La revista degana en valencià

Russafa Escènica presenta la programació del seu XV aniversari

Complir 15 anys per a Russafa Escènica – Festival de Tardor està sent com fer una ‘Pirueta amb doble salt mortal cap arrere’, el lema que defineix la nova edició d’aquesta iniciativa.

Declarant-se “feliços i supervivents (per ara)”, l’organització va presentar ahir amb pastís d’aniversari inclòs la 15ena edició, que se celebrarà del 17 al 28 de setembre. Els van acompanyar des de GVA Cultura el Director Gral. de Cultura, Miquel Nadal; Álvaro López Jamar, Director Gral. IVC;  Mª José Mora Directora Adjunta d’Arts Escèniques IVC i Nicolás Bugueda, director del CCCC. Des de la Diputació de València, el Diputat de Cultura Francisco Teruel i Marylène Albentosa, Coordinadora Artística de Teatres de la Diputació. Des de l’Ajuntament de València, José Luis Moreno, Regidor d’Acció Cultural.

El festival assumeix el risc inherent a la seua forma d’acostar-se a les arts escèniques, apostant per les noves generacions, el teatre d’autor i contemporani, les representacions en espais no convencionals i els llenguatges mixtos. Però es va lamentar per la incertesa a què els obliga el calendari de les ordres d’ajudes institucionals.

Van expllicar que el 47% del seu pressupost depèn de l’incentiu anual a festivals de l’IVC que enguany s’ha convocat en agost (tot i que afecta a 2025 al complet) i que ha canviat els barems de puntuació a pocs dies de finalitzar el termini de presentació de les candidatures. Però el més greu és que en setembre, entrant en el quart trimestre de l’any, encara no s’ha resolt.

“Cal repensar la col·laboració públic-privada, comprendre que fer política cultural és escoltar els professionals, treballar junts per a impulsar el sector, no ficar-li traves. Convidem a les institucions a valorar altres formes de donar suport. Un exemple és la signatura d’acords específics, com hem fet enguany i volem donar les gràcies al CCCC, Escalante, Palau de la Música, Junta Municipal de Russafa o la regidoria d’Acció Cultural. També l’assignació d’ajudes nominatives, com ha estat el cas de la Diputació de Cultura, als que estem molt agraïts perquè el seu suport va arribar en un moment en què necessitàvem una espenta per decidir-nos a tirar endavant, assumint un risc financer enorme”, va assenyalar el director artístic del festival, Jerónimo Cornelles.

Amb la transparència que caracteritza a l’organització, van explicar que “quasi el 45% del nostre pressupost reverteix directament sobre els professionals del teatre, en contractacions, producció, formació i dinamització. Nosaltres estem constituïts des de l’inici com a entitat sense ànim de lucre i, una volta cobertes totes les despeses, si queda cap romanent s’inverteix en potenciar la següent edició”, va detallar el director artístic de Russafa Escènica, ficant en valor una trajectòria que inclou entre 2011 i 2024 l’estrena quasi 300 espectacles, la realització de més de 4.100 funcions i el suport del públic, amb més de 82.000 entrades venudes.

 

‘PREMI LLAVOR’ AL MILLOR ESPECTACLE BREU

Com a regal d’aniversari, Russafa Escènica ha incrementat el seu compromís amb el sector creant un nou reconeixement, el ‘Premi Llavor – Russafa Escènica’ al millor espectacle breu. Els programadors de diversos punts d’Espanya i de la Comunitat que participen al festival, a més de participar en una trobada amb les companyies en format de speed dating, seran els encarregats de triar el palmarès.

En la programació de Vivers (obres de 30 minuts representades en botigues, cafeteries o coworkings del barri de Russafa), competeixen 10 les estrenes absolutes. Per la part dels creadors emergents hi ha dansa contemporània amb Marta Sofia Gallego (Dolores, Remedios i Consuelo) i Ángel Lara (Relé). La comèdia existencial també té el seu espai amb dues parelles creatives: Paula López Collado i Candela Herrero (Two girls one cake) i Tània Fortea i Mauro Cervera (Dutxa). Completen el llistat de nous creadors Covadonga Carreño amb una distòpia (Una vida para vivir) i Marta Estal amb un micromusical on barreja l’òpera amb el teatre emergent (No-Diva).

