La revista degana en valencià

Roald Dahl per a adults: humor negre i divertida perversió en “Algú com tu”

Aina Vidal. Filòloga

Aquesta setmana podrem gaudir d’una nova publicació literària que aprofita la celebració del centenari del naixement de Roald Dahl. Arriba a les llibreries una nova edició del clàssic Algú com tu, un volum amb les seues millors històries per a adults, de la mà de Sembra Llibres. No es tracta, però, de l’única publicació que ha dedicat l’editorial a aquest autor: fa pocs mesos tinguérem el plaer de gaudir del recopilatori Els millors relats de Roald Dahl, una selecció igualment exquisida i addictiva de contes. En els dos reculls trobarem eixa insaciable mescla d’ironia, diversió, sàtira, fantasia i bona dosi de perversitat que caracteritza definitivament la literatura per a adults del mestre gal·lès.

Que Roald Dahl ha de formar part del cànon literari no ho dubta ningú. Tots hem sentit admiració per Matilda, hem imaginat el perfum de la xocolata de la fàbrica de Willy Wonka i hem rigut amb les descripcions de l’àvia d’en Jordi. La seua magnífica producció de contes infantils ha aconseguit configurar la seua literatura com l’espai on els seus lectors, infants, joves i adults, sempre hauran de tornar. Així és: Dahl ha creat tot un imaginari basat en la mescla d’humor i crítica, capaç de construir un punt de vista narratiu dislocat, a l’alçada del xiquets, individus transgressors que qüestionen l’autoritat contradictòria dels majors, representats com éssers grotescs i sinistres.

És natural, per tant, constatar que el públic adult no podia lliurar-se del seu humor negre, potenciat per un punt un xic macabre al qual l’autor el sotmet divertidament. En efecte, aquestes històries passen a transitar un tipus de terreny sovint poc complaent amb el lector: Dahl, amb el mateix estil directe, senzill i precís de sempre, arma uns relats que el converteixen en un autor sense concessions. Així, torna a representar l’adult com un món desbaratat, un tant absurd i que juga amb les aparences, i és precisament aquesta deconstrucció de l’adultesa la que exerceix una perversa fascinació en el lector. Sempre sense perdre el to sarcàstic i maliciosament divertit, Dahl ens presenta un univers on sovint es produeix un joc entre realitat i aparença, amb una tensió permanentment implícita darrere d’una màscara de fingida harmonia. Tècnicament brillants, els seus relats transpiren un entusiasme sàdic en l’anticipació del sorprenent desenllaç, configurat com el típic gir literari, el final inesperat i tremendament efectiu en què, a més, es llisca una nova realitat que dispara nous significats per al lector, encarregat sobtadament de reconstruir i resignificar la trama.

Les dues seleccions de Sembra es fan ressò de la projecció editorial que comporta la celebració del centenari d’un clàssic, i ho fan deixant constància dels relats més emblemàtics de Roald Dahl. Així, trobem la inquietant història de L’home del sud, en què un senyor misteriós proposa una juguesca a un jove americà: si encén deu voltes seguides el seu encenedor, li regala el seu Cadillac; si perd, el jove ha d’obsequiar-lo amb el dit menut de la seua mà. O la memorable La matança del xai, en què Mary Malone, la perfecta casada, superada per unes circumstàncies que de cap manera esperava, trama amb una naturalitat inquietant el crim perfecte. Històries, en definitiva, que exploten el sinistre quotidià amb un amor per allò divertidament pervers més enllà de la normalitat. No seria d’estranyar que un director com Hitchcock les adaptara a la seua sèrie televisiva Alfred Hitchcock presenta, o que, dècades més tard, Tarantino li retés homenatge en l’aclamada Four Rooms.

L’editorial valenciana es pren seriosament la comesa de Dahl segons la qual els llibres conviden a reflexionar, créixer i obrir noves perspectives, i en recull el testimoni des del seu quefer editorial. A més, ho fa amb una deliciosa traducció al català de la mà de Ferran Ràfols. Deia Calvino que els clàssics tenen una virtut recreadora perquè, quan es tornen a trobar, desperten certs mecanismes que amb el temps havien quedat adormits, i per això se’n fa necessària la tornada. Aprofiteu, doncs, l’ocasió de revisitar aquell espai privilegiat i compromès en què ens està permès ser entremaliadament maliciosos.

Per a més informació: http://sembrallibres.com/llibres/algu-com-tu/