La revista degana en valencià

Els CLER exigeixen la paralització del projecte del pas a nivell d’Alfafar i Sedaví

Davant l’anunci d’ADIF i el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que descarta el soterrament de les vies del tren a l’altura de Benetússer, Alfafar i Sedaví, i proposa la supressió del pas a nivell i la construcció d’un nou pas subterrani ciclopeatonal, els Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER) manifesten la seua ferma oposició, ja que “aquest projecte ignora la reivindicació veïnal històrica del soterrament de les vies i posa en perill als vianants en futures inundacions”.

Durant les inundacions provocades per la barrancada del 29 d’octubre de 2024, que deixaren 229 persones mortes i milers de damnificats, les vies del tren i els murs que les envolten obstaculitzaren el pas de l’aigua cap a l’Albufera i la mar, provocant que en determinades zones el nivell arribara als 3 metres i que, en caure els murs, continuara amb una força devastadora. Després de la catàstrofe de la DANA, els Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció consideren que la decisió d’ADIF i del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible de no soterrar les vies i de construir un nou pas subterrani ciclopeatonal és una irresponsabilitat que posa en perill la vida de les persones, projecte al qual també s’han oposat els ajuntaments implicats. Els CLER recorden que “9 mesos després de la DANA, l’ascensor que permet accedir a l’estació d’Alfafar-Benetússer i connecta un poble amb l’altre continua sense reparar-se, deixant com a única opció d’accés una escala que impedeix el pas de persones amb mobilitat reduïda, majors o amb carret de bebé, entre d’altres”. El túnel per a trànsit rodat i per als vianants que uneix Benetússer amb Alfafar ha tardat 8 mesos a tornar a estar operatiu.

La DANA ha fet evidenciat que la comarca de l’Horta Sud ha estat víctima d’unes polítiques urbanístiques incompatibles amb la seguretat de les persones que habiten en una zona declarada com a inundable. Moltes de les infraestructures agreujaren significativament l’impacte de la barrancada, per la qual cosa “resulta necessari que la reconstrucció la decidisquen els mateixos habitants, que coneixen els seus pobles, i prioritzen la seguretat i el benestar de la població”. A més, el nou túnel suposaria continuar amb un model urbanístic que no garantí la seguretat de les persones, fractura el territori i contribueix a degradar l’entorn, provocant la creació de noves zones insegures que no contemplen una mirada de gènere en el seu disseny, nivells sonors elevats incompatibles amb el descans del veïnat i problemes amb el trànsit rodat que haurà de ser absorbit per altres zones ja col·lapsades així com problemes d’accessibilitat.

Per tot això, exigeixen:
– La paralització immediata d’aquest projecte.
– La creació d’un espai de treball on dissenyar un nou projecte on participen de forma activa els Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció, els ajuntaments implicats i la Plataforma pel Soterrament de les vies Alfafar, Sedaví i Benetússer.
– L’eliminació del pas a nivell, considerat com un dels punts amb més accidents mortals de tot l’Estat Espanyol, i soterrament de les vies al seu pas pels pobles de l’Horta Sud.