La revista degana en valencià

No-Diva triomfa a Russafa Escènica i la XV edició tanca amb més públic i entrades exhaurides

Russafa Escènica – Festival de Tardor ha tancat aquest diumenge la seua XV edició amb un balanç molt positiu: 5.766 persones han assistit a la programació escènica i a les activitats paral·leles, amb un 83,4% d’ocupació i 101 funcions amb les entrades esgotades.

La gran revelació del festival ha estat No-Diva, el micro musical creat per Marta Estal, que s’ha endut els dos guardons atorgats enguany: el IX Premi de Dramatúrgia Fundació SGAE – Russafa Escènica i el I Premi Llavor. Amb humor, virtuosisme i una mirada auto paròdica sobre la precarietat dels artistes emergents, Estal va aconseguir conquistar el públic i el jurat.

Durant 11 dies, les arts escèniques han arribat a diversos barris de la ciutat de València, a teatres públics i privats com ara el TEM, La Mutant, La Rambleta, Sala Russafa o Sala Círculo, a més del CCCC, La Beneficència o la Nau 3 Ribes. També s’han transformat en escenaris del 17 al 28 de setembre botigues retro, acadèmies, immobiliàries, cafeteries, coworkings o restaurants, dins de la programació de peces breus a espais no convencionals del barri de Russafa, la més icònica del festival. Unes representacions on el públic viu una experiència escènica marcada per la creativitat i la proximitat. Un format que atrau a creadors amb una trajectòria consolidada que volen tastar llenguatges nous i desafiar-se, però que sobre tot dona l’oportunitat de conèixer a artistes emergents.

“Cada any sentim la pressió de configurar una programació que estiga al nivell, al menys, del que hem aconseguit en les darreres edicions. Enguany, dels 23 espectacles que teníem, 16 eren estrenes absolutes. Així que has de confiar molt en els artistes que programes. Per a molts d’ells, Russafa Escènica és la seua primera experiència en la creació, escriptura o direcció d’escena. I la veritat és que, any rere any, ens trobem amb propostes molt interessants”, afirma Jerónimo Cornelles, director artístic del festival.

Per a ell, les arts escèniques valencianes tenen una base molt sòlida de professionals consolidats. “Però és que les noves generacions estan plenes de talent, de creativitat i de ganes de captar nous públics per a donar-li continuïtat al nostre teatre, circ i dansa”, asseguren des d’una organització que obri convocatòria cada mes de maig per a rebre candidatures amb les quals conformar la propera edició del festival. I ho fan assumint un risc financer enorme, però plens d’entusiasme i convençuts de la tasca sectorial que realitzen com a plataforma de llançament per als artistes emergents. Des de fa anys denuncien la precarietat a la què es veuen abocats i que es pot resumir en fets com què, en acabar aquesta edició, l’ordre d’ajudes de l’IVC de la que depèn el 47% del pressupost executat encara no s’ha resolt.

Fent-li front al perill, caminant sobre el filferro, fent la seua pirueta amb doble salt mortal cap arrere, Russafa Escènica – Festival de Tardor ha comptat amb un equip de vora 140 persones on s’inclouen 71 professionals de les arts escèniques que han treballat dins d’una programació on ha tingut espai el teatre valencià, nacional i internacional. Una oferta escènica que al llarg de 2026 continuarà amb la gira autonòmica que faran els espectacles breus estrenats enguany gràcies al programa Via Escènica, vinculat al festival i on participen 10 municipis de la província de València: Alaquàs Alboraia, Aldaia, Alfafar, Almussafes, Alzira, Benifaió, Foios, Quart de Poblet i Rafelbunyol.

Amb aquesta edició, el festival reafirma el seu paper com a motor de l’escena emergent valenciana i una cita imprescindible del calendari cultural de la tardor.