Rubén Luzón: «Per a mi, escriure és com respirar: una mena de necessitat orgànica»
Llegir l’obra de Rubén Luzón és submergir-te en el món de les composicions poètiques, on té cabuda des del sonet fins al vers lliure. Rubén, de 31 anys i amb diversos premis rellevants en la motxilla, es troba amb nosaltres per a mostrar-nos la seua mirada del món; eixe món limitat i injust que tanta insatisfacció li genera, insatisfacció que tracta de pal·liar a través dels seus poemes.
-Què és per a tu la poesia?
-Probablement trobaríem tantes caracteritzacions de poesia com poetes… I crec que això és normal, perquè la literatura és un lloc privilegiat per al diàleg i la confrontació de subjectivitats diferents. Jo veig la poesia, abans que res, com un procés, una actitud constant de recerca i investigació. I fins i tot, com un mitjà de resistència i de supervivència enfront de les dificultats de la vida. Quan escric poemes, pretenc sobretot entendre’m millor a mi mateix, trobar el meu lloc en el món.
-Com has arribat al món de la creació?
-Amb molta naturalitat. Per a mi, escriure és com respirar: una mena de necessitat orgànica. Em serveix per reflexionar sobre coses que m’afecten o que trobe existencialment importants. I ben sovint, el procés adquireix més rellevància fins i tot que el resultat: encara que no m’haguessen de publicar, no sabria deixar d’intentar poemes.
-De quins poetes et sents deutor o sents la influència?
-No em sent epígon de ningú. En els meus inicis com a escriptor, vaig trobar un estímul important en l’obra de J. V. Foix i Pere Gimferrer, per l’exigència formal i crítica amb què em semblava que afrontaven el procés creatiu. Però amb el pas del temps i l’acumulació de lectures, els meus punts de vista s’han eixamplat molt. Ara mateix, no sabria delimitar influències clares en la meua poesia. Procure estar atent a tota mena de plantejaments poètics, amb una prioritat irrenunciable: trobar un camí propi, amb el qual em senta còmode.
-I si hagueres de quedar-te amb un llibre?
-Ni idea. Avui, per exemple, et diria l’Antígona de Sòfocles, perquè la tragèdia grega sempre m’ha interessat molt. Demà, probablement, se m’acudiria un altre llibre.
-A quins col·legues et sents més poèticament afí?
-Tinc vincles i, en alguns casos, amistat amb poetes d’arreu del territori lingüístic. I aquí, al País Valencià, em sent connectat per proximitat d’edat i per amistat amb molts companys inclosos a l’antologia Tibar l’arc: Una mirada a la poesia valenciana actual. Però des d’una perspectiva creativa, tinc la percepció que sóc molt independent: vaig per lliure.
-La teua poesia sorprén pel domini dels recursos lèxics, sintàctics i pels jocs verbals enlluernadors de què fas gala. A què obeeix eixa voluntat de seduir el lector amb jocs d’artifici?
-Quan escric, no em preocupa gaire l’impacte que produiré en els altres. No m’importa fer servir diferents recursos sempre que estiguen al servei d’una mateixa estratègia: avançar cap a un coneixement més aprofundit i coherent del misteri de viure. En aquest sentit, tan aviat podré utilitzar un sonet com una composició de versos lliures; dependrà de quin d’aquests mitjans em semble més efectiu o més abellidor en cada moment.
-Apel·lar tan enlluernadorament a la sensibilitat del lector no li pot entrebancar la comunicació als nivells més fondos de la teua poesia? O respon a una estratègia de distanciament?
-Jo pretenc que el que escric em resulte estimulant, abans que res, a mi. Acabe donant un poema meu per bo si interprete que m’ajuda a evolucionar i a créixer. De manera que vaig fent el meu camí. Escric, sobretot, per a mi, i els altres són convidats al procés.
-Fins a quin punt consideres que la poesia és refugi o analgèsic contra un món hostil?
-Crec que la poesia pot ser això, però que també ha de ser més que això. Pot servir per aturar-se, meditar i prendre alé; però una vegada recuperades les forces, és bo que el bagatge adquirit per mitjà de la investigació poètica ens esperone una altra vegada a actuar en el món. No crec que la poesia siga només un refugi; ha de ser també, i sobretot, una actitud davant la vida, incitadora de noves possibilitats d’acció.
-La queixa, el crit, la mateixa aspror present als teus poemes semblen apuntar a una preocupació ètica sobre el món…
-Hi ha un tema recurrent en la meua poesia: la reflexió sobre la precarietat dels éssers humans i del món. I la insatisfacció que genera aquesta percepció dels límits se situa en l’origen dels meus poemes. Anàlogament, la incomoditat davant les injustícies que tenen lloc en el món m’empeny a mirar de plantejar alternatives creatives per mitjà de la poesia. El jo líric dels meus poemes és molt inquiet, no està mai content amb el que l’envolta.
-Has guanyat el premi Vicent Andrés Estellés de poesia, enguany t’han donat el de la Crítica dels Escriptors Valencians…
-He tingut sort perquè he pogut publicar llibres gràcies als premis. Em sent molt agraït i vull pensar que són estímuls per continuar endavant, més que punts d’arribada.
-Com veus la salut de la poesia al País Valencià?
-Ara mateix hi ha moltes veus, molta creació i vitalitat al País Valencià. Però, paradoxalment, cada vegada es fa més difícil trobar els llibres per mitjans convencionals. El País Valencià és una anomalia.
-Quins mals l’assetgen?
-Està cada vegada més desmantellat culturalment per falta de voluntat dels polítics que ens governen. Des d’organismes oficials, caldria assumir un compromís molt més fort per la potenciació de la nostra llengua i de la nostra cultura, i deixar de banda excuses ideològiques i tergiversacions identitàries que no condueixen enlloc.
-Per què els nostres joves estan tan distanciats de la poesia?
-Sovint s’ensenya a les escoles la poesia com una matèria complicada que cal entendre i desxifrar, a partir d’una visió molt acadèmica. Convindria no enfocar-la així: la poesia hauria de ser sempre un plaer, una incitació a la reflexió creativa. Amb un canvi de pedagogia, tal vegada això se solucionaria.
-Llegirem més poemes de Rubén Luzón?
-Jo confie que sí. Des de la publicació d’Ai, el meu darrer llibre, no he deixat d’estar actiu poèticament. Perquè no falten motius per a la insatisfacció.
Teresa Ciges i Antoni Ferrer. Membres del Consell de Redacció
Entrevista publicada al nº 385, corresponent a setembre de 2013