La revista degana en valencià

Presentació quadern nº 473

01/03/2022

La nostra societat està en evolució contínua, i ara més que mai. Estem assistint a canvis permanents i més encara després de la covid-19. L’economia ha hagut d’adaptar-se als canvis i el treball també s’ha vist accelerat cap a espais que mai no havíem visitat. L’educació, la formació dels joves, també està en evolució. Fa unes dècades, la Formació Professional es veia com la via que tenia aquell alumnat que no era massa brillant o que no volia estudiar batxillerats. El futur, el bon futur, passava per les universitats.

Hui, amb la tornada a la normalitat, es veu que hi ha sectors econòmics que no tenen mà d’obra especialitzada per poder fer funcionar les empreses. Tant és així que l’alumnat que ha seguit formant-se en lʼFP té més possibilitats de trobar treball que els universitaris, els quals, finalment, acaben treballant en el que poden. Estem també veient una adaptació de la Formació Professional a les noves professions, i hui en dia hi ha una oferta formativa molt variada i adaptada a eixes noves necessitats.

És per això que a Saó hem volgut fer un Quadern dedicat a analitzar el present i el futur de la Formació Professional al País Valencià. I ací el tenen. El primer article, signat per Elvira Quiles, parla sobre la importància de la digitalització, de la necessitat de la formació en noves tecnologies perquè és fonamental per a preparar l’alumnat i el professorat per a afrontar aquest repte. Defensa també que és primordial la formació del professorat per a la qualificació integral de l’alumnat, i ens presenta el Centre d’Innovació Digital Avançat (CIDA).

Ana Rumbeu, al seu torn, ens mostra una experiència concreta com és el projecte que està desenvolupant la Fundació Valènciaport i la Formació Dual d’Immersió Portuària. Mar Peris escriu sobre la innovació en la Formació Professional: sense innovació no es poden atendre les necessitats de les persones i de la societat, i insisteix a dir que la nova FP ha de permetre la reconstrucció econòmica i social del país. Pilar Micó explica què està fent la Conselleria amb el programa Acredita, un procediment que permet a una persona obtindre una acreditació oficial de les unitats de competència professional que ha anat adquirint a la seua trajectòria professional. Per una altra banda, Javier Juan, professor en actiu en un centre de Formació Professional, veu la necessitat de millorar les condicions laborals del seu professorat i la necessitat, també, d’una dignificació de lʼFP. Al Quadern també poden llegir una entrevista amb el director general de Formació Professional de la Conselleria d’Educació, Manuel Gomicia.

Tot plegat, ens alegrem molt dʼaportar un poc de llum sobre les novetats i els reptes dʼuns estudis tan imprescindibles per al present i futur del nostre país.