puja a l’escenari com una excusa dramàtica per a parlar de l’autosuficiència, dels actes d’amor i de com les accions quotidianes que podrien semblar més intranscendents aporten felicitat.

Clown, acrobàcies excèntriques i cuina en directe en aquesta proposta on dues pallasses enamorades van fent i desfent als fogons i al rebost, fins que un embaràs les porta a l’hospital i hauran de deixar-se fer. Una peça de circ plena d’amor, humor… i accidents. Patrícia Pardo crea i dirigeix aquest espectacle que interpreta junt amb Eva Zapico i Héctor Rodríguez.

ENTRADES ACÍ