La revista degana en valencià

Naix La Promotora: sumant empreses amb triple impacte

29/12/2020

Des de fa més de 20 anys, Novaterra, des de la Coma, a Paterna, acompanya la gent que ho ha tingut més difícil en la vida per aconseguir un treball i viure amb dignitat. Parlem amb modèstia, des de la primera persona del plural incloent i agraint els esforços, l’energia, els somnis i els fets de moltes persones que al llarg dels anys han anat fent el camí; uns hi porten més anys que altres, alguns ens hi incorporem. Ben aviat ens adonàrem que la millor manera de crear aquests trampolins era creant un tipus d’empresa especial que posava la persona en el centre; es buscava la rendibilitat econòmica, perquè la iniciativa fora viable financerament, però sobretot hi havia un propòsit molt clar, una missió a acomplir.

Com moltes vegades ocorre en la nostra societat, primer ve la praxi i després la teoria. Per cert, recentment he descobert que això és una de les millors formes d’aprenentatge, perquè no es parteix de models, dogmes o idees d’altres, sinó de l’experimentació en primera persona (en aquest cas, del plural) i després, en revisar i analitzar el que hem fet, és quan molt fàcilment transformem aqueixes conclusions en «teoria que porta a l’acció».

Llegir apropa la gent, connecta idees, fomenta l’activisme i moltes vegades impulsa i facilita processos transformadors i revolucionaris. A més de 8.400 km de la Coma, a Bangla Desh, en 1976 un economista plantava la seua llavor i pegava la volta a la banca amb un banc per a dones emprenedores pobres que, contràriament a tot el que es pensava, tornaven el préstec i atreien més dones emprenedores a aquest banc (Grameen Bank). Aquest gran invent, el microcrèdit, la democratització del dret d’accedir al crèdit com un instrument fonamental perquè qualsevol persona puga emprendre, fou la primera gran aportació de Mohammad Yunus, actualment Premi Nobel de la Pau, encara que a nosaltres ens sembla que hauria de ser Nobel d’Economia perquè fa una gran aportació a construir un nou model.

Yunus continuà obrint els ulls al món amb les seues idees, sempre basades en fets i empaquetades en escrits després de l’experimentació. S’adonà que la gent, tota la gent, té una capacitat emprenedora potencial, moltes vegades apagada per manca de finançament, però també va descobrir amb els anys que l’empresa social és una molt bona solució a molts dels problemes i reptes que tenim com a societat. En les seues paraules, un dòlar de caritat (o de RSE, afegim nosaltres) sols té una vida, el finançament d’un projecte, d’una actuació…, però si aquest mateix dòlar es posa en una empresa social, que té un model de negoci i viabilitat, continuarà generant activitat, llocs de treball i resoldrà aquella necessitat a la qual aporta una solució… i l’empresa podrà créixer.

L’empresa social és una empresa amb propòsit: assumeix en la seua missió el compromís de resoldre algun repte, pren totes les seues decisions de forma coherent amb els valor que proclama, es relaciona amb els seus proveïdors justament, tracta i protegeix el medi ambient i té un model de negoci equilibrat; paga als seus inversors els interessos, però una vegada fet això, els beneficis es destinen a reinversió i creixement.

Tenim molta sintonia amb aquests principis, tanta que portàrem Yunus a València l’any passat per elevar aquest missatge a la ciutadania, a les autoritats, a les empreses, universitat i entitats interessades en aquesta forma de fer empresa. I com no podia ser d’una altra manera, en ajuntar gent amb capacitat i compromís per fer, sorgí la llavor d’una nova iniciativa, «lapromotora» que ací presentem.

Ens plantejàrem un repte: si el que havíem fet a poc a poc, al llarg de 25 anys amb els nostres recursos –crear empreses com Novaterra Catering, Novaterra Logistics i Cuinaterra (menjadors escolars) https://www.novaterragrupo.com/– han demostrat ser viables econòmicament i socialment, caldria proposar-se multiplicar l’experiència i així estaríem generant treballs dignes i aportant solucions a reptes socials i ambientals que tenim, però sobretot aconseguiríem que més gent, més empreses, més entitats, entraren en la lògica de fer empresa social, i això milloraria el model econòmic i a llarg termini tindria més impacte.

Amb aquest somni, començàrem a treballar des del gener del 2020 compartint la idea inicial, la visió d’aqueix futur desitjat que com a persones emprenedores som capaces de fer realitat, i aplegà el coronavirus, per descomptat. En lloc d’aturar el projecte, aquest ha pres més força, més prioritat, més urgència, i amb totes les persones que el compartim prenguérem el compromís de tirar endavant.

«lapromotora» (www.promotora.es) és un projecte obert, col·lectiu, impulsat des de la Fundació Novaterra, però amb el propòsit que siga una plataforma oberta i autosostenible, en la qual totes aquelles empreses, universitats i entitats que compartisquen la visió en puguen formar part de manera activa, donant suport, participant en la governança, aglutinant esforços per a resoldre reptes concrets del territori per mitjà de la creació d’empreses socials. «lapromotora» és una incubadora, una acceleradora i un reactor social, arrelada en el territori, i té la missió de generar empresa social per a resoldre reptes.

Per això, «lapromotora» ha iniciat la seua tasca creant nuclis de treball a Alcoi, Alzira i València, allà on ja tenim un capital relacional important, empreses, persones i entitats que comparteixen uns valors i mantenen una relació estreta basada en la confiança. Aquest és el terreny més fèrtil per a promoure noves empreses socials. Aquesta visió local ens permet partir de les prioritats, necessitats, oportunitats que cada lloc planteja, però ens enfoquem de manera global als 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Hem triat el terme «promotora» perquè fa referència a qui impulsa el desenvolupament o realització d’alguna cosa; el canvi cal provocar-lo, la proactivitat i l’acció conjunta són fonamentals en el model de col·laboració que estem posant en funcionament. L’enfocament de «lapromotora» està centrat en la creació d’empreses socials, que poden nàixer des d’empreses i entitats, l’emprenedoria corporativa, perquè ací s’ha vist que hi ha molta capacitat latent, experiència de saber fer empresa, professionals i persones intraprenedores compromeses, que amb l’aliança i la implicació i el suport de «lapromotora» poden generar un gran impacte social, ambiental i econòmic.

Treballant amb les empreses que porten temps fent Responsabilitat Social Empresarial (RSE), hem vist que «empresarialitzar la RSE» i passar de parlar de projectes a transformar-los en empreses de triple impacte és una estratègia molt interessant. Ja estem fent-ho en algun cas i ens agradarà que moltes més empreses es sumen a aquesta forma de crear valor més sostenible.

Caixa Popular, Baleària, la Sociedad de Agricultores de la Vega, Mercavalència, la Universitat Politècnica de València, la Universitat de València i La Florida han participat en els actes de presentació i ja han confirmat la seua implicació i participació en «lapromotora». En aquests moments i fins a final d’any estem en conversa amb altres universitats i empreses d’Alzira i Alcoi. Tanmateix, la Conselleria d’Economia, per mitjà de la Direcció General d’Emprenedoria i Cooperativisme, s’hi implicarà i es generaran sinergies amb la iniciativa Llamp que han anunciat per a coordinar les entitats que promouen l’empresa social.