La revista degana en valencià

Rafael Chirbes ressona amb força a València: arriba la versió teatral de “En la orilla”

Després de l’èxit d’estrena a Alacant i el seu pas per Bilbao i Madrid, el Teatre Principal de València acollirà durant dues setmanes l’adaptació teatral de la novel·la En la orilla, de l’escriptor valencià Rafael Chirbes. Concretament, ho farà del 26 de maig al 4 de juny, per després continuar cap a Avilés.

Rafael Chirbes (Tavernes de la Valldigna, 1949- Beniarbeig, 2015) va ser un escriptor resistent a abandonar la distància que separa la realitat i la ficció, tot defensant una literatura realista en què el món històric fóra recognoscible i narrable. Des d’aquesta posició estètica, participa d’una concepció de la novel·la que no pot separar-se de la seua funció social. Per aconseguir-ho, recorre principalment als eixos ideològics, sociològics i històrics de la dictadura franquista i de la Transició com a marc per a les seues ficcions. La seua obra és una contínua interrogació al present, investigació que el porta directament a una guerra civil que no va viure, però que representa en relativa continuïtat amb l’Estat espanyol actual, amb què no ha deixat d’ésser crític. La producció de Chirbes té una gran coherència de sentit, de manera que en pràcticament totes les seues obres trobem la guerra, la repressió, la dictadura, l’oposició al règim i les traïcions ideològiques. En aquest sentit, quasi tota l’obra novel·lística de l’escriptor valencià configura narrativament el temps passat buscant la intersecció conflictiva entre els àmbits de la història i els de la memòria, tot tractant de treure la noció de memòria històrica del descrèdit i posar en qüestió els relats històrics oficials encara vigents.

La pèrdua dels ideals, la continuïtat política, l’adaptació al sistema, l’oportunisme, la pèrdua moral, l’especulació i la cobdícia fan de les novel·les de Rafael Chirbes representacions del desencant d’una realitat desoladora. Amb títols com La buena letra, Los disparos del cazador, La larga marcha, La caída de Madrid o Los viejos amigos, sembla que el gran èxit li va sobrevindre amb Crematorio (2007). Més enllà de l’èxit de vendes i l’adaptació al format sèrie per a Canal+, la novel·la dibuixa, en una ciutat costera del País Valencià, les transformacions socials, polítiques i econòmiques recents partint de la lògica del formigó, des de les primeres construccions dels anys seixanta fins a la urbanització massiva del litoral amb l’entrada del capitalisme salvatge dels anys vuitanta.

I, si Crematorio era un monument a l’imperi del formigó, la droga i els diners just en l’instant últim de la seua esplendor, el mercat editorial configura la seua penúltima novel·la, En la orilla (2013), com “la gran novel·la de la crisi”, que, també centrada en l’esdevindre del País Valencià, mostra les conseqüències de l’economia del lliure capital. En ella, Rafael Chirbes indaga en els mecanismes que portaren a l’estrepitosa punxada immobiliària de fa quasi una dècada i retrata, en una narració coral, el seu terrible desenllaç, tant en l’àmbit social, amb una població hipotecada i sense recursos, com en el territorial, amb la segregació del territori de manera desigual, amb nuclis captadors de capital, població i recursos i àrees residuals o d’abocaments.

Dos espais articulen aquesta novel·la: una marjal, actual territori de caça i residus que en el passat va presenciar la captura i assassinat de les restes de l’exèrcit popular; i la mar, adés poblada per l’esplendor del capital urbanístic i ara ocupada pels esquelets de les construccions abandonades. En definitiva, en aquesta novel·la Chirbes sobrevola els paisatges de la crisi i realitza una radiografia del fracàs, una corrosiva i lúcida crítica al panorama històric de l’Estat espanyol i els seus perversos mecanismes des de la guerra civil fins l’actualitat. I ací la novel·la pren dimensions simbòliques: el seu títol ens remet a una marjal que segueix estant, un paisatge que recorda i que, a pesar de l’intent de sotmetiment del medi, evidencia un passat d’injustícies i mort i un present que acudeix a ell en forma de putrefacció i residus.

L’actor, director i productor Adolfo Fernández i l’escriptor i actor Ángel Solo són els encarregats d’adaptar al format teatral les més de quatre-centes pàgines de novel·la, i als seus personatges els donaran vida actors com César Sarachu, Rafael Calatayud o Sonia Almarcha. Coprodueix la Diputació de València, en un exercici de promoció del sector teatral valencià, junt a La Pavana, K Producciones i el Centre Dramàtic Nacional. El 26 de maig comencen les representacions a València, i serà una oportunitat excel·lent per reviure el Chirbes més potent.