La revista degana en valencià

Per una vall digna

22/02/2022

Des de la plataforma Per una vall digna volem difondre aquest comunicat per a desmentir algunes notícies que s’han publicat al llarg dels últims dies en diversos mitjans d’àmbit comarcal.

Per una vall digna és una plataforma que busca defensar el territori i els seus habitants enfront de les agressions ambientals i paisatgístiques, amb la finalitat de promoure la qualitat de vida i la sostenibilitat ambiental i social en la Valldigna. El fet que motiva la creació de la plataforma és el rebuig al projecte de creació d’un recinte per a macrofestivals en la zona dels Marenys. En cas de ser aprovat, el macrorecinte se situarà en l’únic tram del litoral del terme municipal de Tavernes de la Valldigna no urbanitzat, al costat de les Dunes de la Safor, un espai d’alt valor ecològic, declarat Zona Especial de Conservació per la Generalitat Valenciana i inclòs en la Xarxa Natura 2000.

El 5 de gener de 2022 es va publicar al DOGV l’inici del període d’informació pública del Projecte Bàsic de la Variant de la CV-50 a Tavernes de la Valldigna i Connexió amb la N-332. La plataforma està orientada a la protecció del territori i el medi ambient, per la qual cosa defensem un model territorial on les infraestructures de transport i mobilitat siguen respectuoses amb el paisatge i el medi natural, i s’alineen amb les exigències marcades per la sostenibilitat ecològica i social en temps d’emergència climàtica. Per això, hem considerat donar difusió a través de les xarxes socials, a les al·legacions que diverses persones, sempre a títol individual, i algunes associacions d’àmbit local com  l’Associació de Veïns i Veïnes de Tavernes de la Valldigna, Valldigna Accessible, i d’altres de reconegut prestigi a escala estatal, com Per l’Horta, Acció Ecologista Agró i Cel Fosc han presentat contra el projecte per tal d’actualitzar-lo i millorar-lo.

El motiu d’aquest comunicat és doble. D’una banda, volem deixar ben clar que l’oposició al projecte de la CV-50 no és el principal objectiu de la plataforma, contràriament al que han publicat alguns mitjans, i que les esmentades al·legacions no han sigut presentades per la plataforma de manera col·lectiva, com també s’ha afirmat, sinó a títol individual per alguns dels seus integrants, a més de les associacions anteriorment indicades, cadascuna, adaptant-les als objectius de cada entitat.

D’altra banda, volem explicar el contingut de l’escrit d’al·legacions que hem difós perquè la premsa s’ha fet ressò de l’oposició al traçat projectat però no de les alternatives proposades. El Pla General (PGOU) de Tavernes de la Valldigna, aprovat per majoria en el seu moment pel plenari de l’Ajuntament, defineix una circumval·lació apegada al riu i al nucli urbà, amb un impacte ambiental molt baix, que serviria per a alleugerir de trànsit l’actual travessia urbana. Si bé existeixen dificultats de realitzar-la a causa de l’actual condició d’inundable, cal no oblidar que el projecte del mur del Vergeret, que s’executarà en breu, ho solucionarà. Això sí, per l’espai que ocuparà el mur, la circumval·lació prevista al PGOU s’hauria de redimensionar a un carrer perimetral, de doble sentit de circulació, que alhora serviria per a donar una millor solució als desplaçaments interns del poble així com a aquells desplaçaments que tenen origen o destí Tavernes, restant-li més trànsit a l’actual carretera. Però al projecte actual ni s’avalua aquesta alternativa ni s’avalua l’opció d’aprofitar almenys els trams de circumval·lació del PGOU sobre els quals no recau cap tipus de condicionament ni d’espai ni d’inundabilitat ni, el que resulta encara més greu, s’avalua una connexió amb l’AP-7 perquè absorbisca el trànsit passant. No oblidem que l’AP-7 és una via de gran capacitat que ja connecta la Safor amb la Ribera Alta i, per tant, és l’AP-7 qui hauria d’absorbir tot el trànsit que no té com a origen o destí algun municipi de la Valldigna.

Com es pot acceptar, llavors, una infraestructura que causarà un fort impacte a la nostra vall, al nostre paisatge i a la nostra horta, sense abans haver avaluat altres opcions igual o més efectives que la proposada? Com es pot acceptar aquesta barrera entre el casc urbà i l’ombria, el Clot de la Font i el Bolomor sense abans haver convocat la Taula de mobilitat, l’òrgan de participació, debat ciutadà i consulta entorn de la mobilitat? Per descomptat que exigim solucions al trànsit de l’actual carretera, però no a qualsevol preu ni sense abans haver explorat opcions menys agressives amb el territori.

No obstant això, cal no oblidar que les al·legacions presentades a títol individual per part de membres de la Plataforma per una vall digna així com per altres associacions, també inclouen propostes de millora al projecte presentat per part de la Generalitat. Exigim una major permeabilitat per als desplaçaments ciclopeatonals per, entre d’altres, poder continuar anant a peu al Clot de la Font des del poble pel camí del Pont del Riu. Exigim que l’impacte acústic sobre el Vergeret, Passeig Colon i CEIP Alfàndec siga el menor possible, reforçant la barrera vegetal perquè faça de pantalla acústica així com usant un ferm sono-reductor. I exigim que tinga el menor impacte possible sobre la salut de les persones.

Perquè som els veïns i veïnes de Tavernes els qui tenim el deure moral de vetlar del nostre entorn davant qualsevol agressió, ja siga al poble, a la mar, a l’horta, a les muntanyes o a la marjal.