La revista degana en valencià

Russafa Escènica – Festival de Tardor presenta el lema i cartell de la XV edició: ‘Doble salt mortal cap arrere’

Del 17 al 28 de setembre, la nova edició del Festival parla de la precarietat laboral i el risc que assumeixen els que opten per la cultura com a forma de vida

 

L’artista Miguel Hache signa la il·lustració del lema ‘Doble salt mortal cap arrere’ amb un collage on un element tan quotidià com una sabata es transforma en un saltamartí per a evocar l’impuls que requereix dedicar-se a un món com el de la cultura. 

El lema també ret homenatge als qui, malgrat la incertesa, opten per crear, per fer possible la creativitat d’altres, per donar una estructura a la cultura perquè arribe al públic. Una descripció que encaixa amb les tasques desenvolupades per la mateixa organització del Festival que, malgrat els seus esforços, encara no té tancats tots els suports institucionals. 

La valentia per portar endavant una iniciativa cultural o una creació, el vertigen de no saber com la rebrà el públic o l’equilibri necessari per a caure dret en un sector marcat per la precarietat, són algunes idees evocades pel lema que ha inspirat als creadors participants en la XV edició del festival. 

“Més difícil encara” és una de les frases icòniques de les arts escèniques junt amb “the show must go on” i “al final, todo sale”. A mig camí entre la dita i l’empirisme, aquestes afirmacions descriuen la realitat dels que aposten per la cultura i la creativitat escènica – ja siga al teatre, la dansa o el circ – com una forma de guanyar-se la vida. Per això, l’organització de Russafa Escènica – Festival de Tardor ha proposat com a lema per a la seua XV edició ‘Pirueta amb doble salt mortal cap arrere’. Una frase que inspira la programació i el cartell que prompte arribarà als carrers de la capital valenciana.

“Nosaltres mateix hem estat fent malabarismes, caminant per un fil de filferro, invertint temps i esforços per a organitzar un festival sense tindre el dia de hui tots els suports institucionals tancats”, reconeix Jerónimo Cornelles, director artístic d’un festival que compleix quinze edicions, que sempre se celebra la segona quinzena de setembre i que requereix el treball de vora 50 professionals de la cultura per a la seua realització.

Igual que moltes altres iniciatives culturals, malgrat la seua trajectòria i paper en la dinamització de l’escena, continuen trobant-se amb sorpreses cada any. “Som al juliol i no s’ha convocat l’orde d’ajudes de l’IVC per a 2025. Això comporta que, quan haja passat el festival, encara no s’hauran resolt! Així que hem de tancar i celebrar una edició sense saber si podrem comptar amb alguna aportació per part, ni més ni menys, que l’Institut Valencià de Cultura”, comenta Cornelles per a després afegir una d’arena a la de calç: enguany recuperen la col·laboració del CCCC.

Aquesta situació d’incertesa va patint-se (i denunciant-se) des del nucli dur de l’organització al llarg dels anys. Inclús van arribar a plantejar-se en la darrera edició que podia ser l’última. I així ho ha sigut per alguns companys, que han deixat Russafa Escènica pel desgast dels constants retards en la convocatòria i resolució de convocatòries públiques, dificultant l’organització d’una cita de la qual gaudeixen més de 4.000 espectadors cada any.

Amb noves incorporacions en l’equip, fent seu allò de ‘més difícil encara!’, del 17 al 28 de setembre, torna a la cartellera aquesta celebració de les arts escèniques, que impulsa la creació emergent, aporta activitats formatives per als joves professionals del sector i proposa al públic nous espais de representació, unint a les sales de teatre botigues, coworkings i tota classe d’escenaris improvisats que ofereixen una experiència escènica propera i diferent.

Miguel Hache signa el cartell de la xv edició de Russafa Escènica – Festival de Tardor 

Un collage de l’artista valencià Miguel Hache protagonitza el cartell de la nova edició de Russafa Escènica – Festival de Tardor. Es tracta d’una curiosa sabata – saltamartí que encaixa dins d’un disseny a càrrec de Vicent Ribelles.

“Quan em contaren el lema del festival, em venien al cap idees amb les quals volia treballar. Una d’elles era gastar un element quotidià vinculat als peus, que són els que impulsen el salt. Però també volia incloure la natura, en al·lusió a les piruetes que ha de fer pel canvi climàtic”, explica l’il·lustrador, escultor i artista faller. La seua darrera creació ‘NADA’, dins de la categoria de Falles Experimentals, va ser un homenatge a les víctimes de la Dana que va atraure l’atenció mediàtica i el suport del públic.

Vinculat com creador al món faller des dels catorze anys (de manera autodidacta al principi), tant en la construcció de monuments com en la cartelleria i edicions impreses, també ha desenvolupat una interessant trajectòria dins de les arts plàstiques que li ha reportat reconeixements nacionals i internacionals. A més, darrerament està rebent encàrrecs de l’àmbit de les arts escèniques. “He fet cartells per a Alarcón&Cornelles i el TEM, estic elaborant uns titelles per a L’Horta Teatre, també m’entren alguns treballs d’escenografia… És un món molt interessant i on em sent molt còmode treballant” explica el creador, qui troba similituds entre aquest sector i el de les belles arts.

“Tots dos hem de conviure amb la precarietat. Són dos mons de supervivents”, comenta Hache, apuntant que no pot queixar-se, però que ha anat ajustant el seu estil de vida per a portar el millor possible circumstàncies desafortunadament habituals per als artistes, com ara la inestabilitat econòmica o les sobtades pujades de treball enfront de moments de sequera. Són només dos exemples de les difícils condicions de treball que, malauradament, sembla haver d’assumir qui vol dedicar-se a la cultura com a creador independent.

També està l’altre vessant de significat al lema, la de qui crea sense saber com ho rebrà el públic, amb el vertigen de saltar al buit a l’espera de què la seua proposta escènica, plàstica o de qualsevol altra àrea de la cultura siga rebuda amb estima.

Fent piruetes, apujant-se al trapezi sense xarxa i mantenint malabarismes sense que es caiga cap pilota, els creadors emergents i els que ja no ho són, però volen experimentar amb nous formats, han respost a la XV convocatòria de presentació de projectes per a participar en Russafa Escènica – Festival de Tardor. I a partir del 17 de setembre mostraran els seus espectacles breus o les seues creacions escèniques de llarga duració dins de la programació d’una de les cites que, any rere any, a cop d’equilibrisme, es fa un lloc en la cartellera valenciana.