«El Nadal esdevé un terreny estratègic on es teixeixen imatges polítiques i es construeixen narratives que deixen empremta al llarg de l’any»
Amb l’arribada de la temporada nadalenca, els polítics busquen noves maneres de connectar amb el públic i reforçar les seues imatges polítiques. Des de la decoració nadalenca que defineix la marca ciutat fins als discursos del rei i els presidents autonòmics, aquesta època de l’any es converteix en un terreny estratègic per a la comunicació política. A més, el Nadal no només s’instal·la als despatxos oficials, sinó que arriba fins als dinars i sopars familiars, on les diferents ideologies poden convergir o generar debat entre copes i àpats.
Potenciar la marca ciutat a través de la decoració nadalenca és una de les estratègies que estan guanyant més protagonisme en els darrers temps. L’exemple paradigmàtic el tenim a Vigo, de la mà d’Abel Caballero, que més enllà dels famosos dinosetos ha volgut potenciar la marca de la ciutat gallega i convertir-la en un espectacle de llums i decoracions nadalenques.
Però Vigo no està sola, i enguany, per evidenciar els canvis de governs als consistoris, molts s’han sumat a aquesta pràctica. És el cas de Badalona, on Xavier Garcia Albiol ha volgut fer l’arbre de Nadal més gran d’Espanya, però ha tingut una ciutat competidora: Granada. En aquest cas, no ha sigut impulsat per la seua nova alcaldessa, Marifrán Carazo, sinó per un centre comercial.
On també s’ha emprat la decoració nadalenca per confirmar el canvi de govern municipal ha sigut a València, on han tornat a plantar un betlem tradicional davant de l’Ajuntament, i a la plaça de la Verge han col·locat, també, un gran arbre de Nadal. Allà hem vist María José Català i Carlos Mazón fent vídeos per compartir-los a les seues xarxes i escenificar aquest canvi.
Més enllà de llums i pessebres, hi ha tota una infraestructura vinculada a aquesta decoració nadalenca, i les pistes de gel en formen part. A Catalunya s’ha obert un interessant debat públic (i polític) sobre si els ajuntaments han de posar pistes de gel en l’actual situació greu de sequera. Alcaldes i fins i tot el conseller d’Acció Climàtica s’han pronunciat al respecte, uns a favor indicant la reducció del consum i l’aposta per la diversió, i altres en contra, al·legant que si es demanen esforços a la ciutadania per reduir el consum d’aigua, els primers a donar exemple són els consistoris.
Per altra banda, el discurs del rei i també els dels presidents autonòmics són una peça clau en la comunicació política de la temporada. Aquests missatges busquen transmetre un esperit d’unió i solidaritat, però també poden contenir elements estratègics per fer front als reptes polítics del moment. Tot i que l’atenció i l’interés sobre el discurs del rei ha anat minvant cada vegada més, són molts els que l’analitzen per poder comprendre com utilitza el Nadal per reforçar la seua imatge i abordar qüestions polítiques rellevants. El mateix passa amb els discursos dels presidents autonòmics, que solen ser per l’any nou retransmesos per les diferents televisions públiques autonòmiques i les xarxes socials institucionals, tot i que hi ha hagut presidents que han volgut fer la competència al rei.
Per últim, veiem com el debat polític també ocupa un lloc important als dinars i sopars familiars. El Nadal és també un moment en què les famílies es reuneixen per celebrar, i aquestes reunions poden ser el terreny de debats polítics apassionats. Les diferents ideologies es troben a la taula, i les converses poden anar des de temes locals fins a qüestions estatals o internacionals. En aquests debats familiars ocupa cada vegada un lloc més important la informació que rebem a través de les xarxes socials, més enllà de les notícies dels mitjans. Per això, els líders polítics fan un esforç extra per mostrar-se propers i ensenyar aspectes de la seua vida privada, amb l’objectiu de generar empatia entre l’audiència, i que les percepcions que aquesta tinga d’ells puga ser traslladada als altres companys de taula.
A tall de conclusió, podem dir que la relació entre política i Nadal revela una realitat més complexa del que pot semblar a primera vista. Des de la decoració nadalenca que defineix la marca ciutat fins als discursos oficials i els debats a les taules familiars, els polítics busquen aprofitar aquesta temporada per connectar amb el públic i reforçar les seues posicions. El Nadal, lluny de ser només una època festiva, esdevé un terreny estratègic on es teixeixen imatges polítiques i es construeixen narratives que deixen empremta al llarg de l’any.