La revista degana en valencià

Per uns entorns educatius més saludables, ecològics i didàctics

14/09/2022

Mares, Pares i AMPAs Professors/es Alcaldes/ses, Regidors/es Veïns/es

PER UNS ENTORNS EDUCATIUS MÉS SALUDABLES, ECOLÒGICS I DIDÀCTICS

Vos invitem a desenvolupar accions com aquestes:

  • al col·le i a l’institut anem a peu o en bici
  • tanquem els carrers dels centres educatius
  • fem una xarxa urbana per a vianants i ciclistes
  • control efectiu de la velocitat màxima urbana de 30 km/h

Perquè

  1. La calor excessiu mata i abans que acabe aquest estiu les actuals onades de calor ja han provocat unes 4.700 morts a Espanya[1]. I els autos són ací els principals responsables de les emissions de gasos d’efecte hivernacle[2] , i per tant, de l’augment de les temperatures.
  2. L’IPCC i el PNUMA, organismes científics de l’ONU, calculen que durant esta dècada hem de reduir a la meitat els combustibles fòssils i el transport[3] si volem limitar la pujada global de temperatures a 1’5 ºC (Acord de París), per a evitar el desastre climàtic[4] i la seua irreversibilitat.
  3. Els autos també originen la major part de la contaminació a les nostres ciutats, per exemple amb l’emissió de partícules PM2’5 i PM10, que poden provocar-nos malalties cardiovasculars, respiratòries i fins i tot càncers de pulmó[5]. A Espanya causen unes 32.000 morts cada any[6].
  4. Provoquen milers d’accidents de circulació. En 2019 foren responsables de la mort de 1.755 persones, entre elles 386 vianants i 80 ciclistes[7], de milers de ferits de gravetat, inclosos paraplègics i tetraplègics, i de l’atropellament i mort d’uns 30 milions d’animals[8]
  5. El soroll del trànsit disminuïx l’atenció, la memòria i l’aprenentatge de xiquets i joves. Així, en un recent estudi comprovaren que l’augment de 5 dB en el soroll exterior al centre educatiu implicava un desenvolupament de la memòria de treball un 11% més lent que la mitjana i un desenvolupament de la memòria de treball complexa un 23% inferior[9].
  6. L’enorme consum de derivats del petroli, sobretot en el transport motoritzat, i els bilions de $ que mou el seu comerç provoca guerres pel control dels jaciments, amb incomptables morts i la destrucció de pobles i nacions senceres[10].
  7. I finalment, després de tants anys de consumir milers de milions de tones cada any, el petroli està declinant[11] i cada any se n’extrau menys, de manera que resulta inevitable haver de reduir el seu consum i com més tardem, més difícil, caòtic i perillós serà per a tots i totes.

[1]     www.rtve.es/noticias/20220901/muertes-atribuidas-calor-espana/2397831.shtml

[2]     www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/transicion-ecologica/Paginas/2020/080720-emisiones.aspx

[3]     www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/comunicado-de-prensa/el-mundo-debe-reducir-las-emisiones-76-anual-en-la

[4]     www.rtve.es/noticias/20210821/antonio-turiel-csic-aumento-tres-grados-espana-habitable-norte/2162483.shtml

[5]     www.levante-emv.com/ribera/2022/08/16/alzira-supera-limite-oms-particulas-73589079.html

[6]     www.redaccionmedica.com/secciones/neumologia/contaminacion-ambiental-espana-31-600-muertes-prematuras-7463

[7]     www.20minutos.es/noticia/4346045/0/mayoria-muertos-trafico-espana-peatones-ciclistas-motoristas/

[8]     www.heraldo.es/noticias/sociedad/2021/01/03/cada-ano-mueren-atropellados-30-millones-de-animales-en-espana-1413062.html

[9]     www.agenciasinc.es/Noticias/El-ruido-del-trafico-en-las-escuelas-empeora-la-atencion-y-la-memoria-de-los-menores

[10]    https://blog.creaf.cat/es/conocimiento/guerras-por-el-petroleo/

[11]    https://culturacientifica.com/2019/05/03/el-pico-petrolero/