I pel que fa als creadors i artistes consolidats que recolzen este format breu, Elisa Matallín presenta la seua primera proposta de teatre d’objectes per adults (Remembrança), Iria Márquez busseja en l’imaginari sonor col·lectiu (A qué sonaremos cuando ya no estemos), Amparo Vayá fa un divertit retrat del món de l’escena (Un altre dia diví!) i Mertxe Aguilar tracta la memòria històrica i familiar (Sapiens).

A aquest guardó se suma el IX Premi de Dramatúrgia Fundació SGAE i Russafa Escènica, triat per un jurat independent format per l’actriu i vestuarista María Poquet; els dramaturgs, intèrprets i directors d’escena Chema Cardeña i Paula Llorens; a més de la productora i gestora cultural Sara Rey. El premi compta amb una dotació econòmica de 1.000€ i un assessorament per a que la peça breu seleccionada s’estrene en 2026 en format de lectura dramatitzada.

 

LA PROGRAMACIÓ: HUMOR, ABSURD, POESIA ESCÈNICA, INVESTIGACIÓ, CIRC I DANSA

La programació de Boscos, peces de llarga duració representades a teatres públics i privats de la ciutat, hi ha 6 estrenes absolutes. D’un costat, està Pareja abierta, amb Rafa Alarcón i Marta Chiner; una adaptació i actualització a mans d’Isabel Martí de la famosa comèdia de Dario Fo i Franca Rame. L’humor, l’absurd i el teatre social s’uneixen a la nova proposta de Contrahecho Producciones, Canviarem bolquers segons el BOE, escrita i dirigida per Patrícia Pardo. El públic juvenil cobra rellevància amb El universo de las primeras veces una propuesta de Nokaut Teatro sobre la urgència de la vida als 17 anys. La poesia escènica de la emergent Elsa Moreno marca Prácticas para Inmanecer. I els nous talents de la dansa valenciana són protagonistes de Un paso adelante, creació de Mar García i Javi Soler. Per últim, se estrena Lola un projecte experimental i interdisciplinari dirigit per Gema Gisbert que aborda la infància trans.

Pel que fa a propostes nacionals i internacionals, s’estrena a Espanya l’espectacle de circ francés Le poids des nuages. I s’estrenen en la Comunitat les propostes familiars L’ànima del violí, vinguda des de Balears; i La gallina de los huevos de oro, de Catalunya. Des d’Extremadura arriba a la CV la barreja de tecnologia i dansa Flamenco futuro, de Álvaro Murillo. A més, el festival recupera la guardonada Corps Seul junt amb l’actualització de la comèdia musical sobre la salut mental La antesala. I per primera vegada ofereix al Palau de la Música un concert a càrrec del Nonetto de la Orquestra Sinfónica de Russafa.

LES ACTIVITATS PER DIANMITZAR EL SECTOR

D’altre costat, entre les dotze activitats paral·leles preparades per a aquesta edició especial destaquen la mostra retrospectiva Quinze anys de Russafa Escènica – Festival de Tardor en imatges i dues taules redones, una per a sotmetre a reflexió el model i futur del propi festival, i una que abordarà les bones pràctiques en la contractació d’espectacles d’arts escèniques.

Tots els detalls de la programació al complet i la venda d’entrades es poden consultar al web del festival. Una iniciativa que requereix l’esforç d’un equip que enguany arriba a 140 persones i que entra en l’adolescència aportant valor al seu paper com a cantera. “Aquestos 15 anys han sigut un viatge al·lucinant, hem comptat amb el treball d’artistes emergents al moment, com eren Xavo Giménez, Víctor Sánchez o Pérez&Disla, hui totalment consolidats. També hem donat a les noves generacions l’oportunitat d’exhibir els seus treballs al costat de creadors tan significatius com Eva Zapico, Begoña Tena o Roberto Hoyo”, van remarcar des de Russafa Escènica – Festival de Tardor, una cita que cada mes de setembre marca l’inici de temporada escènica, donant l’oportunitat de conèixer nous talents valencians.