Vinyeta de Paco Bancal, a càrrec de la il·lustradora Aida Boix.
La nova vinyeta de Paco Bancal i Maulet arriba enmig d’uns dies convulsos per a l’ensenyament públic valencià, però ho fa des d’un llenguatge aparentment senzill: l’humor, la ironia i la tendresa crítica que caracteritzen els seus personatges. “Educar és sembrar el futur”, diu una de les bafarades. I immediatament apareix Joan Fuster, inevitable, com una ombra lúcida sobre el present:
“La cultura no salvarà cap poble, però sense cultura cap poble no se salva”.
Potser la força de la vinyeta està precisament ahí: en recordar-nos que la defensa de l’escola pública no és només una qüestió laboral. És també una disputa cultural, democràtica i fins i tot emocional. Perquè cada retallada, cada aula massificada, cada atac a la llengua o cada intent de convertir l’educació en un espai dòcil i silenciós acaba afectant la manera com una societat pensa, imagina i s’explica a si mateixa.
En la tira de Bancal, Maulet no tarda a reaccionar:
“Deixem el llegó! Prenguem els carrers!”.
La imatge final és tota una declaració d’intencions: “La pública és llavor! Defensa l’escola!”. Una frase que resumeix l’esperit d’aquestes setmanes i la jornada del 11 de maig en què milers de docents, estudiants i famílies han omplert els carrers de verd per reivindicar una educació pública digna, crítica i arrelada al país.
Potser, al remat, educar continua sent això: sembrar preguntes incòmodes perquè algun dia cresquen societats més lliures.
![logo-3[1]](https://revistasao.cat/wp-content/uploads/2018/02/logo-31.png)
