La revista degana en valencià

When We Were Kings (Quan érem reis)

Imatge del documental ‘When We Were Kings’ del combat del segle entre Ali i Foreman al Zaire.

Muhammad Ali és, sense dubte, un dels esportistes més grans de tots els temps, però la seua fama va anar més enllà del quadrilàter. Quan es va convertir a l’Islam i va decidir enfrontar-se al govern nord-americà amb la seua negativa d’anar a la guerra del Vietnam, va demostrar un acte de valentia que va engrandir la seua llegenda. Aquest fet el va convertir en una icona cultural i un defensor dels drets civils. En aquest context, el documental When We Were Kings 1996 (Quan érem reis) captura l’essència d’Ali i el seu llegat esportiu i social, i es presenta com una obra imprescindible per comprendre l’impacte de la seua figura.

El documental combina imatges enregistrades durant el combat del segle entre Ali i George Foreman al Zaire amb arxius anteriors, creant un collage visual que ens permet endinsar-nos en una època daurada de la boxa. La fotografia, a càrrec d’Albert Maysles i altres cineastes de renom, és un element clau que dona vida a l’esdeveniment, mostrant no només el combat, sinó també l’entorn cultural i polític del Zaire dels anys setanta. Aquesta aproximació documental destaca per l’ús magistral de plans curts que capten la intensitat de les expressions d’Ali i Foreman, combinats amb plans generals que mostren la magnitud de l’esdeveniment.

Un altre aspecte tècnic rellevant és l’ús de la banda sonora, que inclou actuacions en directe d’artistes com B.B. King, James Brown i Nina Simone. La música no només complementa la narrativa, sinó que també contextualitza l’època i subratlla l’esperit de comunitat i celebració que envoltava l’esdeveniment. Aquesta decisió artística reforça la sensació d’autenticitat i arrelament cultural.

Les entrevistes incloses en el documental són un altre punt fort. Figures com Norman Mailer, George Plimpton i Spike Lee aporten perspectives diverses que ajuden a construir una imatge més completa i matisada d’Ali. El muntatge d’aquestes entrevistes amb imatges d’arxiu crea una narrativa dinàmica i emocionant que manté l’interés de l’espectador al llarg de tota l’obra.

El director Leon Gast, que va dedicar més de dues dècades a completar aquest projecte, aconsegueix un equilibri perfecte entre la narrativa esportiva i l’impacte social i polític de la figura d’Ali. L’edició, que va ser reconeguda amb un Oscar al millor documental, destaca per la seua capacitat de teixir múltiples capes de significat, convertint el film en una peça d’art que transcendeix el gènere esportiu.

Com assenyala el director Spike Lee a una de les entrevistes: “La generació jove de hui es perd moltes coses; ja no recorden ni el que va passar l’any passat. Hi ha grans històries i esdeveniments històrics –i no parle de coses de 1850–. No saben qui és Malcolm X, no saben qui és Kennedy, Muhammad Ali o Jackie Robinson. És una llàstima, perquè el llegat de Muhammad Ali és imprescindible.” Aquestes paraules reforcen la importància del film en donar a conéixer figures com Ali, que van deixar una empremta inesborrable en la història.

El dia que Ali ens va deixar, les veus que van recordar la seua figura no es van limitar a destacar les seues gestes esportives, sinó també la seua tasca com a defensor dels drets civils. Aquesta dualitat entre el campió del ring i l’activista social és el que fa que Muhammad Ali siga molt més que un esportista. Així, When We Were Kings (Quan érem reis) no és només un documental sobre boxa; és una finestra a una època, un homenatge a un home que va viure fidel als seus principis i que va lluitar per un món millor. Un autèntic rei, dins i fora del ring.